از حمله به فرماندار تا هدیه شهرداری از جیب شهر

یکصدوهفتادوهفتمین جلسه شورای چهارم اسلامی شهر مشهد که واپسین روزهای عمر چهارساله‌اش را پشت سر می‌گذارد، بازهم رنگ‌وبوی سیاسی به خود گرفت و علی‌رغم شعار “ما سیاسی نیستیم” نطق پیش از دستور یکی از اعضای شورا به انتخابات اخیر شورای اسلامی شهر مشهد اختصاص داشت و نوک تیز پیکان آن بسمت فرماندار مشهد بود. خلیل موحد، عضو معترض شورا به نتیجه انتخابات، فرماندار مشهد را به کارشکنی متهم و حتی تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 را بی‌سابقه خواند. وی در نطق شدیدالحن خود گفت: نحوه عملکرد مسئولین اجرایی انتخابات کارنامه سیاهی را برای آنان به نمایش گذاشته است. موحد تخلفات انتخاباتی را 10 مورد برشمرد و افزود: متاسفانه هیات اجرایی مشهد و فرماندار و سلسله مراتب دولتی حاکم، باعث اخلال در امر انتخابات و سیر مراحل اجرای ماموریت هیات نظارت شده اند.

عضو معترض شورای چهارم ادامه داد: در کمال تعجب باز شاهد آن هستیم که فرماندار مشهد نسبت به اجرای قانون سهل انگاری و کارشکنی کرده و مانع بازشماری صندوق های فوق شده است. این نوع اقدامات شائبه ای را به وجود می آورد که فرماندار محترم، وحشت و دلهره از بازشماری صندوق ها دارد.

وی ضمن اعتراض به تایید صلاحیت برخی از نامزدهای انتخابات شورای شهر، خواستار بررسی برخی از برگه‌های رای توسط کارشناسان خط و درصورت لزوم، ابطال انتخابات شورای شهر مشهد شد. این گفته‌ها درحالی است که مسولان استانداری و فرمانداری بارها صحت انتخابات را تایید کرده‌اند و لیست امید با اختلاف آرای بسیار زیادی نسبت به گروه رقیب، راهی شورای پنجم شده‌است بطوریکه هیچکدام از اعضای فعلی، در شورای جدید نیستند.

 

 شهرداری و 367 میلیارد ریال چک برگشتی عوارض ساختمانی

معاون ادرای و مالی شهرداری مشهد گفت: هم اینک 367 میلیارد و 78 میلیون ریال چک برگشتی از مودیان مرتبط با صنعت ساخت و ساز در شهرداری مشهد وجود دارد.

محمد آذری در نشست شورای اسلامی شهر مشهد به منظور بررسی مصوبه ارائه تسهیلات به صنعت ساختمان با هدف خروج از رکود، افزود: با مصوبه قبلی شورای شهر مبنی بر بخشش جرائم و دیرکرد مربوط به عدم پرداخت عوارض ساختمانی برای کسانی که از ابتدای سال 94 تا پایان سال 95 نسبت به پرداخت چکهای برگشتی اقدام کرده بودند تعداد هزار و 862 فقره چک معوقه به مبلغ 381 میلیارد و 834 میلیون ریال وصول شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تاریخ اجرای این تبصره مربوط به انتهای سال 95 است هم اکنون 3 هزار و 765 فقره چک معوقه قبل از سال 94 به مبلغ 367 میلیارد و 78 میلیون ریال مربوط به سال 94 و قبل از آن وجود دارد که تمدید تبصره مذکور نقش مهمی در وصول این معوقات خواهد داشت.

معاون ادرای و مالی شهرداری مشهد گفت: دارندگان چکهای برگشتی با معافیت از پرداخت خسارت دیرکرد به پرداخت بدهی تشویق می شوند و از این فرصت استفاده می کنند.

طی این نشست اعضای شورای اسلامی شهر مشهد لایحه تمدید معافیت دیرکرد چکهای برگشتی عوارض ساختمانی را تصویب کردند. طبق این مصوبه مودیان چکهای برگشتی مربوط به سال 94 و قبل از آن چنانچه نسبت به پرداخت مبلغ تا شهریور امسال اقدام کنند از پرداخت جریمه دیرکرد معاف می شوند.

 

موضوع هبه ساختمان از سوی شهرداری به یک موسسه خصوصی چیست؟!

اما از موضوعات عجیبی که در جلسه علنی روز گذشته شورا در دستور کار قرار گرفته‌بود، بحث هبه یک ساختمان از سوی شهرداری به موسسه‌ای خصوصی بود که با پیگیری برخی از اعضای شورا و خبرنگار اتفاقیه، از دستور کار خارج شد.

حال باید دید این هبه شهرداری به موسسه مطالعاتي اسلام نور که بر اساس شنیده‌ها وابسته به یک جریان خاص است، چه دلیلی دارد و چرا در آخرین روزهای عمر شورای چهارم، چرا این طرح علی رغم مخالفت کمیسیون فرهنگی و برخی از اعضا، در دستور کار شورا قرار گرفته است.

 

گزارشی از صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *