دولت قبل، امکانات را هدر داد

معاون پژوهش برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: طرح 6.3.3 آموزش و پرورش در دولت قبل امکانات مالی و فیزیکی زیادی را در سطح کشور هدر داد.

به گزارش ایسنا، محمود شفق افزود: این طرح که در دولت قبل صورت گرفت، در ابتدا مقطع ابتدایی را به 6 کلاس افزایش دادند و متوسطه دوم را به سه کلاس کاهش که باید از طراحان این طرح، سوال کرد مبنای فکری آ‌ن‌ها برای چنین تغییری چه بوده است و چرا باید به مقطع ابتدایی یک کلاس اضافه می‌کردیم در صورتی که همه مدارس ابتدایی ما مضرب پنج است.

وی افزود: مدارس اگر 10 کلاس داشتند، باید دو کلاس به آن اضافه کنیم اگر 15 کلاسه بودند باید سه کلاس اضافه کنیم و به همین میزان باید امکانات مدارس نیز زیاد شود، ما حتی معلم پایه ششم نداشتیم و آن‌ها مطلب به این سادگی را در محاسبات خود در نظر نگرفته بودند، فاجعه بعدی این بود که از متوسطه دوم یک پایه باید کم می‌کردیم که با این کار معلمان ما جزو نیروی مازاد قرار می‌گرفتند که این طرح یک چهارم نیرو و فضای ما را به صورت مازاد درآورد.

شفق با بیان اینکه ما نمی‌توانیم قسمتی از ساختمان مدرسه دوره متوسطه را قطع کنیم و به ساختمان مدارس ابتدایی انتقال دهیم تا کمبود آن را جبران کنیم، افزود: این طرح امکانات زیادی را هدر داد که متاسفانه مطبوعات نیز در این سال‌ها به بررسی یا سوال از این معضل نپرداختند.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: این طرح جدا از ضررهای مالی و صدمات فیزیکی به روحیه همکاران ما نیز لطمه وارد کرد و یک اتفاق ناخوشایند بود که به بدنه آموزش و پرورش دولت آقای روحانی فشار اورد.

وی با اشاره به اینکه تحلیل این مشکلات از بیرون(خارج از آموزش و پرورش) قابل فهم نبود، عنوان کرد: هر تغییری در آموزش و پرورش نیازمند یک تحلیل حساب شده است، به این دلیل که آموزش و پرورش نهادی است که تربیت، اندیشه و آینده دانش‌آموزان در آن شکل می‌گیرد و اجرای چنین طرحی باید با آرامش و بدون عجله انجام شود.

بازنشستگی 21 هزار نیرو در چهار سال آینده

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه بیشتر نیروهای ما در حال بازنشستگی هستند، افزود: این اتفاق یک خلاء به وجود آورده و بحران نیروی انسانی فشار زیادی به آموزش و پرورش خراسان رضوی وارد کرده است.

وی اظهار کرد: معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی نیروی انسانی پنج اداره دارد که در یکی از این ادارات سازماندهی نیروهای انسانی انجام می‌شود و می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین ادارات ما است که جابه‌جایی 90 هزار نیروی آموزش و پرورش(خراسان رضوی) و فرآیندهای دیگر در آن انجام می‌شود، این اداره قسمتی دارد تحت عنوان کمیته برنامه‌ریزی که مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌ها مانند برنامه‌های عملیاتی و سیاست‌گذاری در آن گرفته می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه مرکزیت داده‌های اطلاعاتی در کمیته برنامه‌‌ریزی است، افزود: بحث نقل و انتقالات از نظر اجرایی به عهده امور اداری ما است، اما نوع فرآیند آن براساس تجزیه و تحلیل‌های کمیته برنامه‌ریزی است.

شفق تصریح کرد: اما تحلیل این کار که چه کسی با چه سابقه‌ای باید در کجا جابه‌جا شود، تحلیل اولیه آن در حوزه ما شکل می‌گیرد، البته ما در آنجا روی فرد بحث نمی‌کنم، حوزه تصمیم‌گیری ما در آنجا این است که به طور مثال در یک رشته چه نیرویی از فلان شهر باید خارج شود یا چند نفر باید وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که متقاضی نقل و انتقالات هستند باید فرم‌های مربوطه را پر کنند و براساس آن امتیازبندی شوند، افزود: سیستم به طور اتوماتیک افراد را امتیازبندی و اولویت‌بندی می‌کند، مشخص می‌کند که چه کسی در اولویت قرار دارد، اما بعد از تکمیل فرم بررسی‌های بیشتر در امور ادرای انجام می‌شود.

شفق عنوان کرد: یکی دیگر از ادارات ما اداره نیروی انسانی و آموزش نیروی انسانی است، بحث ضمن خدمت نیز در این واحد است و در آن سیاست‌گذاری می‌کنیم که هر اداره با توجه به نیازهای منطقه‌ای چه دوره‌ای را باید برگزار کند، به این دلیل که هر منطقه نیازهای خاص خودش را دارد، یا به طور مثال در بعضی نواحی اولویت بهداشتی مهم است و ما ترجیح می‌دهیم با توجه به نیاز آن منطقه معلمان در بحث بهداشت به دانش‌آموزان کمک کنند، اگرچه جزو وضایف آن‌ها نیست، اما می‌تواند کمک مضاعفی به حوزه بهداشت باشد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه دوره ضمن خدمت را بر اساس نیازهای موجود تنظیم می‌کنیم، اظهار کرد: مثلا زلزله که در پیش داشتیم بحث پدافند غیر عامل را دربرداشت بر این اساس ما آموزش آن را می‌گذاریم تا تاثیر مثبتی برای معلمان و دانش‌آموزان داشته باشد.

شفق عنوان کرد: موضوع ضمن خدمت در ارتقای شغلی و ارزشیابی سالانه تاثیرگذار است و بحرانی که در ضمن خدمت وجود دارد این است که ما 90 هزار فرهنگی داریم و جلب نظر همه سخت و غیر ممکن است و بعضی‌ها نیز نسبت به آموزش ضمن خدمت نیازهای مازاد دارند که شرایط اجرای آن برای ما امکان‌پذیر نیست.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *