فردوسی بزرگ شیفته ایران و نگاهبان ادب پارسی است

استاندار خراسان رضوی در مراسم بزرگداشت روز فردوسی در طوس گفت: حکیم حماسه سرا، فردوسی بزرگ در تکوین هویت انسان ایرانی مسیر تکامل را طی کرد و با نگارش شاهنامه فرهنگ ایرانی را ارتقا داد.

علیرضا رشیدیان در این مراسم که با حضور مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر در محل آرامگاه این شاعر بزرگ برگزار شد، تصریح کرد: امروز سرزمین تاریخی توس شاهد بزرگداشت نیک مردی است که مایه مباهات خراسانیان و ایرانیان است چرا که طلیعه دار و پیشرو نهضتی بزرگ است تا از هویت و ارزش‌های زبان پرافتخار فارسی حراست کند.

استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: فردوسی کار گردآوری داستان‌های ملی و باستانی از کهن الگوها وسرودن «شاهنامه» را در سده چهارم هجری قمری، برای تجدید حیات ملی و ادبی ایران آغاز کرد و کار سترگش را تا پایان عمر پرعزتش ادامه داد. او خود یک حماسه بود و با خلق حماسه عظیمش توفیق آن را یافت تا دو فرهنگ غنی ایران و اسلام را به بهترین شکل ممکن درهم آمیزد. در نهایت تدوین تاریخ ایران از گذشته های دور تا عصر ساسانیان، کار ادبی بزرگی بود که منجر به نجات زبان فارسی از ورطه فراموشی و انهدام شد.

رشیدیان خاطرنشان کرد: فردوسی با دانش بسیار خود، از جایگاه خیر و شر و از یاران آنها در شاهنامه سخن می‌گوید و نیت او تفهیم چگونگی آفرینش جهان و انسان و جهان بینی و هستی شناسی به ملت‌هاست که سرانجام، به پیروزی نیروهای نیکی می‌انجامد. فردوسی یادگارهای کهن مردم ایران را به وجهی دلپذیر و دلنشین در قالب اشعاری حماسی عرضه کرد و با این یادگارهای مشترک، برای مردم ایران یک حافظه تاریخی جمعی به وجود آورد و در یک کلام چنانکه خود می‌گوید عجم، یعنی ایرانیان را، با رنج سی ساله خود، زنده کرد و به آنان با عنوان «ایرانی» هویت بخشید.

وی افزود: داستان‌های او بزرگترین و بهترین مرجع موجود برای درک اعتقادات گذشتگان حوزه فرهنگی ایران بزرگ بوده و به مثابه کلیدهایی برای بازکردن قفل روان شناسی جمعی انسان ایرانی، به گونه‌ای که این روایت‌ها، هویت انسان ایرانی را آشکار کرده و نشان می‌دهند که او در مناسبات خویش با دیگران و با خود چگونه اندیشیده و عمل می‌کند.

رشیدیان در پایان تأکید کرد: روی هم رفته در طول زمان صاحبان اندیشه و قلم هر یک با توان خویش شخصیت فردوسی و اثرحماسی ارزشمند او را واکاوی کرده‌اند،‌ اما آنچه مهم به نظر می‌رسد این است که ما ایمان داشته باشیم که فردوسی بزرگ شیفته ایران و نگاهبان ادب پارسی، از سرایش شاهنامه، پرآوازه‌ترین و روان‌ترین اثر حماسی، هدف بزرگی داشته و آن ارتقاء فرهنگ ناب این سرزمین کهن است.

به دنبال برنامه‌های روز بزرگداشت در فضایی با نشاط و بهاری و با استقبال گرم مردم، علاقه‌مندان و دوستداران این شاعر بزرگ و همچنین مسئولان، شاعران و مدعوین این مراسم، یاد و خاطره فردوسی زنده شد و از مقام شامخ این شاعر بزرگ و بلند آوازه تجلیل به عمل آمد.

به مناسبت این روز فرخنده مرکز تولید، فروش و نمایش گوهرسنگ‌ها نیز در محل آرامگاه این شاعر حماسه سرا گشایش یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این مراسم گفت: این مرکز بزرگترین واحد تولید، فروش و نمایش گوهرسنگ ها در کشور است که در مکانی به مساحت 700 مترمربع راه اندازی شده است.

محمد حسین زارع صفت در این باره گفت: هدف از ایجاد این مرکز، کارآفرینی، اشتغال، معرفی و ترویج صنایع دستی و گوهرسنگ‌ها است و در مجموع 120 صنعتگر و تراشگر گوهرسنگ و تولیدکننده زیورآلات درآن فعالیت دارند. در سال 2017 مشهد به مدت یک سال از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی نامگذاری شده است.

وی افزود: از میان 40 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی مصرفی در خراسان رضوی تعداد 15 نوع پرمصرف ترین سنگها هستند که در این میان عقیق و فیروزه از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است.

در این مراسم همچنین آرامگاه فردوسی طوسی با حضور محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، سید سعید سرابی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و تنی چند از اساتید و فردوسی‌شناسان از کشورهای دیگر گلباران شد.

 

گزارشی از نوید موسوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *