خودتعریفی‌های آقای شهردار

شهردار مشهد که آخرین روزهای مدیریتش را سپری می‌کند در سخنانی که بیش‌تر حالت داستانی داشت با انتقاد از مدیریت سابق شهری به ستایش از عملکرد خود در شهرداری مشهد پرداخت و گفت: اگر امروز من مدعی شوم که در هر حوزه معادل 10سال قبل از این مدیریت خدمت‌رسانی کرده‌ام قطعا سخن به گزاف نگفته‌ام؛ این یعنی حسن تدبیر!

صولت مرتضوی در آیین افتتاح دوربرگردان غیر هم سطح شاهد، با بیان اینکه کار در شهر مشهد و پذیرش مسئولیت حکایت متولی است که در گذر زمان تلاش‌ها، مجاهدت‌ها و ایثارها را به منصه‌ ظهور خواهد رساند، اظهار کرد: آنچه از مدیریت قبلی شهری به ما ارث رسید مجموعه‌ مکتوبی بود تحت عنوان «راه‌های رفته» و «راه‌های نارفته»، راه‌های رفته را ستودیم و به دستان همه آن‌هایی که عزمشان را جزم کردند تا در شهری که مزین به عالم آل‌محمد است خدماتی را ارائه دهند و راه‌های نرفته را نصب‌العین قرار دادیم و وجهه همت ساختیم تا آنچه توان داریم در طبق اخلاص نهیم و تقدیم مردم این دیار کنیم.

 

وی ادامه داد: آنچه همگان را آزار می‌داد تورم سنگینی بود که از بدو مسئولیت ما را همراهی کرد و گویی بنا دارد بدرقه راهمان باشد و شاهد این مثال آن است که به گواهی آمار و ارقام میزان صدور پروانه شهرداری‌ها که حدود 80 درصد از درآمد شهرداری‌ها را دربرمی‌گیرد از سال 92 تاکنون حدود 60 درصد کاهش پیدا کرده است.

مرتضوی افزود: سیاست‌های انقباضی در خصوص صدور پروانه‌های بلندمرتبه سازی، محدودیت‌های دستگاه‌های فرادستی از جمله شورای عالی معماری و شهرسازی نیز مزید بر علت شد، اما رهیافتگان در مکتب روح‌الله و سربازان پاک‌باخته قاعد عظیم‌الشان جهان اسلام حضرت امام خامنه‌ای سر از پای نشناختند و تلاش را وجهه همت خویش ساختند تا جایی که به روایت آمار در تلاشی قریب به 4 سال حقیر به‌ عنوان کوچک‌ترین خادم مدعی است کمر رکود و تورم را شکستیم و با یارمان عهد بستیم تا به مولفه‌های اقتصاد مقاومتی به احسن وضع عمل کنیم.

شهردار مشهد با بیان اینکه «اگر امروز من مدعی شوم که در هر حوزه معادل 10سال قبل از این مدیریت خدمت‌رسانی کرده‌ام، با توجه به کالبد و فیزیک پروژه‌ها، قطعا سخن به گزاف نگفته‌ام»، تصریح کرد: چناچنه مدعی پیدا شود تا خدشه‌ای وارد کند این حقیر آماده‌ پاسخگویی است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف اقدامات بزرگی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: به ازای هر نفر بالغ بر سه متر در محدوده‌ خدماتی شهر افزایش پیدا کرده است، اجرای مکانیزه‌ آبرسانی به فضای سبز و انتقال شبکه آب به ارتفاعات جنوب، افزایش و توسعه گسترده فضای سبز با به بهره‌برداری کردن از پارک‌هایی در تراز ملی و از سوی دیگر بسترسازی مناسب جهت حضور توام با امنیت آحاد مختلف در پارک‌ها و بوستان‌ها در سال‌های گذشته صورت گرفته است.

 

شهرداری مشهد پولدارترین شهرداری کشور است

 

وی با بیان اینکه « امروز بعضی از عزیزان در اطراف و اکناف مباحثی را مطرح می‌کنند تحت این عنوان که شهرداری مشهد بدهکار است»، عنوان کرد: شهرداری مشهد پولدارترین شهرداری است و در همین سه ماهه اول سال 96 حدود 400 میلیارد تومان فقط مطالبات پیمانکاران را پرداخت کردیم.

مرتضوی با بیان اینکه «بروید و از دولتمران بپرسید آیا تاکنون درهمی تخصیص گرفته‌اید»، ادامه داد: حدود 200میلیارد تومان در خطوط2 و 3 قطارشهری چه به پیمانکاران و چه بابت کوپن‌های اوراق مشارکت پرداخت شده است، سایر پروژه‌ها هم به همین شکل است.

وی با اشاره به اینکه در طول این دوران حقوق کارکنان شهرداری در بازه 25 تا 28 هر ماه پرداخت شده است، گفت: هیچ وقت خزانه شهرداری کم‌تر از 150 میلیارد تومان موجودی نداشته است و این یعنی حسن تدبیر!

 

ادعای مرتضوی جای تآمل دارد

این درحالی‌است که محمدحسین ودیعی، منتخب شورای پنجم در واکنش به سخنان شهردار مشهد طی یادداشتی نوشته‌است: اظهارنظر آقاي مرتضوي درخصوص اين كه شهرداري مشهد، پولدارترين شهرداري كشور است، جاي تأمل بسيار دارد!
لابد ایشان منابعی که از فروش اوراق مشارکت در حساب ها موجود است را پولداری شهرداري تلقي مي كنند! اتفاقا خالص منابع نقدی از حساب هایی است که به راحتی قابل رسیدگی و تایید یا رد است.
حدود٤٥٠میلیار د تومان نقدینگی در حساب ها موجود است.
درصورتی که همين حالا ٣٥٠٠میلیارد تومان، بدهی اوراق مشارکت است.
نسبت داریی های جاری به بدهی های جاری، یکی از معیارهای معروف نقدینگی است. این نسبت در محدوده دو، معیار مناسبی است برای نقدینگی.
من از مدیر مالی اطلاعات این نسبت را تقاضا کرده ام اما هنوز اطلاعات اش واصل نشده است.

 

 

پاسخ یکی از پیمانکاران به صولت مرتضوی:

۱میلیاردو پانصدمیلیون تومان طلبکارم!

پس از اظهارات شهردار مشهد یکی از پیمانکاران شهرداری نیز، جوابیه‌ای را برای دکتر امیر شهلا، یکی دیگر از منتخبین شورای پنجم ارسال کرده‌است.

عرض سلام و ادب آقای دکتر شهلا
جناب آقاي مرتضوی فرمودند شهرداری مشهد پول دارترین شهرداری کشور است و از ابتدای سال تا کنون نزدیک به ۳۰۰تا۴۰۰میلیون تومان از مطالبات پیمانکاران را پرداخته است.
جناب آقای دکتر!
بنده پیمانکار خدمات شهری منطقه[…] هستم.[شرکت…] و از ۵ماه گذشته تاکنون، مانده صورت وضعيت هاي من تسویه نشده و رقمی بيش از ۱میلیاردو پانصدمیلیون تومان بستانکار می باشم.
بقیه همکاران بنده نیز با همین مشکل مواجه هستند.
۵ماه تسویه نشدن مطالبات من که حدود ۵۰۰نفر کارگر و حدود ۱۵دستگاه ماشین آلات مکانیزه دارم، یعنی فاجعه. به خدا من که مانده ام چگونه مي گويند پولدارترين هستند؟!
آقای دکتر! اخباری که به گوش می رسد حاکی از اين است که وصول درآمد به هر طریقی در حال انجام است، اما پرداخت ها يا صورت نمي گيرد و يا خيلي اندك انجام مي شود و این، یعنی شورای آینده با خیل زیاد بستانکاران مواجه خواهد شد. لطفا نام محفوظ بماند که در غیر این صورت حتما به تیر غیب گرفتار خواهم شد.

 

 

با یک سازه زشت بتنی مواجه هستیم

گذشته از همه این‌ها سيدهادي شفايي، رئیس انجمن صنفی معماران خراسان رضوی، با اشاره به اینکه روند اجرایی پروژه دوربرگردان غیر هم‌سطح شاهد حدود دو سال طول کشیده است و چیزی حدود 35 میلیارد تومان در اجرای آن هزینه شده است، اظهار کرد: آنچه جای تامل دارد این است که معمولا سازه‌هایی که بالاخص در مبادی ورودی شهرها ساخته می‌شوند به لحاظ معماری دارای وجوه بصری خاص هستند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رفت این پروژه که در ورودی شهر مشهد با هزینه بالا اجرا شده است حکم المان بصری در تراز رضوی و با توجه به جایگاه شهر مشهد داشته باشد که متاسفانه اینگونه نیست.

شفایی با بیان اینکه این پروژه از نظر مکانی با سازه‌هایی مانند دروازه قرآن شیراز قابل مقایسه است، تصریح کرد: دروازه قرآن واگویه‌ای از هویت شهر شیراز است و گردشگر به محض مشاهده آن خود را درون شهر شیراز می‌بیند و بار معنوی جدیدی پیدا می‌کند.

وی افزود: در شهر مشهد نیز با توجه به هویت مذهبی شهر انتظار می‌رفت این پروژه حکم یک واصل معنوی را داشته باشد و به نوعی برای زائر یا مجاور یک حالت معنوی را ایجاد کرده و افراد با مشاهده آن خود را درون شهر مشهد احساس کنند، اما ما با یک سازه زشت بتنی مواجه هستیم که با هزینه زیاد به اجرا درآمده و حداقل موارد زیباشناختی در آن رعایت نشده و هیچ انگاره آینده‌پژوهانه‌ای ندارد.

رئیس انجمن صنفی معماران خراسان رضوی با اشاره به وضعیت افتتاح این پروژه، عنوان کرد: به لحاظ زمان افتتاح هفته گذشته پروژه حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و بعید می‌دانم در این مدت تمام جزئیات فنی و ایمنی که برای چنین سازه‌ای نیاز است تکمیل شده باشد.

وی با بیان اینکه در اجرای چنین پروژه‌هایی بایستی به لحاظ مکان‌یابی به ورودی و خروجی پهنه‌های اطراف و کارکرد آن‌ها توجه شود، خاطرنشان کرد: در این محور شاهد عبور انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین هستیم و چنین پروژه‌هایی باید حداقل تعارض را با بار ترافیکی داشته باشد، ضمن اینکه در این پروژه پایانه مسافربری شاهد نیز به میثاق منتقل شده و به مشکلاتی که این انتقال می‌تواند برای مسافران ایجاد کند توجه کافی صورت نگرفته است.

شفایی با تاکید بر اینکه اگر به این مسائل توجه بیشتری داشتند و از متخصصین کمک می‌گرفتند قطعا شاهد اجرای مناسب‌تر این پروژه بودیم، گفت: مجموعه انجمن صنفی مهندسان این علاقه را دارد که با پروژه‌های مدیریت شهری همکاری کند زیرا این پروژه‌ها مربوط به شخص یا دوره‌ خاصی نیست و برای شهر مشهد تا سال‌ها باقی می‌ماند.

با این حال مدیران شهرداری تاکید دارند که تمام ظرافت‌های معماری در اجرای این پروژه رعایت شده است و از افتتاح آن دو ماه پیش از موعد مقرر سخن می‌گویند.

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *