تهیه‌کننده هایی که پول می‌خواهند!

هفته گذشته خبری مبنی بر پایان تصویربرداری فیلم داستانی «ندا» به کارگردانی و نویسندگی رامین معقولی، در مشهد منتشر شد، اینکه کارگردانی غیرمشهدی فیلمی در شهرمان می­سازد بهانه­ای بود تا با او گفت­وگو کنیم و ببینیم حس و حال فیلم سازی در مشهد چگونه است و ساختن فیلم در این شهر که امسال پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، با چه دشواری­هایی روبروست.

داستان دختر دستفروش

رامین معقولی درباره فیلم داستانی خود که تصویر­برداری آن به پایان رسیده گفت: ایده این فیلم حدود بیست سال پیش به ذهنم رسید. در یکی از روزنامه­های کثیرالانتشار اتفاقی خواندم که برای یک بچه در یک شهرستان رخ داده بود بعد این ایده در ذهنم ماند. مرداد 95 شروع کردم به فیلمنامه نوشتن و از آن ایده اولیه بخش­هایی در فیلم­نامه آمد و کار شکل گرفت. ایده اولیه در این فیلم کم­رنگ شد و تنها قسمت­هایی از آن را قرار دادم و خرده­پی­رنگ­هایی به آن افزودم. 25 شهریور پارسال فیلمنامه مصوب شد و استارت کار را در بیستم اسفند ماه زدیم، کار الان در مرحله تدوین است.

معقولی با بیان اینکه این فیلم سفارش جایی نیست، اسپانسر نداشته و با سرمایه شخصی ساخته شده است، تأکید کرد: موضوع داستان مقطعی از زندگی یک کودک دستفروش و یک کودک کار است که یک روز کاری این دختربچه را به تصویر کشیدیم. یک روز از زندگی این بچه که «آرزو» نام دارد، با افرادی که او با آنها سر و کار دارد مواجه می­شویم و اتفاق­هایی که برای او رخ می­دهد. به یک معنا موضوع می­تواند کلیشه­ای باشد اما من فکر می­کنم اگر شما فیلم را ببینید خواهید دید که بخش مهمی از کار هرگز کلیشه­ای نیست و دریچه­ای که به موضوع گشوده­ می­شود جدید است. احساس می­کنم تا کنون ما به مشکلات دستفروشی آنهم در قشر دختر آن نپرداخته­ایم و به نگاه افرادی که با این دختران در ارتباط هستند توجهی نداشتیم.

هدف، روایت است

وی گفت: هدف در واقع این نیست که بگوییم چه بکنید و چه نکنید و درس بدهیم و بخواهیم پیامی بدهیم و بگوییم چگونه با این­ بچه­ها رفتار کنیم، این فقط قص­ه ای از زندگی یک دختربچه است. من روی یک دختربچه دست گذاشته­ام و نهایت هدفم این است که می­خواهم نگرشی به افراد جامعه اضافه کنم که هر زمان امثال آرزو را دیدیم بتوانیم حدس بزنیم از چه محیطی آمده و به کجا می­رود و چه اتفاق­هایی برایش افتاده و یا خواهد افتاد. شاید آن موقع به کاری نیک دست بزنیم و شاید هم نه مهم برای من این است که حتی اگر شده لحظه ای ذهنی را متوجه این کودکان کرده باشم. نمی­خواهم مستقیم بگویم کاری برای این بچه­ها بکنیم. هدف، پیام دادن نیست و چون مخاطب باهوش است فقط کافی است به او نشان دهیم و او خود برداشتی خواهد داشت. همان­طور که آن عکس و مطلب در روزنامه بیست سال ذهن من را مشغول کرد شاید دیدن این فیلم نیز در ذهن مخاطب تاثیر بگذاردو منشع فعالیتی مفید گردد

این کارگردان عنوان کرد: این فیلم به صورت جدی اولین کار من است که به عنوان نویسنده و کارگردان در آن حضور دارم. پیش از این برنامه­ریز و دستیار بوده­ام و هدفم جشنواره­های داخل و خارج از کشور است که در آنها شرکت خواهم کرد.

استعدادهای فراوان در مشهد

وی افزود: اگر بخواهم بگویم چرا مشهد را انتخاب کردم دلیل آن این است که دوسال است ساکن مشهد هستم و خواستم در مشهد فیلم بسازم. کار کردن در مشهد را  دوست دارم اما  مشکلات بسیاری در راه کسی که می­خواهد در مشهد کار کند وجود دارد. استعدادهای بسیاری در مشهد دیدم و نزدیک به دویست نفر را تست گرفتم که استعدادهای خوبی بودند اما باید برای این استعدادها برنامه­ریزی شود و این من را مشتاق کرد در مشهد کار کنم.

معقولی تصریح کرد: دیدگاه کلی در مورد فیلم کوتاه در کشور ما درست نیست، گفته می­شود این فیلم­ها بازگشت سرمایه ندارد، در حالیکه اگر فیلم­نامه و کارگردانی و تمام مراحل ساخت سنجیده و درست باشد کار فروش هم خواهد داشت. حتی اگر به اکران عمومی هم نگاهی نداشته باشید جوایز جشنواره­ها کار را به صرفه اقتصادی نزدیک می­کند. متأسفانه در کل هنوز این فکر در کشور ما وجود دارد که فیلم کوتاه به صرفه نیست و به نظرم این دیدگاه باید عوض شود.

بخشنامه‌­ها و دشواری­های جدید!

وی افزود: بخشنامه­ای به تازگی مصوب شده که بر خلاف سابق که هرکسی می­توانست تهیه‌­کننده کار خودش باشد، افرادی که کارت تهیه­کنندگی ندارند نمی­توانند تهیه­کننده فیلم­های کوتاه و بلند باشند و این کار به نوعی حرفه­ای است و به نظرم قانون خوبی است، اما آیا بستر این کار آماده است؟ از شهریور تا اسفند سال گذشته به بالغ بر ده تهیه­کننده در مشهد مراجعه کردم که از سمت ارشاد یا دوستان معرفی شده بودند. مسئولین لطف داشتند و تهیه­کننده معرفی می­کردند. اما متوجه شدم نگاه تهیه­کنندگان مشهدی سوای نگاه سایر تهیه­کنندگان کل ایران است. اکثرتهیه­کنندگان حرفشان این است که اگر می­خواهید فیلمی بسازید تهیه­کننده امکانات و سرمایه­ای برای آن نمی­آورد، علاوه بر این پولی هم می­خواهند تا اسم آنها در فیلم درج شود ، این خیلی بد و غیرحرفه­ای است. حتی تصمیم گرفتم فیلم را نسازم که بر اثر پی­گیری مسئولین ارشاد تهیه­کننده­ای برای این فیلم پیدا کردیم.مسیولین ارشاد نیز خود از این موضوغات مطلعند و قصد داشتند با چنین مواردی برخورد نمایند که انشاالله موفق باشند

اگر شهری تهیه­کننده­های خوبی نداشته باشد کیفیت آثار تولید شده در آنجا کاهش می­یابد و این مسئله­ای مهم است که امیدوارم حل شود و از بسترهای خوب و ظرفیت­های خوب در مشهد خیلی بهتر از این استفاده گردد.

 

گزارشی از نوید موسوی

 

3

image_print
63 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *