فعالیت 9مرکز نگهداری از بیماران روانی مزمن در بهزیستی

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر 9 مرکز نگهداری از بیماران روانی مزمن در سطح استان به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنندو 891 نفر در این مراکز در حال توان‌بخشی هستند.

مسعود فیروزی با اشاره وجود 9 مرکز نگهداری از بیماران روانی در استان بیان کرد: موضوع بیماران روانی مزمن که در فاز حاد قرار دارند در حوزه وظایف دانشگاه علوم پزشکی است که در بیمارستان ابن سینا بستری می شوند،  پس از اینکه این افراد به حالت تعادل رسیدند در مراکز بهزیستی پذیرش می شوند.

وی گفت: در حال حاضر 9 مرکز بیماران روانی مزمن در سطح استان به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنند که 891 نفر در این مراکز در حال توان‌بخشی هستند. همچنین یک مرکز روزانه برای بیماران روانی مزمن داریم در این مرکز 80 نفر تحت پوشش قرار دارند و آموزش‌های لازم را می‌بینند.

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه قرار است به ارایه خدمات در منزل بیماران روانی اهمیت بیشتری بدهیم، عنوان کرد: در حال حاضر 435 بیمار روانی در منزل خدمت دریافت می کنند، ارایه خدمت در منزل به افرادی که شرایط آنها عادی شده است به این دلیل است که برای نگهداری افراد در مراکز محدودیت داریم همچنین رکن اساسی توان بخشی امروز توان‌بخشی مبتنی بر جامعه است.

فیروزی با بیان اینکه در صورت ترخیص بیماران روانی از مراکز بهزیستی ماهانه یارانه به خانواده‌ها می‌دهیم، عنوان کرد: در حال حاضر به ازای هر توان خواه 560 هزار تومان به مراکز نگهداری می‌دهیم که در صورت ترخیص ماهانه 150 هزار تومان به خانواده‌ها کمک می شود، همچنین برای افرادی که نیاز به توان بخشی در منزل دارند 300 هزار توان به تیم توانبخشی پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: در مجموع در سال گذشته 5415 نفر در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی تحت پوشش قرار داشتند و 910 نفر در منزل مراقبت می‌شدند، در حال حاضر 6325 نفر در منزل توان‌بخشی می‌شوند.

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه در بهزیستی استان 80 مرکز شبانه‌روزی فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: 30 مرکز شبانه روزی برای معلولین ذهنی، دو مرکز شبانه روزی برای معلولین جسمی و حرکتی، 9 مرکز شبانه روزی برای بیماران روانی مزمن و 39 مرکز شبانه روزی برای سالمندان در استان داریم همچنین 21 مرکز خدمات در منزل در سطح استان فعال هستند.

فیروزی با انتقاد از دیدگاه جامعه نسبت به بیماران روانی، خاطرنشان کرد: با دیدن بیماران روانی در اطراف خود احساس نگرانی می‌کنیم زیرا اطلاعات کمی در این خصوص داریم این افراد قابل درمان هستند و می‌توانند به زندگی عادی برگردند. تا همین چند سال گذشته اوتیسم یک پدیده ناشناخته حتی در میان فرهیختگان بود.

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه معلولان هیچ نیازی به نگرانی جامعه ندارند بلکه نیاز به همراهی و همکاری جامعه دارند، تصریح کرد: در توان‌بخشی معلولان مرتکب دو خطا می‌شویم، تصور می‌کنیم معلولان ناتوان هستند به همین دلیل به آن ها شغل و … نمی‌دهیم و حق و حقوق رسمی آن ها را به رسمیت نمی‌شناسیم، خطای دوم این است که در خصوص آن ها غلو می‌کنیم و از آن ها یک قهرمان به وجود می‌آوریم. وظیفه ما این است که عین واقعیت را به جامعه منتقل کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *