خسته‌ اما ایستاده‌ایم!

همه ما با واژه کارگر ساده آشنا هستیم و اغلب در مسیر خود با تراکت‌های سیاه و سفید روی کاغذهای رنگی چسبیده به در، دیوار و شیشه‌های مغازه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس با این جمله مواجه شده‌اید که « به یک کارگر ساده نیازمندیم».

شاید در نگاه اول در ذهن‌مان این سوال پیش بیاید که کارگر ساده کیست و چه فرقی با دیگران دارد؟ پسوند ساده برای کارگر که آگهی استخدام آن بیشتر از سایر آگهی‌های استخدام به چشم می‌خورد چه فرقی در شرایط و حقوق و مزایا برای یک کارگر ایجاد می‌کند.

در شرایط امروز جامعه، کارگر ساده احتمالا یک فارغ التحصیل دانشگاه است که بعد از گذشتن چندین ماه و سال از اتمام تحصیلات در دانشگاه از یافتن شغل مورد نظر خود در ارتباط با تحصیلات و توانایی هایش ناامید و خسته شده است و زیر بار فشارهای اطرافیان و اجتماع از خانه بیرون می‌زند و علاوه بر نیازمندی‌های روزنامه‌ها و سایت‌ها و مراکز کاریابی، چشم‌هایش در کوچه و خیابان‌های شهر به واژه کار و استخدام و کارگر حساس‌تر می‌شود؛ طوری‌که از فاصله چند متری جذب تراکت‌ها و اعلامیه‌های استخدام می‌شود.

کارگر ساده به خاطر قرار نگرفتن تحت پوشش بیمه از بیمه اشتغال، درمان، بیمه بیکاری، حقوق عائله مندی و ساعات کار مشخص و معین محروم است و در صورت دچار شدن به بیماری خود و خانواده اش چند برابر درآمدش را بی هیچ حمایتی باید خرج درمان و بیمارستان کند.

کارگر ساده یک نیروی کار بدون حق، ساکت و خاموش است که مثل رباتی روغن کاری شده باید کار کند و به محض اینکه صدا کرد با یک کارگر ساده دیگر جایگزین شود.

11 اردیبهشت روز کارگر نام گرفته و فرصت مناسبی است که به این قشر زحمت‌کش بپردازیم.

عباس رکنی، معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی در همایش تجلیل از کارگران نمونه و گرامیداشت هفته کار و کارگر گفت: اگر اول ماه مه به عنوان روز کارگر معرفی شده به این لحاظ هست که در چهارم ماه مه سال ۱۸۸۶، و در چهارمین روز اعتصاب و تجمع کارگران آمریکایی در شهر شیکاگو، پلیس به روی آنان آتش گشود که شماری کشته، عده‌ای مجروح و بعداً چهارتن نیز اعدام شدند.

وی با بیان اینکه کارگران اعتصابی خواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات روزانه کار از ده ساعت به ۸ ساعت بودند، افزود: در ایران از 5 تا 11 اردیبهشت ماه به عنوان هفته کار و گارگر قلمداد شده است.

رکنی با اشاره به اینکه موضوع سه جانبه گرایی کارگر، کارفرما و دولت یکی از مواردی هست که در قانون کار جمهوری اسلامی ایران بر آن تکیه شده است، اظهار کرد: در این قانون صیانت از قانون کار و حفظ حقوق روابط کار دیده شده که اجرا می شود.

وی با اعلام اینکه همه ساله شورای عالی کار براساس قانون کار حداقل دستمزد کارگران را ابلاغ می کند، بیان کرد: تقریبا در 90 درصد کشورهای دنیا حداقل دستمزد کارگر مصوب می شود و کمتر از آن خلاف است.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان با بیان اینکه حداقل دستمزد کارگر تابلویی تمام عیار از سنجش وضعیت اقتصادی جامعه است، گفت: وقتی در کشوری حداقل دستمزد اعلام می شود نشان می دهد که کارفرمایان قادر به پرداخت بوده و این که تا چه اندازه سطح رفاه را فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه در سال 83 حداقل دستمزد کارگران در ماه 106 هزار و 600 تومان بوده که در سال 91 به 389 هزار تومان افزایش پیدا کرد، عنوان کرد: به رغم اینکه در سال 83 با این میزان دستمزد توان خرید یک سکه بود اما در سال 93 قیمت این سکه به یک میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافت.

رکنی با اعلام اینکه قدرت خرید در این سال به یک سوم کاهش پیدا کرد، گفت: از سال 93 تا کنون که حداقل دستمزد ماهیانه 930 هزار تومان اعلام شد برای اولین بار حداقل دستمزد از تورم جلوتر افتاده است.

وی با بیان اینکه با تصویب شورای عالی کار مبنی بر افزایش دستمزد کارگری موجب شد برای اولین بار در سال جاری و گذشته قدرت خرید کارگران از تورم جلوتر افتاده و رو به ترمیم و بهبود است، افزود: اگر این روند ادامه یابد قدرت خرید مردم افزایش خواهد یافت.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان افزایش قدرت خرید کارگران را یکی از خدمات مهم دولت تدبیر و امید دانست و گفت: هرچند با نقطه ایده ال هنوز فاصله داریم اما روند رو به بهبود است.

وی در ادامه به برگزاری جشنواره امتنان که همه ساله در هفته کار و کارگر برگزار می شود اشاره کرد و گفت: حمایت غذایی یکی از مسائلی هست که در دستور کار بوده است.

رکنی با اشاره به اینکه این طرح در سال گذشته طی چهار نوبت اجرا شده که شامل 120 هزار تومان شارژ کارت برای مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی بوده است، افزود: این از جمله توجهاتی است که دولت به اقشار آسیب پذیر داشته است.

وی در ادامه با اشاره به شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است، افزود: توجه به بخش های مهم اقتصادی به خصوص بخش تعاون در سال جاری یکی از اولویت های وزارت تعاون کار و رفاه امور اجتماعی است.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان با اعلام اینکه در شهر کاشمر 551 تعاونی فعالیت دارند که 204 تعاونی فعال و باقی تعطیل و نیمه فعال هستند، گفت: این تعداد تعاونی حدود 137 هزار 305 عضو دارد.

وی با بیان اینکه از سوی این تعداد تعاونی 3 هزار و 263 فرصت شغلی از سوی این تعاونی ها ایجاد شده است، بیان کرد: در تلاش هستیم امسال در تشکیل تعاونی‌ها رتبه اول کشور را به خود اختصاص دهیم.

رکنی با اعلام اینکه از ابتدای فروردین تا 4 اردیبهشت ماه سال جاری 123 تعاونی در کشور به ثبت رسیده که 20 تعاونی مربوط به خراسان رضوی بوده است، بیان کرد: استان خراسان مقام اول را در تشکیل تعاونی‌ها به خود اختصاص داده است. وی با اشاره به اینکه امیدواریم تا پایان امسال رتبه اول تشکیل تعاونی ها حفظ شود، بیان کرد: تمام تلاش ما حمایت از کارگران است.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان توجه به ورزش را از مهمترین اقدامات انجام شده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص کارگران دانست و اظهار کرد: اکنون در شش شهرستان استان خراسان رضوی سالن های کارگری وجود دارد که امیدواریم به زودی سالن ورزشی کارگری کاشمر هم راه اندازی گردد. بدون شک هر اندازه اشتغال در کشور ایجاد شود به همان اندازه از آسیب‌های اجتماعی نیز کاسته می‌شود.

 

گزارشی از نیلوفر اقبال

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *