پروژه فولادسازی شماره دو مجتمع فولاد خراسان افتتاح شد

پروژه فولادسازی شماره دو مجتمع فولاد خراسان روز پنجشنبه با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استاندار خراسان رضوی، در نیشابور به بهره برداری رسید.
این پروژه با ظرفیت تولیدی 620 هزار تن فولاد در قالب شمش با سرمایه گذاری هفت هزار و 200 میلیارد ریال به انجام رسیده است . از کل سرمایه گذاری انجام شده در این واحد دو هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار ریالی و 110 میلیون یورو نیز اعتبار ارزی بوده است.
400پروژه استانی در راستای اقتصاد مقاومتی

علی رضا رشیدیان در این مراسم ضمن خیر مقدم به وزرای صنعت ، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: عزم استان برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اجرای پروژه‌های پیش بینی شده که به حدود 400 پروژه می‌رسد، جدی است.
وی افزود: به مدد همکاری دولت و بخش خصوصی شاهد رشد قابل توجه شاخص‌های اقتصادی استان در سال 95 از جمله صادرات، سرمایه گذاری، اشتغال، خرید گندم، تولید محصولات کشاورزی، کاهش تورم و …بودیم.
استاندار خراسان رضوی گفت: تغییر شاخص‌های مهم اقتصادی استان نسبت به ابتدای دولت در 18 شاخص مهم از جمله افزایش قابل توجه تولید در بخش دارو، الیاف مصنوعی، فرش ماشینی، لامپ، کاغذ، روغن نباتی، رب گوجه فرنگی، قند و شکر، خودرو، موتور سیکلت و ..، چشمگیر بوده است.
رشیدیان از نگاه ویژه مدیریت استان به اجرای طرح‌های فولادی و استفاده از ظرفیت‌های معدنی و ذخایر 1.2 میلیارد تنی سنگ آهن منطقه خبر داد و تصریح کرد: به گونه ای برنامه ریزی شده که سالانه 17.5 میلیون تن کنسانتره و 15 میلیون تن گندله تولید شود.
526میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولت برای 11طرح مهم
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: مجموع سرمایه گذاری در طرح‌های مهم صنعتی استان در ابتدای دولت 526 میلیارد تومان بوده (11 طرح مهم ) و پیشرفت فیزیکی حدود 12 درصد بوده که میزان سرمایه گذاری در حال حاضر به چهار هزار و 529 میلیارد تومان و 68.3 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
رشیدیان اظهار داشت: اکثر طرح‌های فولادی مهم به پیشرفت‌های عمده فیزیکی رسیده اند؛ یک طرح کنسانتره سازی یک میلیون تنی سال گذشته افتتاح شده است.
وی افزود: طرح شمش فولاد خراسان امروز افتتاح شد. گندله سازی نیشابور با ظرفیت 2.5 میلیون تن به زودی بهره‌برداری خواهد شد.
استاندار خراسان رضوی گفت: گندله سازی فولاد سنگان به ظرفیت 5 میلیون تن آماده بهره برداری است؛ گندله سازی اُپال پارسیان ظرف چند ماه دیگر افتتاح می‌شود.
رشیدیان ادامه داد: طرح احیاء فولاد سبزوار با ظرفیت 800 هزار تن تا پایان شهریور و کنسانتره بانک ملی با ظرفیت 2.5 میلیون تن امسال به بهره برداری خواهد رسید.

3.1

وزیر تعاون در مشهد:

صندوق‌های بازنشستگی در تولید، سرمایه‌گذاری می‌کنند

در ادامه این مراسم، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جهت گیری صندوق‌های بازنشستگی به حوزه سرمایه گذاری در حوزه تولید در راستای تحقق شعار سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است.
علی ربیعی افزود: سهام این پروژه متعلق به صندوق بازنشستگی فولاد و صندوق روستائیان و عشایر است و با توجه به وجود دانش در منطقه طرح گسترش فولاد برنامه ریزی شد و بر خلاف طرح اولیه این پروژه را بطور کامل مهندسان و شرکت‌های ایرانی تکمیل کردند و حتی ساخت کوره‌ها و پیچیده‌ترین بخش‌های آن هم در کشور انجام شده است.

ایجاد 2هزار و 700 شغل در مجتمع فولاد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دو هزار و 700 شغل مستقیم در این مجتمع ایجاد شده است. این رقم افزایش هم می‌یابد چنانکه دو برابر اشتغال مستقیم ایجاد شده به صورت غیرمستقیم در منطقه از حوزه حمل و نقل تا خدمات اشتغال ایجاد شده است.
وی افزود: راهبرد در مجتمع فولاد خراسان رسیدن به تولید 1.5 میلیون تن تا نیمه سال جاری می‌باشد ضمن آنکه محور صادرات می‌باشد.
ربیعی ادامه داد: تاکنون نیز 200 هزار تن صادرات شمش و 150 هزار تن صادرات میلگرد از این مجتمع صورت گرفته و هر چه این میزان افزایش یابد ظرفیت گسترش و توسعه جدید در آن وجود دارد.
وی گفت: برنامه‌های آینده در این پروژه تکمیل اکسیژنه است ضمن آنکه اواخر تابستان نیز واحد گندله سازی با سرمایه گذاری پنج هزار میلیارد ریال انجام می‌شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این واحد نیز توسط کارشناسان ایرانی در دست انجام است و اشتغال جدید خوبی شامل 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در منطقه ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: در مجموع شش هزار شغل در منطقه به واسطه صندوق‌های بازنشستگی فولاد پیش بینی و در فولاد خراسان برنامه ریزی شد.
3.2.

2برابر شدن گستره اکتشاف معادن در دولت یازدهم

در بخش دیگری از این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:گستره مطالعات هوایی اکتشاف معادن در ایران طی سالهای 1392 تا 1395 در چارچوب فعالیت دولت تدبیر و امید افزون بر 2 برابر مطالعات انجام شده تا پیش از سال 1392 بوده است.
محمدرضا نعمت زاده افزود: گستره مطالعات هوایی اکتشاف معادن تا 1392 حدود 180 هزار کیلومتر بود ولی در مدت فعالیت دولت یازدهم 400 هزار کیلومتر مطالعات هوایی در نقاط مرزی کشور از خراسان تا دریای عمان انجام شد.
وی ادامه داد: در این چارچوب تاکنون یک و نیم میلیارد تن ذخیره فلزات شناسایی شده و به ذخایر قبلی اضافه می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در خراسان رضوی نیز علاوه بر آهن، ذخایر و معادن مس، طلا و روی شناسایی شده که باید به مرحله استخراج و سرمایه گذاری برسند.

صادرات 6میلیون تن فولاد در سال گذشته
وی افزود: همچنین برای نخستین بار در کشور پارسال شش میلیون تن انواع فولاد صادر شد در حالی که چهار سال پیش همین میزان واردات فولاد داشتیم.
نعمت زاده ادامه داد: با بهره برداری از پروژه فولادسازی نیشابور 700 هزار تن به ظرفیت تولید فولاد خام ایران اضافه و این میزان به 31 میلیون تن رسید.
وی گفت: تا چشم انداز 1404 باید ظرفیت تولید فولاد خام در ایران به 55 میلیون تن برسد که با توجه به پروژه‌های در دست انجام و پروژه‌های جدید پیش بینی می‌شود این هدفگذاری محقق شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین طبق این چشم انداز باید در بخش فولاد خام 40 میلیون تن برای مصرف داخلی و 15 میلیون تن صادرات انجام شود.

5هزار میلیارد ریال برای گندله‌سازی نیشابور
وی در ادامه به پروژه گندله سازی نیشابور نیز اشاره و بیان کرد: پنج هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری تاکنون در این پروژه صورت گرفته و امیدواریم تا شهریور آتی به بهره برداری برسد.
نعمت زاده تاکید ادامه داد: باید فضا و امنیت لازم را برای سرمایه گذاری ایجاد کرد و همه مسئولان زمینه تولید و سرمایه گذاری امن را برای سرمایه گذاران فراهم کنند.

افتتاح تنها کارخانه تولید پلی پروپیلین در نیشابور
گفتنی است در ادامه سفر، دو وزیر و استاندارخراسان رضوی به نیشابور از یک کارخانه تولید کننده کیسه‌های پلی پروپیلن بهره‌برداری شد.

این مجموعه نخستین و تنها تولید کننده کیسه‌های پلی پروپیلن چند لایه و کامپوزیت در شرق کشور با اشتغال‌زایی 150 نیروی کار بومی در منطقه است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *