25 درصد افراد جامعه به خدمات روان شناسی نیاز دارند

معاون سازمان نظام روان شناسی خراسان رضوی با بیان اینکه 25 درصد افراد جامعه نیاز بسیار ضروری به خدمات روان شناسی دارند گفت: این خدمات بیشتر در حوزه های اجتماعی، عاطفی و یا مشاوره در مسائل مهم زندگی افراد است.

حمید اصغری‌پور افزود: در سال های اخیر با پرورش روان شناسان متخصص، بخش زیادی از نیازها تامین شده اما همچنان در این بخش کمبود نیروی متخصص وجود دارد.

وی بایادآوری به فعالیت مشاوران غیر متخصص در این حوزه اظهار کرد: یک فرد به صرف داشتن مدرک تحصیلی مرتبط به روان شناسی نمی تواند مبادرت به ارائه این خدمات کند و باید مراحل و کلاس های تخصصی را طی کند.

اصغری پور با بیان اینکه افراد غیر متخصص، آسیب‌های بزرگی را متوجه مراجعان خود خواهند کرد، گفت: افرادی که مبادات به ارائه خدمات رواشناسی می کنند در صورتی که تخصص کافی نداشته باشند نه تنها کمکی به مراجعان خود نمی‌کنند بلکه زمینه ورود آسیب‌های اجتماعی دیگری را فراهم می‌کنند.

وی برخورد با مشاوران غیر متخصص را لازم دانست و بیان کرد: با شهرداری، استانداری و دستگاه قضایی تعاملات خوبی داشته ایم تا بتوانیم مانع از سوء استفاده متخلفان شویم.

اصغری‌پور مراحل کسب مجوز تخصص را برای یک روانشناس الزامی دانست و عنوان کرد: یک مشاور تحصیل کرده رشته روانشناسی با گذارندن مراحل آموزشی، شرکت در کلاس‌های مربوط و قبولی در آزمون نظام روان شناسی می تواند مجوز تخصص در یک شاخه روان شناسی را به دست بیاورد و از قوانین حمایتی نظام بهره مند شود.

وی با بیان اینکه بنا بر اعلام مراجع مربوط 60 درصد مراجعان به محاکم قضایی از اختلالات روانی رنج می برند، گفت: با کمی سرمایه گذاری و توجه به جایگاه این علم نوین می توان از بسیاری مشکلات پیش آمده در جامعه جلوگیری کرد.

اصغری پور افزود:‌ سه درصد بودجه بهداشت عمومی کشورصرف بهداشت روانی می شود،‌ در حالی که این میزان در فرانسه 70 درصد است که نشان می دهد این رشته در کشور ما هم باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی در خصوص ضرورت خدمات روانشناسی در حاشیه شهر گفت: با فراهم کردم زیر ساخت های مناسب مانند اعطای تسهیلات به روان شناسان متخصص به دنبال ارائه خدمات بیشتر به آن مناطق هستیم.
اصغری پور با بیان اینکه 10 مرکز روان شناسی مجوز دار در خراسان رضوی فعالیت می کنند، گفت: سازمان نظام روان شناسی از 9 اردیبهشت 82 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و به همین دلیل این روز به عنوان روز ملی روان شناسی و مشاوره نامگذاری شده است.

هم اکنون سازمان نظام روان شناسی خراسان رضوی بیش از 250 عضو متخصص دارد و مردم می توانند برای اطلاع از مشاوره های روانشناسی رایگان و اطلاع از مراکز مجاز با تلفن 1480 تماس حاصل نمایند.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *