۲۵ هزار شغل از طریق ۲۲۰ هزار واحد صنفی استان ایجاد خواهد شد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در همایش کارگاه های آموزشی کمیسیون های نظارت و تشکل های صنفی استان حضور یافت.
سیدجواد حسینی در این همایش گفت: امروز بالغ بر 220 هزار واحد صنفی در استان وجود دارد که ظرفیت قابل توجهی در توسعه اشتغال دارند  و با سیاست گذاری انجام شده 25 هزار شغل از طریق این واحدهای صنفی ایجاد خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تقریبا هر یک و نیم سال یک انتخابات در کشور برگزار شده است، خاطر نشان کرد: این دو انتخابات سی و پنجمین و سی ششمین انتخابات در کشور است که یک افتخار بزرگ برای کشور محوسب می شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی  اظهار داشت: تا کنون 34 انتخابات برگزار شده و میانگین مشارکت مردم 62 درصد و در خراسان رضوی 64 درصد بوده است.
حسینی با بیان اینکه سالم، امن و پرشور برگزار شدن انتخابات بسیار ضروری است، اظهار کرد: ما اطمنیان کامل می دهیم که انتخابات در سلامت و امنیت کامل برگزار خواهد شد و 75 هزار نیروی انسانی در این زمینه آموزش های لازم را فرا گرفته اند.
وی به استقرار هزار و 800 صندوق الکترونیکی، 5 هزار خودرو، 9 میلیون تعرفه اخذ رای، طرح اطلس امنیتی، 6 هزار کامپویتر و لب تاپ اشاره کرد و گفت: آنچه امروز مهم و اساسی این است که باید حضور مشارکت مردم در انتخابات افزایش یابد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی  با بیان اینکه راهبرد نظام مشارکت حداکثری است، یادآور شد: امیدواریم 100 درصد مردم در انتخابات مشارکت داشته باشند هرچند که 36 درصد در انتخابات مشارکت نداشته اند و باید همه اقشار در حد توان مردم را دعوت به مشارکت در انتخابات کنند.
حسینی گفت: باید بررسی شود که چرا عده ای از مردم در انتخابات شرکت نمی کنند و دلایل این موضوع به صورت دقیق شناسایی شود.
وی با تاکید بر اینکه برگزاری انتخابات در بدترین شکل خود بهتر از نبود انتخابات است، خاطرنشان کرد: باید گروه های مختلف نقش خود را در تبلیغ حضور و مشارکت مردم ایفا کنند، بدون تردید 500 اتحادیه خراسان رضوی و 104 اتحادیه مشهد گروه های مرجعی هستند که می توانند در آگاه سازی جامعه نقش مهمی را ایفا کنند.
معاون استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه با برگزاری انتخابات هویت اجتماعی نیز رشد پیدا می کند، اظهار کرد:با برگزاری انتخابات و مشارکت مردم قدرت درونی جامعه رشد پیدا می کند و در نهایت منجر به اقتدار بیرونی و رونق اقتصادی می شود.
حسینی تاکید کرد: بی اعتمادی، نارضایتی و ناآگاهی سه عامل اصلی است که برخی از مردم را متقاعد می کند که در انتخابات شرکت نکنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در قالب طرح تکاپو، امسال چهار هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در استان صورت می گیرد.
حسینی طرح تکاپو را از طرح های محوری دولت برای اشتغال در سال 96 دانست که نیازمندی های قانونی آن در برنامه ششم توسعه و نیز قانون بودجه سال 96 دیده شده است.
وی ادامه داد: اجرای موفق طرح نیازمند همکاری همه دستگاه های عضو کارگروه تخصصی اشتغال استان است و برخلاف سیاستهای گذشته در مورد اشتغال که توجه اصلی به تسهیلات و تزریق پول بود، رویکرد اصلی طرح توسعه اشتغال پایدار از طریق بهسازی دینامیکی اشتغال در سطح مناطق و توسعه رسته های کسب و کار منتخب و اولویت دار استان است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی  با بیان اینکه سهم استان در ایجاد اشتغال از طریق طرح تکاپو 40 هزار نفر است، گفت: سیاست دولت بسترسازی برای حضور اصناف در بازارهای جهانی از این طریق است.
وی عنوان کرد: امروز بالغ بر 220 هزار واحد صنفی در استان وجود دارد که ظرفیت قابل توجهی در توسعه اشتغال دارند  و با سیاست گذاری انجام شده 25 هزار شغل از طریق این واحدهای صنفی ایجاد خواهد شد.
حسینی تصریح کرد: در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال  نقش  220 هزار واحد صنفی  در ایجاد اشتغال بی بدیل است و باید توجه ویژه ای از سوی دست اندرکاران به این بخش شود.
وی توجه به برند حلال و استفاده از آن در تولیدات غذایی را از دیگر ظرفیت های اشتغال برشمرد و افزود: با توجه به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام؛ باید بتوانیم سهم خود را از گردش مالی دو هزار میلیارد تومانی در این بخش جذب کنیم.
وی در ادامه گفت: واحد های تولیدی نیز نقش بی بدیلی در ایجاد اشتغال پایدار دارند و  رویکرد دولت حمایت از این واحد ها است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی  با اشاره  به  عدم تناسب  بین واحد های  توزیعی  و تولیدی در  شهر های استان و بویژه مشهد گفت: برخی واحد های صنفی بشدت مشتری پایین دارند و بی توجهی به این واحد ها موجب بروز بیکاری و افزایش آسیب های اجتماعی خواهد شد . باید واحد های تولیدی گسترش  یافته اما واحد های توزیعی بگونه ای گسترش  داده نشود که موجب به زمین خوردن بقیه واحد های توزیعی شود.
حسینی در ادامه گفت: امرو ز در جامعه ما شهرسازی و کاربری های شهری به سمت کاربری های تجاری خطی و مجتمعی  پیش می رود و تب تجاری سازی خطی و انبوه در جامعه فراگیر شده است، این امر موجب شده تا تناسب تجاری به نسبت سایر کاربری ها  در زندگی شهری و خصوصا کلان شهرها دچار آسیب  شود و  باید با مداخلات  موثر گسترش بی رویه واحد های تجاری را کنترل نمود.
وی با بیان اینکه اصناف موجود باید شبکه سازی شده، میزان هزینه ها کاهش یافته و بر رونق تولید افزوده شود، عنوان کرد: علاوه بر این می توان امسال از اعتبارات فنی برای ایجاد اشتغال در واحدهای صنفی موجود نیز بهره گرفت.
حسینی حوزه سوغات را نیز ظرفیت قابل توجهی برای استان دانست و گفت: اما این ظرفیت در اختیار تولیدات داخلی نیست چنانکه 75 درصد سوغات خریداری شده توسط زائران، کالای خارجی و عموما قاچاق است.
منبع: استانداری خراسان رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *