زیر تابش مستقیم آفتاب نباشید

دانشیار طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: با اجتناب از قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد، استفاده از لباس­های گشاد نخی به رنگ روشن، مصرف مایعات فراوان و سرد، اجتناب از فعالیت­های شدید بدنی و ورزش نکردن در هوای گرم و مرطوب از ابتلا به گرما زدگی اجتناب کنید.

دکتر حمیدرضا ریحانی گفت: یکی از بیماری­های بسیار شایع در فصل تابستان بیماری­های ناشی از گرما است. هنگامی که بدن در معرض گرما قرار می­گیرد مکانیسم­های دفاعی بدن اجازه بالا رفتن درجه حرارت بدن از میزان طبیعی را نمی­دهند.

دکتر ریحانی افزود: با اجتناب از قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد و رعایت موارد پیشگیری می توان در فصل تابستان و گرم سال از گرمازدگی اجتناب کرد.

وی تاکید کرد: البته همه افراد در معرض گرمازدگی قرار دارند؛ اما افراد مسن، کودکان، افراد چاق، بیماران قلبی و کلیوی و افرادی که داروهای آنتی هیستامین، ضد فشار خون و اعصاب مصرف می کنند و مکانیسم های جبرانی بدن آن ها از میان رفته است در این میان حساس تر هستند.

دکتر ریحانی بیان داشت: هنگامی که فردی در معرض گرمای شدید قرار می گیرند به خصوص اگر فعالیت های بدنی هم داشته باشد، بدن مقدار بسیار زیادی آب و نمک را به صورت تعریق از دست می دهد؛ در نتیجه بدن با کم آبی شدید رو به رو شده و در این شرایط گردش خون تحت تاثیر قرار گرفته و خون کافی به اعضای بدن و مغز نمی رسد.

وی به بیماری ها و علائم ناشی از گرمازدگی اشاره کرد و افزود: گرفتگی عضلات، برافروختگی و گرم شدن پوست، تهوع و استفراغ، درد شکم، سنکوپ، اختلال در ریتم قلب، افت فشار خون، نبض ضعیف، کاهش حجم ادرار، کاهش هوشیاری، تشنج و … از علائم ابتلا به گرمازدگی است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *