با شهر چه خواهید کرد!؟

رقابت های تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات شورای شهر در مشهد به اوج خود رسیده است و نامزدها و هوادارانشان با استفاده از ابزارهای مختلف تبلیغات سعی در ارایه برنامه ها و جذب هرچه بیشتر آرای مردمی بطرف خود دارند. بنظر می رسد در این دوره تعداد بالای ثبت نام کنندگان برای رقابت بر سر صندلی شورای شهر همه را غافلگیر کرده است و  تعدد و تنوع لیست های انتخاباتی باعث سردرگمی مردم شده است. از طرفی با ورود جریان های شناخته شده و شناسنامه دار سیاسی به گود رقابت های شورای شهر، انتخاب مردم نیز از شکل سنتی و قومی و قبیله ای بطرف انتخاب هدفمند و همسو با جریان فکری آن ها متمایل شده است. اگرچه بازار شعارها و ریخت و پاش های تبلیغاتی حسابی داغ است اما شعور و بینش سیاسی آنقدر بالا هست که حتما اسیر بمباران های تلبیغاتی نمی شوند و حتما شلوغ کاری و هزینه های بالای برخی ها را ملاکی برای رای ندادن به آن ها درنظر می گیرند. در این میان مطالبات شهروندان از کسانی که وارد شورای شهر می شوند کمرنگ شده است و شاید به خوبی به گوش نامزدها نمی رسد. به همین خاطر سه دغدغه اصلی مردم مشهد را در قالب سه سوال از سه کاندیدای شورای به نمایندگی از سه جریان فکری مطرح کردیم که پاسخ آن ها را در ادامه خواهید خواند. این سه سوال بترتیب عبارتند از: 1- برای الیت چه برنامه ای دارید 2- با آلودگی محیط زیستی مشهد چه خواهید کرد؟ 3- شهردار منتخب شما کیست؟

بتول گندمی

دبیرکل مجمع مشورتی اصلاح طلبان استان خراسان رضوی و عضو اولین دوره شورای اسلامی شهر مشهد

1- الیت باعث اعتراض مردم نسبت به این سیستم و نحوه محاسبه وجوه دریافتی از آن ها نسبت به خدمات دریافتی شده است و شورای شهر پنجم باید بررسی طرح الیت را بعنوان یکی از اولویت های اصلی خود در دستور کار قرار دهد و آن را مطابق با نظر و خواست شهروندان اصلاح کند.

2- در حوزه آلودگی محیط زیست و آلودگی هوا راهکاری که باید اتخاذ شود حمل و نقل الکترونیک و شهرسازی الکترونیک است که بتواند شفافیت در محیط شهری ایجاد کند. اگر این دو بخش مکانیزه شوند و اطلاعات آن در اختیار مردم قرار بگیرد بخشی از مشکل حل خواهد شد. همچنین تبدیل ناوگان حمل و نقلی که از سوخت فسیلی استفاده می کنند به ناوگان سوخت پاک نیز باید در مدیریت شهری روی آن سرمایه گذاری شود و روزهای پاک نیز ترویج و گسترش یابد. برای تردد در حوزه مرکزی شهر نیز باید با استفاده از الگوهای موفق جهانی طرح های نوینی اجرا شود. سیستم حمل و نقل عمومی باید ساماندهی شود تا مردم با سیستمی منظم، منضبط و سهل و راحت رفت و آمد کنند و کمتر به سراغ استفاده از خودروهای شخصی بروند

3- من بدنبال یک مدیر قدرتمند، مقتدر و پاک دست هستم تا قدرت اداره شهر را داشته باشد  و نفر اول شهر باشد و بتواند با ارتباطاتی که دارد منجر به برگرداند سرمایه های از دست رفته و شادی و نشاط به شهر شود.

سید جلال فیاضی

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری استان خراسان رضوی و عضو کنونی شورای اسلامی شهر مشهد

1- خرید سهام الیت توسط شهرداری باید روند قانونی خود را طی کند و اگر تخلفی صورت گرفته است با خاطیان برخورد شود. الیت باید سیستم اطلاع رسانی بهنگام را راه اندازی کند بنحویکه هریک از مردم وقتی بمحض اینکه از پارکینگ خارج می شوند پیامک میزان کسری از کارت برای آن ها ارسال شود. همینطور بایستی در معابری که الیت اجرا شده است از نظر اجتماعی و اقتصادی بررسی لازم شود و این معابر باید مورد بازنگری قرار بگیرد. از نظر هزینه های الیت نیز باید بنفع مردم تجدیدنظر شود.

2- یکی از مهمترین راه حل های آلودگی هوا توسعه خطوط مترو است که باید در شورای پنجم به آن سرعت بخشید و با توجه به محدودیت های منابع مالی باید از سرمایه های خارجی برای این مهم بهره بگیریم. همچنین بایستی پیگیری شود و زمان معاینه فنی خودروها را از 5سال به 3سال کاهش داد. از طرف دیگر روند بروزرسانی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی باید سرعت بگیرد و شورا باید سعی کند با تعامل با دولت تسهیلات لازم را فراهم کند. هرنوع ساخت و ساز در ارتفاعات که اکوسیستم را تهدید کند نیز باید متوقف شود.

3- شهردار منتخب باید متعهد و مومن باشد و تحصیلات و تجربه مرتبط با مدیریت شهری داشته باشد همچنین سوابق موفق و توان تعامل و همکاری با دستگاه های مختلف داشته باشد.

جواد داوودآبادی فراهانی

عضو لیست ائتلاف جریان خدمت و مدیر نمونه کشوری

1- در الیت هم به لحاظ فرایندی و هم به لحاظ ساختاری باید تجدیدنظر صورت بگیرد و با توجه به اینکه این سیستم برای شهر لازم است اما شرایط امروز آن زیبنده شهر نیست

2- توسعه فضای سبز شهر یکی از الزاماتی است که برای رفع آلودگی هوا و محیط زیست باید صورت بگیرد و طرح هایی مانند پارک کوهسنگی که از طرح های پیشنهادی بنده نیز بود باید در نقاط مختلف شهر اجرا شود. کمربند سوم شهر جز الزاماتی است که باید با تمام توان در جهت احداث و توسعه آن گام برداشت

3- شهردار منتخب باید مشهد را کاملا بشناسد و تحصیلات و تجربه مرتبط با حوزه شهر داشته باشد. همچنین اطلاعات عمیقی از عملیات، فعالیت ها و توسعه شهری را داشته باشد.

 

گزارشی از صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *