استعمال دخانیات عامل اصلی در ابتلا به بیماری بورگر

بیماری «بورگر»، ارتباط بسیار تنگاتنگی با مصرف تنباکو  (بصورت سیگار یا قلیان، ناس، مواد مخدر و یا حتی قرار گرفتن در معرض دود این مواد افیونی)دارد به گونه ای که حتی مصرف یکی دو نخ سیگار می تواند بیماری را فعال نگه دارد.

بورگر، معمولا مردان جوان سیگاری را مبتلا می کند، باعث التهاب رگهای پا و برخی اوقات دست می شود، این رگ ها تنگ شده و خون به سختی از این رگ های نیمه بسته عبور می کند؛ در ادامه پا ها و دست ها سرد می شوند، ایمنی خود را از دست می دهند و در تماس با آب یا هوای سرد دچار درد بسیار شدید می شوند که تا مرحله قطع اندام نیز بیمار را همراهی می کند.

دانشیار گروه جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد، استعمال سیگار را عامل مهم و اصلی در ابتلا به بیماری بورگر عنوان کرد و گفت: این بیماری که بیشتر جوانان به آن مبتلا می شوند، موجب انسداد رگ‌ها می شود.

دکتر حسن راوری خاطر نشان کرد: در بیمار مبتلا به بورگر  پس از تنگ شدن رگ‌هایش، رشد ناخن‌ها به علت نرسیدن خون کافی، کند می‌شود و در صورت ایجاد زخم، خونریزی آن ناچیز است و زخم خیلی دیر بهبود می یابد، همچنین بیشتر انگشتان به رنگ ارغوانی درآمده و به دنبال فعالیت اندام های درگیر (راه رفتن و یا کارهای دستی) به علت نرسیدن خون به ماهیچه ها احساس گرفتگی و درد، بیمار را وادار به توقف فعالیت و استراحت کرده و او را از زندگی روزمره باز می دارد.

این فوق تخصص جراحی عروق با بیان اینکه بیماری بورگر در کشورهای آسیایی و آسیای شرقی مشاهده شده است خاطر نشان کرد: این بیماری در افراد ۲۰ تا ۴۰ سال بیشتر بروز می کند و اگر فردی با استعمال دخانیات دچار سوزش نوک انگشتان و کبودی در این نواحی(انگشت دست و پا) شود بداند در حال دچار شدن به بیماری بورگر است.

وی تصریح کرد: در برخی از بیماران، مدت ها قبل از شروع علایم بیماری، رگهای سطحی اندام بطور گذرا سفت و قرمز و دردناک شده و گاهی چند ماه قبل از بیماری شان بروز می کند و رگ به اندازه ای تنگ می شود که خون در آن لخته شده و کاملا بسته می شود، انگشتان سیاه می شود و به علت نرسیدن خون به انگشتان و همچنین التهاب اعصاب، درد سوزشی و شدید در اندام ها حس می شود که خواب و قرار را از بیماران می گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: تنها راه پیشگیری از ابتلا به بیماری عروقی «بورگر» اجتناب و  نکشیدن سیگار، قلیان و مواد مخدر  و در معرض دود سیگار قرار نگرفتن است. در صورت قطع نشدن مصرف سیگار بدن بیمار به هیچ کدام از درمان ها  پاسخ نمی دهد و در نتیجه فرد با قطع دست و پا روبه رو خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقاتی جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراز داشت: آگاهی دادن به این موضوع به جوانان سیگاری بسیار مهم است زیرا اگر این افراد سیگار را ترک نکنند یک دست یا هر دو پای خود را از دست داده و این مشکل برای جوانان بین ۲۰ تا ۴۰ ساله مشکلات اجتماعی بسیاری را به دنبال دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد بیماران مبتلا به بورگر در مشهد را ۲۵۰ نفر عنوان کرد و گفت: متاسفانه اصرار بر استعمال دخانیات بیشترین مشکل را برای نظام سلامت ایجاد کرده است. در این نوع بیماری عروقی (بورگر) باید بیمار بطور کامل دخانیات را ترک کند تا بهبود یابد؛ در غیر اینصورت، متاسفانه به قطع عضوهای مکرر و ناتوانی جسمانی و روحی دچار خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *