تنش آبی در مشهد و 5کلان‌شهر دیگر

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، با دعوت مردم به مدیریت مصرف آب در تابستان جاری گفت: در حال حاضر 6 کلان‌شهر و 289 شهر کشور در معرض تنش آبی قرار دارند.

رحیم میدانی با اعلام این خبر افزود: کلان‌شهرهای اصفهان، بوشهر، بندرعباس، شیراز، کرمان و مشهد به همراه 289 شهر کشور در تابستان امسال دارای تنش آبی هستند؛ به این معنی که منابع آب موجود و مصرف آنها در حالت سربه‌سر قرار دارد و در این وضعیت، کنترل مصرف از سوی مشترکان به‌ویژه در ساعت‌های پیک مصرف برای پایداری خدمات بسیار تعیین‌کننده است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از شهرهای کشور و کلان‌شهرها ممکن است تنش آبی و کاهش فشار آب ایجاد شود، افزود: در بسیاری از شهرها ممکن است به‌دلیل مصرف بیش از حد با افت فشار آب روبه‌رو شویم، اما به‌دلیل قدمت شبکه آن شهر نتوانیم فشار شبکه موجود در آب شهری را از حدی بالاتر ببریم که از جمله این شهرها می‌توان به بوشهر اشاره کرد.

معاون وزیر نیرو همچنین با اشاره به اینکه در زمان حاضر وضعیت آبرسانی در کلان‌شهرها طبیعی است، افزود: طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، دمای هوا در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور بین 5/ 0 تا 5/ 1 درجه سانتیگراد گرم‌تر خواهد شد و این سبب می‌شود تا میزان مصرف آب افزایش یابد.

وی ادامه داد: اگر به‌دلیل افزایش دما میزان مصرف آب در اوج زمان مصرف بیش از حد انتظار بالا برود، ممکن است حجم مخازن کاهش یابد. ساعات پیک مصرف آب در روزهای غیرتعطیل بین ساعات 16:30 تا 21 و در روزهای تعطیل بین ساعات 10 تا 14 و در بعدازظهرها از 16:30 تا 21 است. در این ساعت‌ها میزان مصرف آب به شدت افزایش یافته و فشار بسیار زیادی به شبکه تحمیل می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *