جلوی ریخت‌و‌پاش‌ها را خواهیم گرفت

ساختمان شورای اسلامی شهر مشهد دیروز میزبان سخنگوی منتخبین مردم در شورای پنجم و نشست خبری وی بود.

محمدرضا حیدری در ابتدای سخنان خود ضمن تقدیر از عملکرد بموقع سپاه پاسداران و پاسخ محکم آن‌ها به تروریست، از همه شهروندان خواست تا در راهپیمایی روز قدس حضوری پرشور داشته باشند.

وی با اشاره به رویکرد تعاملی شورای پنجم شهر در مدیریت شهری مشهد افزود:ما معتقدیم با کلیه افراد و جریان‌های تاثیرگذار در سطوح مختلف برای تحقق برنامه‌های اعلام شده و تامین منافع شهر و شهروندان باید اقدام شود و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

حیدری ادامه داد: رای مردم، پیامی روشن و معنادار داشت که نشان می‌دهد انتظارات مردم برآورده نشده‌است. ما انتظار داریم که دستگاه‌های مدیریت شهری، خود را با خواست مردم همسو کنند. ما به عنوان شورای شهر و نه شورای شهرداری، میزان تعامل دستگاه‌های اجرایی را حتما به مردم اعلام خواهیم کرد.

وی با یادآوری تقاضاهای انباشته شده در 14سال اخیر، اضافه کرد: ما در دوران انتقالی به سراغ نادیده‌شدگان و کسانی که صدایشان شنیده نشده‌است می‌رویم. این روزها با حجم بسیار بالایی از تقاضای نخبگان دانشگاهی، هنرمندان، جوانان، بانوان، انجمن‌های صنفی و سمن‌ها مواجه هستیم که در تعامل با شورای پنجم، دغدغه‌ها و برنامه‌های خود را با ما درمیان می‌گذارند.

عضو منتخب مردم در شورای پنجم تصریح کرد: طبق قولی که دادیم به مدد کمیسیون‌های تخصصی و مرکز پژوهش‌های شورای شهر، حتما باید تصمیماتی متکی بر مبانی انسانی،فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم وشهر را بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی اداره کنیم. البته معتقدم مرکز پژوهش‌های شورا باید چابک‌تر عمل کند و در زمینه سرعت بخشیدن به اخذ تصمیمات به ما کمک بیشتری کند.

 

فرش قرمز  نمی‌خواهیم

حیدری در باب هبه‌ها و برخی مصبات شورای چهارم گفت: ما از شهرداری و شورای شهر چهارم انتظار داریم در این مباحث و قراردادهای بهره‌برداری بلندمدت و تصمیماتی که بار مالی و حقوقی آن بر دوش شورای پنجم خواهد بود، اجازه دهند خود شورای پنجم درباره آن اتخاذ تصمیم کند. بطور قطع مصوباتی که مغایر با منافع مردم و شهر باشد حتما مورد تجدیدنظر قرار خواهد گرفت و مدیران کارشناسانی که در جهت اینگونه تصمیم‌سازی‌ها نقش داشته‌اند باید پاسخگو باشند.

رییس شورای عالی اصلاح‌طلبان استان تاکید کرد: برخي گفتند انتخابات تاييد شود، برای اعضای جدید فرش قرمز پهن مي‌كنيم، ما فرش قرمز  نمی‌خواهیم، لطفا از تصويب مصوبه‌هايي كه براي شورای آینده تعهد ايجاد مي‌كند، پرهیز كنيد.

وی درباره انتخابات اخیر شورای شهر بیان داشت: در انتخابات اخیر شورای شهر تشکیک شد و ما منتخبین سکوت کردیم زیرا اعتقاد داشتیم هیئت‌ها اجرایی و نظارت باید در فضایی آرام و منطقی کار خود را دنبال کنند اما متاسفانه برخی از رقبای ناموفق ما با حرف‌های خود جامعه را ملتهب کردند و بر خلاف فرمایشات مقم معظم رهبری سعی کردند اعتماد به مجریان و ناظرین خدشه‌دار شود که خوشبختانه بازمشاری آرا نشان داد انتخابات سالم برگزار شده و لذا جا دارد از همه دست‌اندرکاران بویژه هیئت اجرایی به ریاست فرماندار، استاندار خراسان رضوی و سایرین تشکر کنم.

سخنگوی شورای پنجم درخصوص انتخاب شهردار تاکید کرد: اصلاح‌طلبانه‌ترین کار شورای پنجم، انتخاب شهرداری توانمند و کارآمد است که در روزهای گذشته فرایند انتخاب را تسریع کردیم و بر اساس یک برنامه زمانی مشخص، کار انتخاب شهردار را دنبال خواهیم کرد و مسیر معرفی کاندیداهای شهرداری مشهد از طریق منتخبین خواهد بود. همه نخبه‌گان می‌توانند از طریق ارتباط با اعضای شورای پنجم، افراد پیشنهادی خود را معرفی کنند.

 

شهردار حق اعمال نگاه سیاسی در مدیریت شهری را ندارد

حیدری افزود: انتخاب شهردار در سه مرحله خواهد بود که در مرحله سوم به سه‌ کاندیدای نهایی خواهیم رسید و از آن‌ها یک نفر را بعنوان شهردار مشهد به وزارت کشور معرفی خواهیم کرد. اولویت ما بومی بودن شهردار مشهد است اما درصورتیکه در گزینه‌های نهایی شخصی باشد که علی‌رغم غیربومی بودن، ویژگی‌های احضار این پست را داشته باشد و اعضا را قانع کند ممکن است رای بیاورد.

حیدری همچنین خاطرنشان کرد: شهردار آینده حق اعمال نگاه سیاسی در مدیریت شهری را ندارد اما خارج از این حوزه، می‌توان در حزب سیاسی موردنظرش فعالیت کند و منافاتی با شغلش ندارد.

ما از هویت اصلاح‌طلبانه خود عدول نخواهیم کرد اما قطعا مديريت شهري را به يك فضاي سياسي تقليل نخواهيم داد. ما در جمع منتخبان هم اعلام کردیم که اعلام نتایج نهایی یعنی پایان نگاه سیاسی به شورا و آغاز کار تخصصی و خدماتی است.

وی موضع اصلی شورای پنجم را حفظ بدنه کارشناسی شورا پنجم اعلام و گفت: مدل ارتقاء کارامدمحوری را در برنامه داریم و حتما از شهردار منتخب خواهیم خواست در این موضوع از ظرفیت‌های داخل شهرداری استفاده کند. رویکرد دیگر ما در شورای پنجم در حوزه فرهنگی و اجتماعی خواهد بود زیرا معتقدیم شورا باید بستر سخت‌افزاری برای رشد در این دو حوزه را فراهم کند و و با واگذاری کار به بخش‌های غیردولتی، چهره‌های علمی و فرهنگی و انجمن‌های صنفی و تخصصی، کمتر تصدی‌گری کند.

معتقدیم برخی از کارهایی که درحال حاضر شهرداری انجام می‌دهد، جزو ماموریت‌های این سازمان نیست. برای همه ماموریت‌ها در سیستم اجرایی دولت، برنامه بلندمدت و بودجه تعریف شده است. ما هم با هم‌افزایی کمک خواهیم کرد اما به اندازه‌ای که شهرداری از کار اصلی خود باز نماند و در این زمینه باید بازنگری انجام شود.

 

شهرداری کنونی درآمد آينده شهر را تهاتر كرده‌اند

دبیر منتخبان شورای پنجم یکی از چالش‌های پیش‌روی شورای آینده را تامین منابع مالی موردنیاز شهرداری دانست و گفت: شهرداری کنونی درآمد آينده شهر را تهاتر كرده‌اند و اين موضوعات مشكلات زيادي را به وجود آورده است. در شورای پنجم براساس سیاست‌های تدوین شده و تغییراتی که در آن اتفاق خواهد افتاد باید در زمینه حل این بحران تلاش کنیم. یکی از منابعی که سهم بسیار زیادی در درآمدهای شهرداری دارد حوزه شهرسازی و درآمدهای ناپایدار است که از سوی همه کارشناسان رد شده است اما در هیچ کجای کشور حل نشده است و باید تلاش کنیم تا در طول زمان، وابستگی شهرداری به این نوع درآمدها را کاهش دهیم. باید از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم و از طرفی بستر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را گسترش دهیم که شیعیان خلیج فارس ظرفیت بسیار خوبی را در این زمینه دارند.

در بودجه 96 ظرفیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری خارجی پیش‌بینی شده است اما متاسفانه شهرداری در این زمینه گزارش مشخصی را ارئه نکرده‌است تا بدانیم چرا تاکنون از این ظرفیت‌ها استفاده نشده‌است.

حیدری درباره چالش‌های دیگر پیش‌روی شورای پنجم گفت: در حال حاضر حوزه شهرسازي مشهد بر مبنايي پاسخ مي‌دهد كه به روز نيست؛ موضوع حمل نقل و ترافيك نیز يك چالش بسيار جدي است. از طرفی طرح‌هاي بلاتكليفي كه از گذشته باقي مانده‌اند نیز از جمله چالش‌هاست و بايد اين طرح‌ها تعيين تكليف شوند؛ در حوزه فرهنگي نيز كارشناساني در كارگروهي مشغول به كار شده‌اند تا مشكلات را به صورت دقيق بررسي كنند.

وی به استخدامی‌های شهرداری نیز اشاره کرد و تصریح کرد: در شهرداری فعالیت کنند، اما طبق گزارشات رسیده در حال حاضر 8000 نفر در شهرداری فعالیت می‌کنند. همچنین در چارت مصوب حوزه شهردار 250 شغل مورد تاكيد قرار گرفته شده است، اما در شرايط فعلي 450 نفر در این حوزه مشغول به فعاليت هستند.

سخنگوی شورای پنجم با صراحت اعلام کرد: جلوي ريخت‌وپاش‌هاي عظيم در شهرداري و افتتاحيه‌هاي نمادين و تبليغات سنگين و را خواهيم گرفت. براي مثال وقتی شهرداری این همه ساختمان دارد چرا بايد یکی از موسسات وابسته سالي 400 ميليون تومان هزینه اجاره بدهد. از رسانه‌ها خواهش مي‌كنم اگر ما نيز خطا كرديم تذكر بدهند، ما نسبت به حق‌الناس مسئول هستيم.

وی تاکید کرد: شورا، نظارت عالیه بر مدیریت شهری دارد و نظارت‌ها در چارچوب قانون انجام خواهد گرفت.

حیدری به ساخت هرچه سریع‌تر باغ‌موزه دفاع مقدس نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:  این باغ‌موزه ظرفیت بسیار خوبی برای پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت است و باید زودتر از این‌ها برای ساخت آن اقدام می‌شد. ما از این پروژه حمایت خواهیم کرد.

 

مشهد2017 بخوبی بومی‌سازی نشده‌است

وی درباره مشهد2017 نیز گفت: مشهد2017 بخوبی بومی‌سازی نشده‌است و مردم آنچنان که باید به ان تعلق خاطر ندارند. تلاش می‌کنیم چند برنامه فار در این زمینه برگزار کنیم.

حیدری ترکیب لیست امید که بطور کامل به شورا راه یافته است را ترکیبی از متخصصین در حوزه‌های مختلف دانست و این مسئله را نشانه بلوغ جریان اصلاح‌طلبی خواند.

وی افزود:علاوه بر این، از ظرفیت تخصصی بیرون، شهرداران و روسای شوراهای گذشته نیز استفاده خواهد شد. از تعامل ریاست شورای چهارم و اکثریت اعضا در جهت انتقال تجربیات به شورای پنجم نیز تشکر می‌کنم.

وی درباره تعامل با آستان قدس بیان داشت: شهرداری، شورای شهر و آستان قدس اشتراکات زیادی دارند و تلاش می‌کنیم با همگرایی تعامل سازنده‌ای در جهت توسعه شهر داشته باشیم.

منتخب مردم در شورای پنجم درخصوص گفته‌های یکی از اعضای شورای چهارم درخصوص سیاسی‌کاری شورای پنجم و عملکرد معاونت فرهنگی شهرداری نیز گفت: البته من با این عضو شورا هنوز صحبت نکرده‌ام اما در مقابل این ادعا باید مصادیقی هم برای ارایه داشته باشد.  شورای چهارم در زمینه سیاسی‌کاری شهره عام و خاص است.

درباره معاونت فرهنگی نیز باید گفت سیاست ما قطعا متفاوت خواهد بود و به اثربخشی فرهنگی توجه خواهیم کرد نه جنبه تبلیغاتی و یا استفاده سیاسی. پروژه‌های فرهنگی باید در جهت ماموریت شهرداری،ارتقای فرهنگ شهروندی و قابل دفاع باشد و بتوان محاسبه هزینه و فایده کرد.

وی از ابراز نگرانی اعضای شورای پنجم درخصوص طرح‌های بافت پیرامونی حرم رضوی خبر داد و گفت: درحال حاضر با طرحی مواجهیم که تملک‌ها در آن به شکل نامناسبی انجام شده‌است. نخبگان هم به دستگاه‌های ذیربط نامه نوشتند تا در اجرای این طرح تجدیدنظر شود. منتخبین شورای پنجم نیز نامه‌ای به استاندار و کمیسیون ماده5 نوشتند و خواهش کردند تا اجازه داده شود نظرات و پیشنهادات آن‌ها نیز درباره این طرح شنیده شود.

 

استان‌های دیگر باید به ما زمین و پروانه رایگان بدهند

حیدری درباره ساخت زائرسراهای ارزان قیمت گفت: اگر ما به استانی زمین و پروانه رایگان داده‌ایم، آن استان هم باید به ما زمین و پروانه رایگان به همان ارزش بدهد تا برای شهروندان مشهدی در آن‌جا امکانات رفاهی ایجاد شود. چه اشکالی دارد مشهدی‌ها هم از این امکان در شهرهای دیگر استفاده کنند. ما حق نداریم چنین هزینه‌هایی را از جیب مردم پرداخت کنیم.

وی درباره حاشیه شهر گفت: تمام ارگان‌ها باید تلاش کنند تا جلوی گسترش حاشیه شهر را بگیریم و دولت نیز باید سهم خود را انجام دهد. هدف ما در حاشیه شهر، توانمندسازی اقتصادی حاشیه‌نشینان است.

وی با بیان اینکه به نشاط و شادابي شهر توجه خواهيم كرد و دغدغه‌ها و نگراني‌هاي عالمان ديني و كارشناسان را در نظر مي‌گيريم، یادآور شد: معتقديم مي‌توان نشاط و شادابي هنجارمند را در جامعه گسترش داد.

سخنگوی منتخبان شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: براي حفظ كرامت جامعه خبري و رسانه‌اي در كنار فعاليت اعضاي شوراي شهر كارگروه رسانه نيز شكل گرفته است که از اين كارگروه درخواست شده تا سازوكار مناسبي را براي حوزه اطلاع‌رساني شورا و شهرداري مشهد تنظيم كنند.

 

گزارشی از صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *