داعش، ارتباطی با اهل‌سنت ندارد

در روزهای بعد از چهارشنبه سیاه تهران، تلاش‌هایی مذموم برای ایجاد تفرقه بین اقوام و مذاهب ایرانی شکل گرفته است. در شرایطی که ایران بیش از گذشته به وحدت نیاز دارد باید برای بی‌اثر کردن این تفرقه‌انگیزی‌ها اقدام کرد. این موضوع بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی نماینده تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی‌ترتیب دهیم.

رحیمی‌جهان‌آبادی دبیر فراکسیون اهل سنت و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی‌و دکترای روابط بین‌الملل از گرایش‌های علوم سیاسی است. گزیده‌ای از صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید.

 

داعش، ارتباطی با اهل سنت ندارد

نماینده تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی‌گفت: داعش ارتباطی با اهل سنت ندارد. تروریست‌ها متعلق به هیچ مذهب خاصی نیستند.

وی خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب اسلامی‌سازمان مجاهدین خلق بیش از 17هزار نفر را در ایران ترور کرد. ولی دلیل نمی‌شود که چون روسای این سازمان یا اعضای ان شیعه مذهب بودند، آن‌ جنایت‌ها را به فرقه‌ای خاص نسبت داد. سازمان مجاهدین خلق هرگز نماد تشیع نبود و رفتار آن سنخیتی با مکتب اهل بیت نداشت.

 

اقدامات فرهنگی برای خنثی‌کردن داعش

رحیمی‌جهان‌آبادی اضافه کرد: داعش یک تشکیلات مخوف تروریستی بین‌المللی است که در کشور ما این تفرقه‌ها را ایجاد می‌کند. آن‌ها در واقع از قومیت‌ها و گروهک‌ها سو استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: امروز آن چیزی که از دست همه بر می‌آید، اقدامات فرهنگی است تا به مردم بگوییم که گروه‌های تروریستی متعلق به هیچ گروه و اقلیت مذهبی نیستند و به دنبال رسیدن به اهداف شوم خود هستند.

 

مناطق مرزی در فراموشی

این استادیار دانشگاه افزود: در کنار این فرهنگ‌سازی نقاط آسیب‌پذیر هم باید بر طرف شود. امروز در نقاط مرزی کشور قومیت‌های مختلف از ترک، لر، بلوچ و آذری را داریم که عمده این مناطق جزو نواحی کمتر توسعه یافته هستند. ریشه‌کنی این ضعف‌ها و کمبودها باید در دستور کار قرار بگیرد. پیشگیری از این حرکت‌ها در کنار اقدامات امنیتی و پلیسی و فرهنگی با کارهای اقتصادی می‌توان محرومیت را از چهره این مناطق زدود. متاسفانه مناطق مرزی فراموش و آسیب‌پذیر شده‌اند.

 

صالح‌آباد؛ مُشتی نمونه خروار

نماینده تربت‌جام، تیباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی‌تاکید کرد: برای مثال بخش صالح‌آباد در خراسان رضوی از سال 1326 تاکنون بخش باقی مانده است و علی‌رغم تلاش‌ها و رایزنی‌ها به شهرستان تبدیل نشده است. منطقه‌ای آسیب‌پذیر که در آن قومیت‌های مختلف از جمله بلوچ را در دل خودجای داده و امروز بیکار و فقیر زیادی دارد. این بخش با هزاران مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. بخشی از این افراد به مشهد مهاجرت کرده‌ و در حاشیه شهر مستقر شده‌اند. در حالی که بخش‌هایی در مرکز استان و در اطراف سبزوار با جمعیتی کمتر به شهرستان تبدیل شده است. این نابسامانی‌ها زمینه جرم‌زایی دارد. توطئه دشمنان هم در سواستفاده از نارضایتی‌ها نقش ایفا می‌کند.

 

بعد از 37 سال، سفیری از اهل سنت

وی درباره کارنامه دولت یازدهم در استفاده کردن از نخبگان اهل تسنن افزود: دولت حسن روحانی، اقدامات مثبتی در زمینه بهادادن به اهل سنت انجام داده است. گرچه با اهدافی که دولت اعلام کرد و با آرمان‌های اهل‌تسنن فاصله دارد. برای اولین بار بعد از 37سال سفیر اهل سنت انتخاب شد. همچنین در دولت یازدهم معاونت تعدادی از استانداران و وزیر نفت به اهل تسنن رسید. در برخی استان‌ها مثل سیستان و بلوچستان فضا برای اهل تسنن بازتر شده است. اما در استان‌های کردستان، کرمانشاه و خراسان هنوز اقدامات چندانی انجام نشده و انتظارات بیشتر از این است.

وی در پایان تاکید کرد: در حوزه ایجاد وحدت و جلوگیری از تفرقه بین مذاهب، همه اختیارات با دولت نیست. نهادهایی مثل مجمع جهانی تقریب مذاهب، حوزه‌های علمیه اهل تسنن هم باید اثرگذاری را انجام دهند.

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *