8میلیارد تومان برای خرید “الیت”

عضو شورای چهارم شهر مشهد گفت: شهردار باید به استناد توافق نامه لایحه می‌داد  و از شورای چهارم مجوز دادن ۸ میلیارد تومان به الیت، را می‌گرفت. اما شهردار این مجوز را از شورای چهارم نگرفته است.

سید جلال فیاضی افزود: الیت در پی یک وظیفه قانونی برای شهرداری تشکیل شده است تا مردم بتوانند حداکثر استفاده را از پارک‌های حاشیه ای ببرند.

وی تصریح کرد: در این راستا، شرکتی به نام الیت تاسیس شد که ۵۱ درصد سهام آن متعلق به بخش خصوصی و ۴۹ درصد آن مربوط به شهرداری بود.

وی در ادامه بیان کرد: پس از تاسیس شرکت الیت، مقرر شد که نیم ساعت اول برای مردم رایگان باشد؛ پس از مدتی الیت شرکتی زیان ده شد. به دلیل زیان ده بودن الیت، شورای سوم تصویب کرد که شهرداری، سهام خود را به الیت واگذار کند و قرارداد خود با الیت را هم لغو کند.

وی با بیان اینکه یکی از اعضای شورای چهارم بعنوان نماینده رئیس شورا مامور بررسی این قضیه شد، افزود: مباحث به دست آمده صورت جلسه شد. الیت در ابتدا برای رد و بدل کردن سهام، ۱۹ میلیارد تومان درخواست کرد و در نهایت الیت با دریافت ۸ میلیارد تومان موافقت کرد.

فیاضی با اشاره به عدم رعایت دو نکته قانونی در مسئله الیت عنوان کرد: بعد از این توافق ۲ کار به لحاظ قانونی باید انجام می‌شد ، اول اینکه شهرداری باید لایحه می‌داد و مصوبه شورای سوم را ابطال می‌کرد که متاسفانه این کار انجام نشد و مصوبه شورای سوم هنوز ابطال نشده است و تا امروز پابرجاست و لازم الاجراست.

وی تصریح کرد: دوم آنکه شهردار باید به استناد آن توافق نامه لایحه می‌داد و از شورای چهارم مجوز پرداخت آن ۸ میلیارد به الیت را می‌گرفت که  شهرداری این مجوز را نیز از شورای چهارم نگرفته است.

وی افزود: تنها یک مصوبه در شورای چهارم موجود است که مصوبه تعیین نرخ الیت است و در خط اول آن ذکر شده « با توجه به اینکه تمام سهام الیت به شهرداری واگذار شده است…» ننوشته بدین وسیله توافق می‌شود که سهام الیت به شهرداری واگذار شود و مسئله اینجاست که از چه طریق این سهام واگذار شده است؟ از طریق صورتجلسه نه از طریق مصوبه شورا.

عضو شورای چهارم شهر مشهد گفت: این مصوبه به معنی تایید شورا نیست چون صورتجلسه ای تنظیم شده و فقط یک نفر بعنوان نماینده رئیس شورا آن را امضا کرده! این در حالی است که در آیین نامه شورای شهر، چیزی به نام نماینده رییس شورا نداریم!

وی ادامه داد: در این خصوص بنده تذکری دادم که چرا شهرداری بدون لغو مصوبه شورای سوم و اخذ مصوبه شورای چهارم، رفتار کرده است و آقای شهردار پاسخ‌هایی دادند، عده ای از دوستان شورا از پاسخ آقای شهردار قانع شدند اما من هنوز قانع نشدم و معتقدم که اگر نهادهای نظارتی بررسی کنند، این کار تخلف است.

پس از این اتفاق در جریان لایحه تفریغ بودجه سارمان ترافیک متوجه شدیم که الیت قبل از واگذاری به شهرداری، ۶ میلیارد تومان به سازمان ترافیک شهرداری بدهکار است و شهرداری، علاوه بر آن ۸ میلیارد، باید بدهی ۶ میلیاردی الیت را هم بدهد و الان با توافقی که به تایید شهردار رسیده شرکت کنونی الیت که متعلق به خود شهرداری است، ماهی ۱۰۰ میلیون تومان بابت آن ۶۶ میلیارد به سازمان ترافیک پرداخت کند. در واقع الیت ۱۴ میلیارد تومان گرفت.

وی با بیان اینکه در عملکرد الیت اشکالاتی وجود دارد؛ اظهار کرد:  سیستم نرم افرازی و سخت افزاری الیت به گونه ای تنظیم شده که پردازش تراکنش‌ها به صورت آفلاین است، در نتیجه ساعت‌های ورود و خروج مردم به درستی ثبت نمی‌شود.

فیاضی با اشاره به اعلام آمادگی سازمان فاوا شهرداری با پرداخت تنها ۱۰۰ میلیون تومان برای آنلاین کردن الیت بیان کرد: مردم از الیت ناراضی اند و برای اعتماد مردم به عنوان بزرگترین سرمایه انقلاب و مدیریت شهری باید به هر قیمتی که شده این اتفاق رقم بخورد.

وی در پایان گفت: تابستان سال قبل به الیت ۶ ماه فرصت دادیم تا اطلاع رسانی به هنگامش را فعال کند اما تا به امروز کاری در این خصوص انجام نشده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *