از الگوسازی جهانی تا دفاع از حقوق زنان ایرانی

مصطفی قویدل:خبرداد

 

زنان ایرانی از دیرباز تا کنون جزو نقش آفرینان غیر قابل انکار در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و البته سیاسی بوده و روز به روز شاهد توسعه این نقش آفرینی هستیم؛ موفقیت‌های زنان ایرانی در جبهه‌های مختلف به حدی بوده است که امروز می‌توان از ان ها به عنوان الگویی برای زنان جهان یاد کرد اما گاهی همین الگوهای جهانی در داخل کشور نیاز به حمایت و توجه بیشتر دارند که در این جبهه باز هم شاید ورود زنان ایرانی برای دفاع از حقوق هم نوعانشان هستیم و این نشان دهنده حرکت رو به جلو آن‌ها برای رسیده به قله‌های بالاتری از موفقیت است.

اتفاقیه در جریان برگزاری یکی از برنامه‌های حاشیه ای نشست تخصصی وزرای امور زنان کشورهای اسلامی، به بخشی از این تلاش‌های داخلی برای دفاع از حقوق زنان ایرانی و موفقیت‌های آن‌ها در نگاه فعالین سایر کشورها پرداخته است.

 

دفاع مردانه زنان از حقوق هم نوعان خود

مدیرعامل کانون زنان حقوق دان سورا با اشاره به فعالیت‌های این کانون در حوزه توانمندسازی زنان ایرانی، گفت: کانون زنان حقوق دان سورا یک NGO حقوقی است که در آن حدود 200 نفر از وکلای دادگستری جمع شده‌اند تا از زنانی که مورد خشونت و آزار قرار گرفته‌اند، زنان زندانی، آسیب دیده و آنانی که فرزندانشان به دلیل نداشتن تابعیت از حقوق شهروندی محروم هستند، حمایت کنیم.

مرضیه محبی در این باره افزود: ما به همه زنان زندانی که تهی دستی آن‌ها باعث شده از دسترسی به وکیل محروم باشند، خدمات کامل وکالت را به طور رایگان ارائه کرده‌ایم. وکلای ما با کوششی وصف ناپذیر از این زنان حمایت کرده و پس از آزادی برای توانمندسازی آن‌ها اقدام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما همینطور به زنانی که مورد خشونت قرار گرفته‌اند و زنان محروم از حق شهروندی، خدمات رایگان وکالت را ارائه می‌کنیم. ما در کانون زنان حقوق دان سورا، برای آن که زنان را راهی جاده قدرتمند شدن کنیم، برای آن‌ها ورکشاپ های اموزشی برگزار کرده و همچنین در ایام مختلف، با حضور مسئولین دولت جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ستیر دست اندرکاران و کارشناسان، نشست‌های مشترک برای طرح مشکلات زنان و دستیابی به راه حل برای باز شدن گره از زندگی‌شان، برگزار می‌کنیم.

پیشرفت زنان ایرانی از نگاه سایر کشورها

وزیر امور اجتماعی سوریه که برای حضور در نشست تخصصی وزرای امور زنان کشورهای اسلامی به مشهد سفر کرده است، درباره فعالیت‌های این کانون و موفقیت‌های زنان ایرانی از دید سایر کشورها، گفت: من به نمایندگی از مردم و به طور خاص زنان سوریه، همیشه وقتی وارد ایران می‌شوم خوشحال هستم و مخصوصاً زمانی که در نشستی حضور دارم که متعلق به زنان ایرانی باشد.

ریمه قدری در این باره اضافه کرد: درست است که شاید ما خیلی از زنان ایرانی حاضر در این نشست‌ها را به طور فردی نمی‌شناسیم اما کسی که می‌خواهد زن ایرانی را بشناسد باید به ایران وارد شود و پیشرفتی که به دست آورده‌اند و فرهنگی که از آن‌ها در تمام دنیا منتشر شده است را از نزدیک ببینند و از آن آگاه شوند.

وی با اشاره به اولین تجربیات روبرویی خود با زنان ایرانی تصریح کرد: من در سال 2000 میلادی به ایران آمدم اما تا آن زمان، هیچ اطلاعی از ویژگی‌های زنان ایرانی نداشتم و در اشتباه بودم که فقط در حوزه خانه داری می‌توان شاهد فعالیت زنان بود. اما در عرض یک هفته متوجه پیشرفت‌هایی شدم که زنان ایرانی به آن دست یافته‌اند.

وزیر امور اجتماعی سوریه تأکید کرد: با زنانی در ایران که در سطح بالای کشوری و سیاسی و همچنین در حوزه پیمانکاری و کارآفرینی فعال بودند آشنا شدم و دیدارهایی با آن‌ها داشتم. و در سفرهای بعدی اطلاعاتی در رابطه با پیشرفت‌های آموزش در حوزه زنان ایرانی فهمیدم. و خیلی خوشحالم امروز با زنانی آشنا می‌شوم که در حوزه اجتماعی فعال هستند و به سایرین کمک می‌کنند. مخصوصاً کار شما در حمایت از زنانی که زیر بار خشونت اذیت هستند و آن‌هایی که نیاز مبرم به کمک دارند و شما دست آن‌ها را می‌گیرید.

مشارکت اجتماعی زنان سوریه در شرایط جنگی

ریمه قدری با تأکید بر این که برای زنان ایرانی در سوریه خواهرهای زیادی هست، گفت: چه خواهرها و زنانی که در دولت سوریه کار می‌کنند و چه آن‌هایی که در سایر حوزه‌ها فعالیت دارند، از زنان ایرانی الگو می‌گیرند. می دانید مشکلاتی که الان سوریه با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و جنگی که بر ما تحمیل شده است چقدر شرایط را سخت کرده و در این بین فقط دست ایران و ایرانی است که برای ما دست برادرانه و خواهرانه و کمک بوده است.

وی با بیان این که ما در ایران با تجربه زنان ایرانی آشنا می‌شویم، خاطرنشان کرد: مشکلاتی که ما الان با آن مواجه هستیم باعث شده است که زنان سوریه در عرصه اجتماعی بیشتر وارد شوند و کمک کنند تا هم نوعانشان با کرامت نفس زندگی کنند. در سوریه زنان کار می‌کنند، اما کسی به آن‌ها اجبار نمی‌کنند ولی در حین جنگی که بر ما تحمیل شده، خیلی‌ها مجبور هستند که کار کنند و در مورد حقوق آن‌ها و حمایت از آن‌ها هم ما همه سعی و تلاشمان را می‌کنیم.

28.1

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *