مدل تبلیغات باید از سمت تبلیغات تجاری و پوپولیستی به سمت تبلیغات تحلیلی و تبیینی چرخش یابد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: مدل تبلیغات باید از سمت تبلیغات تجاری و پوپولیستی به سمت تبلیغات تحلیلی و تبیینی چرخش یابد.
سید جواد حسینی در حاشیه نشست با شبکه دانشگاه های استان در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به وجود چند مدل تبلیغاتی، گفت: در ایام تبلیغات انتخاباتی چند مدل تبلیغاتی وجود دارد که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از این مدلها، مدل تبلیغات تجاری و بازاری است که عموماً با تأکیدی بر ابعاد عوام گرایی و پوپولیستی به انجام می رسد.
وی افزود: در این مدل شعار زدگی، وعده های غیرواقعی و البته برانگیزاننده و توام با ایجاد هیجانات جمعی، اغوا و فریب مورد نظر قرار می گیرد که موجب افزایش سطح انتظارات جامعه می شود و به دلیل اینکه عمدتاً پاسخگویی به آنها پس از انتخاب امکان پذیر نیست در درازمدت به کاهش سرمایه اجتماعی و اتحاد عمومی می انجامد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در ادامه به مدل دیگر تبلیغات اشاره کرد و گفت:مدل دیگر تبلیغاتی ، مدل ستیزه جویانه مبتنی بر افزایش تضادهای اجتماعی است، در این مدل به جای سبقت جویی که رفتاری سیاسی برای بدست آوردن هدف بر مبنای برنامه های ایجابی و اثباتی است بر عکس تبلیغات بر عنصر انکار طرد، مخالفت و.. تمرکز می یابد.
وی تصریح کرد: این مدل از برنامه های ایجابی و اثباتی دور می گردد و در نهایت در این نوع رفتار انتخاباتی، دست یابی به پیروزی با تخریب و سیاه نمای چهره حریف کلید می خورد و در این فرایند همه چیز غیرواقعی و کاذب و مبتنی بر تکذیب و تردید رقم می خورد.
حسینی مدل دیگر تبلیغات را مدل مبتنی بر ایجاد شکاف های هویتی و اجتماعی دانست و افزود: در این مدل مردم و گروه ها از منظر تبلیغات نامزدها دسته بندی می شوند و شکافهای اجتماعی رشد می یابد. دسته بندی به روستائیان و شهرنشینان، بالاشهری و پایین شهری ، دارا و ندار، حاشیه و متن، سنی و شیعه از جمله مثال های این مدل است.
وی افزود: معمولاً یکی از اهداف و کارکردهای انتخابات ایجاد انسجام و اتحاد اجتماعی است و این مدل تبلیغاتی کارکرد مهم انتخابات را مخدوش و انتخابات را از دایره کارکردهای مثبت و مناسب به سمت کارگروه های نامناسب و ایجاد انشقاق و چندپارگی اجتماعی- سیاسی هدایت می کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی مدل دره عمیق را نوعی دیگر از مدل های تبلیغات انتخاباتی دانست و افزود: در این مدل سیاه نمایی به ویژه در گذشته آنچنان عمیق جلوه می نماید و تبلیغ و ترویج می شود که گویی تا کنون هیچ کار مثبتی صورت نگرفته وآنقدر چالشها و دره های جامعه عمیق شده که هیچ کس و هیچ جریانی نخواهد توانست این دره عمیق مشکلات را پر کند.
وی تصریح کرد: این نوع تبلیغات به نوعی “درماندگی آموخته شده” منجر می شود، یعنی اینکه انگار چاره ای بر پذیرش ناکامی ها نیست و هیچکس توان، تغییر اساسی و رویه بهبود را ندارد. طبیعی است کارکرد چنین تبلیغاتی نیز نومیدی و یاس اجتماعی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در ادامه گفت: نوعی دیگر از مدل تبلیغات وجود دارد که می توان آن را تبلیغات تحلیلی و تبیینی نام نهاد، در این مدل وضع موجود عالمانه نقد می شود و وضع مطلوب با برنامه های واقع بینانه و مبتنی بر داشته ها و منابع جامعه ترسیم می گردد.
وی افزود: این نوع تبلیغ، شیوه مناسب تبلیغات محسوب می شود که معمولاً در جوامعی که احزاب و تشکلهای قوی وجود دارد کار خود را مبتنی بر این مدل تبلیغاتی و در طول سال شکل می دهند. مردم از وضعیت آگاهی غاری شکل و کلبه ای شکل به سمت اطلاعات شیشه ای شکل از جامعه هدایت می شوند و موجب انتخاب آگاهانه، غیرهیجانی و غیر پوپولیستی می شود.
حسینی در پایان افزود: انتظار ما از جامعه دانشگاهی این است که با ارائه راهبرد، مدل های تبلیغاتی نامناسب اشاره شده را به سمت تبلیغات تحلیلی و تبیینی هدایت نمایند.
منبع: استانداری خراسان رضوی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.