اسب‌هایی که روی صحنه می‌تازند

سیامک دورانی کارگردان نمایش «اسب­های سپید» در نشست خبری این نمایش گفت: فضایی که نمایشنامه دارد اجتماعی و خانوادگی است و بر بحث روانشناسی تاکید زیادی دارد. با وجود این که از نوشته شدن نمایشنامه مدت زیادی می­گذرد اما به جامعه امروزی و شرایط ما بسیار نزدیک است به همین دلیل این نمایشنامه را انتخاب کردیم.

ایپسن برای اولین بار در مشهد

وی ادامه داد: در تاریخ تئاتر مشهد از بعد از انقلاب از ایپسن هیچ نمایشی اجرا نشده است و متاسفانه این اولین باری است که ایپسن را نشان ­می­دهیم. نگاهمان هیچگاه جشنواره­ای نبوده و هدف ما نگاه تماشاچی است.به نظرم تئاتر پیش از هر چیز باید باید با مردم ارتباط بگیرد تا به معنای حقیقی خود برسد.

وی افزود: یکی از مهمترین وظیفه­های تئاتر این است که سطح فرهنگی جامعه را بالا ببرد. شاید سطح مطالعه مردم پایین باشد و حتی وقتی برای مطالعه نداشته باشند، در این شرایط تئاتر کمک کننده این است تا با این داستان­ها از چنین نویسندگانی آشنایی کامل پیدا کنیم و به صورت فردی این کارها را دنبال کنیم.

وقتی حمایتی نیست!

دورانی تصریح کرد: درتمام دنیا حمایت شهرداری­ها از فعالیت­های فرهنگی صد در صد است اما در مشهد شهرداری تنها از کارهایی حمایت می­کند که سفارشی باشد و بایدها و نباید های کار را تعیین می­کنند که کارهای بسیار سطح پایینی هستند که از لحاظ سطح کیفی، فرهنگی، تکنیکی هیچ چیز ندارند و اتفاق بدی که رخ می­دهد افرادی که تازه قرار است تئاتر را ببینند فکر می­کنند تئاتر این است و این برای ما سخت است که درکی از طور دیگری بودن تئاتر را برایشان نشان دهیم. این کار به صورت کاملا خصوصی بر روی صحنه می­رود و به هیچ عنوان از جایی مورد حمایت قرار نمی­گیرد.

وی در ادامه گفت: اتفاق دیگری که در مشهد می­افتد نمایشنامه­های خارجی را مجوز تلوزیونی نمی­دهند و ما نمی­توانیم مخاطب را به دیدن این نوع نمایش­ها مجاب کنیم. در مشهد حمایتی که می­شود باید بحث زیربنایی باشد. نداشتن سالن تئاتر باعث سخت شدن و کم شدن کارهنری می­شود. در مشهد هیچگونه دانشگاه تئاتر و سینمایی وجود ندارد و ما امکاناتی را نداریم و متاسفانه مشهد به خاطر فاصله زیادی که با تهران دارد اتفاق آموزشی مناسب در آن شکل نمی­گیرد.

دورانی تصریح کرد: از زمانی که ما به یاد داریم اداره ارشاد فقیرترین مکان بوده است به دلیل نداشتن بودجه مدیران نخبه در این مکان راه پیدا نمی­کنند. امروزه دید همه افراد چه هنرمند چه دکتر همه تغییر کرده است و اکثر نگاه­ها به سوی اقتصاد رفته و در حال حاضر کسی به خاطر علاقه و اصول تئاتر فرهیخته کاری را انجام نمی­دهند و این یعنی ضعف. چیزی که مشهد نیاز دارد این است، اول دانشگاه بازیگری که این را وظیفه مدیرانی می­دانیم که برای این کار حقوق دریافت می­کنند سالن ها را تجهیز و گسترش دهند و بعد خود هنرمند می­تواند تماشاچی خود را انتخاب کند.

9 ماه سخت

وی در ادامه گفت: حدود دو سال پیش کلیه آثار ایپسن را در دوره­هایی برای گروه شروع به خوانش کردیم و به مرحله­ای رسیدیم که با آثار ایپسن آشنا شدیم و به آثار این نویسنده علاقه­مند. کسی که ایپسن را بشناسد می­داند فضاهایی که او به وجود می­آورد فضایی وهم آلود است و ما را با خود می­برد. این نویسنده ما را با بایدها و نبایدهای خودمان درگیر می­کند که محو خود و نوشته­هایی درباره خود می­شویم که خارج شدن از آن حالت بسیار سخت است. تقریبا از 9 ماه پیش نمایشنامه را انتخاب کردیم و نزدیک به هشت ماه هر روز سه ساعت را به تمرین گذاشتیم. به دلیل سنگین بودن نمایشنامه فکر می­کردیم ساده­تر انجام دهیم اما هر چه جلوتر رفتیم به سخت بودنش رسیدیم و نیاز بیشتری را برای تمرین احساس کردیم چون باید در روح و ذهن بازیگر بنشیند.

دورانی افزود: دو ترجمه از این نمایشنامه وجود دارد ترجمه بهزاد قادری و طلا رویایی که آن دو را تلفیق کردیم. زمان نمایش دو ساعت و ده دقیقه است، ابتدا کمی طولانی­تر بود اما به دلیل زیاد بودن مقداری از نمایش را حذف کردیم. معمولا نمایشی که اجرا می­کنیم تنوع سبکی دارد و تنها یک سبک را دنبال نمی­کنیم.کارهایی که تا به حال در مشهد اجرا کردیم چه از نظر نمایشنامه چه اجرا کاملا متفاوت بوده و به دنبال تجربه­های جدیدتری هستیم. در مجموع سعی می­کنیم بتوانیم نسبت به شرایطی که داریم نمایش را اجرا کنیم. تمام کارهایی که اجرا روی آن تأکید داریم به پیام اخلاقی محدود نمی­شود و به جریانی اشاره می­کند که خیلی چیزهای گسترده­تری در آن مطرح می­شود که هم ازلحاظ اجتماعی و روانشناسی روی انسان­ها و تماشاچی هاتاثیر بسزایی دارد.

در ادامه نازنین تفضلی بازیگر این نمایشنامه گفت: به طور کلی کاراکترهای  زن نمایشنامه ایپسن بسیار تاثیرگذار هستند و من هر کدام از نمایشنامه­ها را خواندم زن­های بسیار قدرتمند و تاثیرگذاری خلق می­کند که برای من جذابیت­های خاص خود را دارد. نمایشنامه­های ایپسن باعث بسیاری از آزادی حقوق زنان در اروپا شد که این تاثیرگذاری ایپسن را نمایانگر می­کند.

وی ادامه داد: کاراکتر یک زن قدرتمند و جذابی است که تفکرات آزاد اندیش دارد نسبت به زنان جامعه خود جلوتر حرکت می­کند که این کاراکتر با ورودش به روسمرسو باعث یه سری اتفاقات و تاثیرگذاری­ها و افکار تازه­ای می­شود که جریان نمایش را پیش می‌برد.

 

گزارشی از الناز پورعباس

image_print
37 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *