تهیهکننده هایی که پول میخواهند!
هفته گذشته خبری مبنی بر پایان تصویربرداری فیلم داستانی «ندا» به کارگردانی و نویسندگی رامین معقولی، در مشهد منتشر شد، اینکه کارگردانی غیرمشهدی فیلمی در شهرمان میسازد بهانهای بود تا با او گفتوگو کنیم و ببینیم حس و حال فیلم سازی در مشهد چگونه است و ساختن فیلم در این شهر که امسال پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، با چه دشواریهایی روبروست.
داستان دختر دستفروش
رامین معقولی درباره فیلم داستانی خود که تصویربرداری آن به پایان رسیده گفت: ایده این فیلم حدود بیست سال پیش به ذهنم رسید. در یکی از روزنامههای کثیرالانتشار اتفاقی خواندم که برای یک بچه در یک شهرستان رخ داده بود بعد این ایده در ذهنم ماند. مرداد 95 شروع کردم به فیلمنامه نوشتن و از آن ایده اولیه بخشهایی در فیلمنامه آمد و کار شکل گرفت. ایده اولیه در این فیلم کمرنگ شد و تنها قسمتهایی از آن را قرار دادم و خردهپیرنگهایی به آن افزودم. 25 شهریور پارسال فیلمنامه مصوب شد و استارت کار را در بیستم اسفند ماه زدیم، کار الان در مرحله تدوین است.
معقولی با بیان اینکه این فیلم سفارش جایی نیست، اسپانسر نداشته و با سرمایه شخصی ساخته شده است، تأکید کرد: موضوع داستان مقطعی از زندگی یک کودک دستفروش و یک کودک کار است که یک روز کاری این دختربچه را به تصویر کشیدیم. یک روز از زندگی این بچه که «آرزو» نام دارد، با افرادی که او با آنها سر و کار دارد مواجه میشویم و اتفاقهایی که برای او رخ میدهد. به یک معنا موضوع میتواند کلیشهای باشد اما من فکر میکنم اگر شما فیلم را ببینید خواهید دید که بخش مهمی از کار هرگز کلیشهای نیست و دریچهای که به موضوع گشوده میشود جدید است. احساس میکنم تا کنون ما به مشکلات دستفروشی آنهم در قشر دختر آن نپرداختهایم و به نگاه افرادی که با این دختران در ارتباط هستند توجهی نداشتیم.
هدف، روایت است
وی گفت: هدف در واقع این نیست که بگوییم چه بکنید و چه نکنید و درس بدهیم و بخواهیم پیامی بدهیم و بگوییم چگونه با این بچهها رفتار کنیم، این فقط قصه ای از زندگی یک دختربچه است. من روی یک دختربچه دست گذاشتهام و نهایت هدفم این است که میخواهم نگرشی به افراد جامعه اضافه کنم که هر زمان امثال آرزو را دیدیم بتوانیم حدس بزنیم از چه محیطی آمده و به کجا میرود و چه اتفاقهایی برایش افتاده و یا خواهد افتاد. شاید آن موقع به کاری نیک دست بزنیم و شاید هم نه مهم برای من این است که حتی اگر شده لحظه ای ذهنی را متوجه این کودکان کرده باشم. نمیخواهم مستقیم بگویم کاری برای این بچهها بکنیم. هدف، پیام دادن نیست و چون مخاطب باهوش است فقط کافی است به او نشان دهیم و او خود برداشتی خواهد داشت. همانطور که آن عکس و مطلب در روزنامه بیست سال ذهن من را مشغول کرد شاید دیدن این فیلم نیز در ذهن مخاطب تاثیر بگذاردو منشع فعالیتی مفید گردد
این کارگردان عنوان کرد: این فیلم به صورت جدی اولین کار من است که به عنوان نویسنده و کارگردان در آن حضور دارم. پیش از این برنامهریز و دستیار بودهام و هدفم جشنوارههای داخل و خارج از کشور است که در آنها شرکت خواهم کرد.
استعدادهای فراوان در مشهد
وی افزود: اگر بخواهم بگویم چرا مشهد را انتخاب کردم دلیل آن این است که دوسال است ساکن مشهد هستم و خواستم در مشهد فیلم بسازم. کار کردن در مشهد را دوست دارم اما مشکلات بسیاری در راه کسی که میخواهد در مشهد کار کند وجود دارد. استعدادهای بسیاری در مشهد دیدم و نزدیک به دویست نفر را تست گرفتم که استعدادهای خوبی بودند اما باید برای این استعدادها برنامهریزی شود و این من را مشتاق کرد در مشهد کار کنم.
معقولی تصریح کرد: دیدگاه کلی در مورد فیلم کوتاه در کشور ما درست نیست، گفته میشود این فیلمها بازگشت سرمایه ندارد، در حالیکه اگر فیلمنامه و کارگردانی و تمام مراحل ساخت سنجیده و درست باشد کار فروش هم خواهد داشت. حتی اگر به اکران عمومی هم نگاهی نداشته باشید جوایز جشنوارهها کار را به صرفه اقتصادی نزدیک میکند. متأسفانه در کل هنوز این فکر در کشور ما وجود دارد که فیلم کوتاه به صرفه نیست و به نظرم این دیدگاه باید عوض شود.
بخشنامهها و دشواریهای جدید!
وی افزود: بخشنامهای به تازگی مصوب شده که بر خلاف سابق که هرکسی میتوانست تهیهکننده کار خودش باشد، افرادی که کارت تهیهکنندگی ندارند نمیتوانند تهیهکننده فیلمهای کوتاه و بلند باشند و این کار به نوعی حرفهای است و به نظرم قانون خوبی است، اما آیا بستر این کار آماده است؟ از شهریور تا اسفند سال گذشته به بالغ بر ده تهیهکننده در مشهد مراجعه کردم که از سمت ارشاد یا دوستان معرفی شده بودند. مسئولین لطف داشتند و تهیهکننده معرفی میکردند. اما متوجه شدم نگاه تهیهکنندگان مشهدی سوای نگاه سایر تهیهکنندگان کل ایران است. اکثرتهیهکنندگان حرفشان این است که اگر میخواهید فیلمی بسازید تهیهکننده امکانات و سرمایهای برای آن نمیآورد، علاوه بر این پولی هم میخواهند تا اسم آنها در فیلم درج شود ، این خیلی بد و غیرحرفهای است. حتی تصمیم گرفتم فیلم را نسازم که بر اثر پیگیری مسئولین ارشاد تهیهکنندهای برای این فیلم پیدا کردیم.مسیولین ارشاد نیز خود از این موضوغات مطلعند و قصد داشتند با چنین مواردی برخورد نمایند که انشاالله موفق باشند
اگر شهری تهیهکنندههای خوبی نداشته باشد کیفیت آثار تولید شده در آنجا کاهش مییابد و این مسئلهای مهم است که امیدوارم حل شود و از بسترهای خوب و ظرفیتهای خوب در مشهد خیلی بهتر از این استفاده گردد.
گزارشی از نوید موسوی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.