خنده‌های اشک آلود

فرج‌الله توکل معروف به (رضا توکل) که خردادماه برای اجرای حکم قصاص قتل عمد، پای چوبه‌دار رفته بود، به همت مردم خداجو و خیّران کشورمان با پرداخت دیه نقدی ۲۶۵ میلیون تومانی، در ماه مبارک رمضان حیات دوباره یافت.

رضا توکل ۹ سال پیش به دلیل قتل عمد در نزاع دسته‌جمعی در زندان وکیل‌آباد مشهد محبوس بود که برای رهایی از اجرای حکم قصاص نیازمند یاری سبز هم وطنانش شد، از آنجایی که این جوان از اشتباه خود توبه کرده بود با حمایت خیّران توانست حیات دوباره‌ای یابد.

خانواده رضا توکل با برپایی کمپینی برای دریافت کمک‌های مردمی و ارائه اسناد و مدارک برای رهایی رضا تلاش کردند.

برادر وی، حسن توکل، خطاب به مردم شریفی که او و خانواده‌اش را تنها نگذاشتند گفت: از تمام مردم سرزمینم متشکرم که حیات دوباره‌ای به برادرم بخشیدند، اطمینان داشته باشند که رضا دیگر خطایی مرتکب نمی‌شود و تا ابد سپاسگزار مردم است.

 

مردم شریف سپاس

با همت مردم شریف مبلغ ۲۶۵ میلیون تومان مورد نیاز برای آزادی جوان محکوم به اعدام تامین شد، خانواده روزنامه اتفاقیه از طرف خود و خانواده رضا از همه کسانی که در این مسیر یاری مان کردند، به ویژه خیرین بزرگواری که پس از انتشار گزارش در روزنامه کمک کردند، سپاسگزاری می‌کند.

 

از زبان کاندید منتخب شورای شهر

امیر شهلا: چند روزی بود بچه های شهر، با حمایت روزنامه وزین اتفاقیه، در تلاش برای آزادکردن یک جوانِ زندانی بودند که ۹سال قبل، ناخواسته و بی اراده، در یک نزاع فامیلی، یکی از خویشاوندان اش را هُل داده بود و بر اثر اصابت سرش به جسم سخت، کشته شده بود. حکم قطعی قصاصِ او، چندهفته قبل، از دیوان عالی کشور رسیده بود. اما اولیای دم، رضایت داده بودند اگر مبلغ دیه(۲۵۶میلیون تومان) توسط محکوم پرداخت شود، از حق قصاص می‌گذرند. کمپین گسترده‌ای به راه افتاد و شهروندان عزیز و دلسوز بسیاری، به صورت خودجوش، با واریز مبالغ کوچک و بزرگ، در این امر خیرخواهانه، مشارکت کردند. روز چهارشنبه هفته گذشته از طریق یکی از دست اندرکاران این کمپین از موضوع خبردار شدم. ۳۰میلیون تومان از این مبلغ باقی مانده بود. به دوستان قول دادم این عدد را از طریق دوستان کارآفرین و صنعتی‌ام تأمین می‌کنم.

می دانستم که استاد غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران، هرسال در ماه مبارک رمضان، با همت و کمک یاران هم اتاقی‌اش، به کمک زندانیانِ دربند و محکومین مالی بی تقصیر می‌رود و با جمع آوری کمک های نقدی، زمینه آزادی بسیاری را فراهم می‌کند. با ایشان تماس گرفتم و شرح ماوقع را برایش توضیح دادم. شافعی پذیرفت که از محل کمک های جمع آوری شده صنعتگران و بازرگانان، الباقی مبلغِ موردنیاز برای آزادشدن رضا را تامین کند تا این جوانِ نادم از آن اشتباهِ سخت، پس از ۹سال، از محبس خلاصی شود. خبر را که به اعضای کمپین آزادی رضا گفتم، موجی از سرور و شادی حکمفرما شد. بچه ها از این که نتیجه تلاش چندهفته‌ای شان را می دیدند، در پوست خود نمی گنجیدند. به همه آن ها دست مریزاد و خداقوت می گویم و برای خانواده رضا، که پس از ۹سال، پاره تن شان را دوباره بازمی یابند بسیار خرسند و خشنودم.

لازم به ذکر است رضا توکل پس از آزادی به همراه خانواده خود در روزنامه اتفاقیه حضور می‌یابد و شرح گفت‌وگوی با وی در روزنامه درج می‌شود.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *