ردیف موسیقیایی ایران ریشه در سنت الهی دارد

مجتبی قیطاقی تصریح کرد: ردیف موجب صمیمیت و صلح است و ردیف ما را گرد هم جمع کرده است تا بخشی از هویت خود را به واسطه آن گرامی بداریم.

مجتبی قیطاقی، پژوهشگر موسیقی مقامی در آیین رونمایی از آلبوم تصویری پژوهشی «چراغ افروخته» که در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: ردیف موجب صمیمیت و صلح است و ردیف ما را گرد هم جمع کرده است تا بخشی از هویت خود را به واسطه آن گرامی بداریم.

وی افزود: ردیف را همیشه مردم ایران و مخصوصاً ردیف دانان، موجب اتحاد دانسته اند و ایجاد صفا، صمیمیت و اتحاد خاصیت ردیف بوده است.

پژوهشگر موسیقی مقامی با بیان اینکه هر یک از اقوام ایرانی می توانند خود را در ردیف پیدا کنند، عنوان داشت: مردم در ردیف خود را می یابند و این حسن ردیف است.

وی با بیان اینکه ردیف، ریشه در سنت الهی دارد، اذعان داشت: به همین دلیل است که هیچ محدودیتی بر ردیف مترتب نیست.

قیطاقی با تاکید بر اهمیت ردیف اظهار داشت: باید تا فرصت داریم، این موسیقی را که آینه تمام نمای زندگی و هویت ما است را به همگان، بشناسانیم.

وی افزود: ردیف موسیقی دستگاهی ایران به عنوان دومین پرونده بعد از عید نوروز ثبت جهانی یونسکو شده است که این نشان از اهمیت این دستاورد بشری دارد.

پژوهشگر موسیقی مقامی در پایان با بیان ویژگی­های ردیف موسیقی، عنوان نمود: آنچه که باعث توجه کارشناسان یونسکو به ردیف موسیقی شد، تعلق این نوع موسیقی به همه مردم ایران بود، ضمن آن که این موسیقی موجب صلح، صمیمیت و مصداق کامل از کثرت به وحدت است.

لازم به ذکر است در تئوری موسیقی ایرانی، «ردیف» به طرز قرار گرفتن آهنگ‌ها و نغمات موسیقی گفته می‌شود.

 

منبع: ایران نیوز آنلاین

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *