ضعف جشنواره رضوی؛ عدم اطمینان به نویسندگان بومی است

کارگردان نمایش «نیمروز» با اشاره به عمده‌ترین ضعف جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی سراسری رضوی، بیان کرد: ما نمایشنامه خوب زیاد داریم، مشکل عمده هنرمندان عرصه تئاتر این است که خیلی کم می‌گردند و به اولین نمایشنامه‌ای که می‌رسند، اکتفا می‌کنند و به نویسندگان استانی و بومی خود اطمینان ندارند درحالیکه متن و نمایش زیاد است.

به گزارش تئاتر خراسان رضوی، محمد حسن‌زاده، کارگردان نمایش «نیمروز» که در دهمین جشنواره سراسری رضوی به بخش بازبینی راه یافته است، با اشاره به موضوع این نمایش، افزود: ماجرای این نمایش در بیمارستان رقم می‌خورد که یک نفر مرگ مغزی شده و مادر او معتقد است که فرزندش زنده است از طرف دیگر با دختری روبه‌رو می‌شویم که بر اثر خطای پزشکی کبدش دچار مشکل شده و خانواده آن دختر از طریق فردی متوجه می‌شوند که این پسر مرگ مغزی شده و اکنون به‌دنبال گرفتن عضو از خانواده پسر هستند.

حسن‌زاده در پاسخ به این سوال که فرهنگ رضوی در این نمایشنامه چه جایگاهی دارد، بیان کرد: ما عموماً در فیلم و تئاترها در خصوص فردی که مرگ مغزی شده یا به کُما رفته، به این سمت می‌رویم که حتما شفایی وجود دارد و شفا به معنای سلامت کامل فرد است برخی مواقع شفا به این معنا است که فرد از این دنیا خلاص شود حتماً شفا به معنای سلامت کامل نیست. مردن فردی که در این وضعیت قرار دارد نوعی شفا و کرامت از جانب امام رضا(ع) است.

وی در خصوص زمان به کاربرد شده در نوشتن نمایشنامه، تصریح کرد: این نمایشنامه طرح دیگری داشت که با اضافه شدن یکی از نویسندگان به نمایش، نگاه داستان عوض شد و از فضای بین ایران و فرانسه تبدیل به فضایی در ایران شد و حدود ۳ ماه نوشتن این نمایشنامه طول کشید که دو بار بازنویسی شد و اکنون در بازنویسی مجدد به سر می‌برد.

کارگردان نمایش «نیمروز» ادامه داد: در حال حاضر آن چیزی که در جشنواره رضوی اتفاق می‌افتد، خوب است اما موضوعی که سال‌ها توسط هنرمندان تئاتر گفته می‌شود، این است که جشنواره رضوی به صورت پیوسته نیست و اجرا افراد در طول سال تکرار نمی‌شود حتی در شهرهای دیگر هم به نمایش گذاشته نمی‌شود.

وی اظهار کرد: این موضوع، ایرادی است که بر همه جشنواره‌های ما نهفته است، بارها از مسئولان مربوطه خواهش کرده‌ایم که کمک و حمایت کنند تا بتوانیم آثار خود را در بقیه شهرها و استان‌ها اجرا کنیم و این پرسه اجرا در طول سال ادامه داشته باشد و به سال‌های بعد وصل شود.

حسن‌زاده با اشاره به عمده‌ترین ضعف جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی سراسری رضوی، بیان کرد: ما نمایشنامه خوب زیاد داریم، مشکل عمده هنرمندان عرصه تئاتر این است که خیلی کم می‌گردند و به اولین نمایشنامه‌ای که می‌رسند، اکتفا می‌کنند و به نویسندگان استانی و بومی خود اطمینان ندارند درحالیکه متن و نمایش زیاد است.

وی ادامه داد: گروهی که در حال تمرین نمایشی هستند باید به نویسنده بومی اعتماد کنند و بعد در فرایند تمرین یک و دو ماهه ابهامات نمایش را در طول تمرین برطرف کنند.همانند خیلی از آثار نمایشی در خارج از کشور که از این طریق به موفقیت‌هایی رسیده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *