شهردار در مراسم افتتاح زیرگذر غیر همسطح آزادی-جانباز مطرح کرد:

آمادگی برای ساماندهی ورودی‌های مشهد

شهردار مشهد ضمن اشاره به ترافیک سنگین ورودی‌های شهر مشهد، گفت: ما به دولت اعلام کرده‌ایم و اکنون هم تاکید می‌کنیم در صورت آمادگی دولت و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، شهرداری آمادگی دارد به صورت مشارکتی در فاز مطالعات و اجرای پروژه‌هایی مانند پل قائم (عج) جهت ساماندهی و کاهش بار ترافیکی ورودی‌های شهر به‌ویژه از سمت غرب ورود پیدا کند.

“سید عبدالله ارجائی” در مراسم افتتاح زیرگذر غیر همسطح آزادی-جانباز که با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، رئیس پلیس راهور استان و مدیران شهری برگزارشد، افزود: برای خدمت بهتر به زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) به تسهیل دسترسی و توسعه حمل و نقل عمومی نیاز داریم.

وی اضافه کرد: حمل‌ونقل به‌عنوان پیشران توسعه می‌تواند خدمات دیگر را برای مناطق هدف‌گذاری شده به‌دنبال بیاورد.

شهردار مشهد با بیان اینکه مسلما در شهرها به‌ویژه کلان‌شهرهایی مانند مشهد سیاست اصلی تسهیل دسترسی‌ها و توسعه حمل‌ونقل است، اظهارکرد: یکی از مشکلاتی که امروز گریبان‌گیر مشهداست ورودی‌های آن است، یکی از ورودی‌های شهر جاده قوچان است که نیازمند تسهیل است.

ارجائی تصریح کرد: از مدیران گذشته مدیریت شهری بابت احداث پل قائم(عج) که یک شاهکار مهندسی است تشکر می‌کنم که اکنون پس از گذشت چند دهه از بهره‌برداری همچنان استوار مسائل ترافیکی مشهد را در این محدوده حل کرده است.

وی ضمن اشاره به اینکه اجرای اینگونه پروژه‌ها باید به سمت قوچان و همچنین سایر ورودی‌های شهر ادامه داشته باشد، خاطرنشان کرد: برهمین اساس انتظار ما از دولت کمک کردن و تخصیص بودجه برای مشابه‌سازی این نمونه پروژه‌ها در ورودی‌های مشهد از جمله سمت قوچان-چنارن است.

شهردار مشهد ادامه داد: شهر مشهد به یک یا دو نمونه دیگر همانند پل قائم(عج) نیاز دارد و این امر جزو ضروریات ورودی غربی شهر مشهد است. ارجائی افزود: لذا درخواست ما از جناب استاندار، وزیر راه و شهرسازی و نهاد ریاست جمهوری این است اکنون که در آستانه سفر رئیس جمهوری به استان خراسان رضوی قرار داریم و تیم‌های کارشناسی نیز در مشهد حضور دارند به این محور توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیشتری بار ترافیکی ورود زائر از ورودی غرب مشهد است، تصریح کرد: البته تسریع در اجرای بزرگراه جدید مشهد- چناران می‌تواند راه‌گشا باشد اما این برای بلند مدت است و در کوتاه مدت باید برای سه راه فردوسی و تقاطع‌های بعدی آن برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌ای مانند پل قائم (عج) داشته باشیم.

شهردار مشهد افزود: ما به دولت اعلام کرده‌ایم و اکنون هم تاکید می‌کنیم در صورت آمادگی دولت و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، شهرداری آمادگی دارد به‌صورت مشارکتی در فاز مطالعات و اجرا ورود پیدا کند. ارجائی افزود: از دولت خواهش می‌کنیم به جد به این موضوع توجه کنند زیرا می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات ترافیکی ورودی‌های شهر مشهد را حل کند.

وی با بیان اینکه در کنار احداث میدانی به شکل پل قائم (عج) نیاز به تعریض بزرگراه آزادی نیز وجود دارد، اظهارکرد: تعریض و عقب‌نشینی های بزرگراه آزادی برای کاهش ترافیک ورودی شهر مشهد بسیار مهم است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد.

شهردار مشهد گفت: یکی دیگر از گره‌های ترافیکی مشهد بعد از پل قائم (عج) میدان استقلال است که مشکل قدیمی شهر است، اکنون احداث زیرگذر جانباز-ازادی به کاهش ترافیک کمک می‌کند اما کافی نیست و باید با مطالعات بیشتر بررسی شود که چگونه می‌توان بار ترافیکی این محدوده را کاهش داد تا مردم عزیزمان وقت ارزشمندشان در ترافیک هدر نرود.

ارجائی با تشکر از دست اندرکارن اجرای زیرگذر آزادی-جانباز به‌ویژه سازمان عمران، گفت: انتظار از سازمان عمران این است پروژه هایی که می‌توانند اجرا کنند به پیمانکار بیرونی واگذار نکنیم و خود سازمان به‌سرعت آنها را اجرا کند و تنها پروژه‌های بزرگ که نیاز به مطالعات وسیعی دارد به پیمانکار واگذار شود.

وی ادامه داد: در پروژه آزادی-جانباز و پروژه‌های دیگر نیز شاهد بودیم وقتی سازمان عمران به کمک پیمانکار می‌آمد پروژه سریع‌تر انجام می‌شد، خوشبختانه این توانمندی هم در بدنه شهرداری وجود دارد و هم در بدنه مدیریتی پس چرا از این توانمندی استفاده نشود.

شهردار مشهد افزود: رویکردی که در شورای اسلامی شهر و دروه ششم مدیریت شهری وجود دارد این است که پروژه‌ها پس از اتمام منتظر مراسم افتتاح نماند و در اختیار مردم قرار بگیرد، زیرا مراسم افتتاح تنها با هدف تقدیر از تلاش دست اندرکاران احداث پروژه است و اگر نکنیم معتقدم اجحاف به افرادی است که در این پروژه‌ها است.

ارجائی ادامه داد: امیدواریم در سال آینده با حمایت شورای اسلامی شهر بتوانیم هدیه‌های درخوری را به زائران و مجاوران عزیز حضرت رضا(ع) بدهیم و طبق برنامه‌ریزی تا پایان امسال نیز یک یا دوپروژه بزرگ دیگر افتتاح خواهد شد.

اجرای زیرگذر آزادی- جانباز طی 9ماه
معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: زیرگذر آزادی- جانباز با هدف کاهش ترافیک و  تسهیل تردد ظرف 9 ماه اجرا و به بهره‌برداری رسید.

سید خلیل منبتی در مراسم افتتاح افزود: یکی از معضلات ترافیکی بزرگراه آزادی که عامل سوانح رانندگی و اتلاف وقت شهروندان می‌شد، ترافیک سنگین حدفاصل میدان قائم (عج) تا میدان استقلال بود.

وی اضافه کرد: برهمین اساس پروژه دوربرگردان زیرگذر آزادی به جانباز در تاریخ ۱۶فروردین ماه ۱۴۰۰ در راستای تسهیل دسترسی به بولوار جانباز و پاسخ به در خواست شهروندان توسط سازمان عمران آغاز شد.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد: طبق آمار هرساله بیش از 80 تصادف جرحی در این محدوده اتفاق می‌افتاد که امیدواریم با احداث این دوربرگردان زیرگذر در کنار کاهش ترافیک این تصادفات کاهش پیدا کند.

منبتی ادامه داد: همچنین تمایل به دورزدن هر ساعت 1200 خودرو در این محدوه و تداخل با مسیر خودروهای عبوری باعث ترافیک سنگین در بولوار آزدای می‌شد که با بهره‌برداری از این زیرگذر این تداخل برطرف شده است.

وی با بیان اینکه در این پروژه رفع معارض و جابه‌جایی تاسیسات شهری زیادی انجام شده است، اظهار کرد: از جمله این رفع معارضات می‌توان به جابه‌جایی خط ۲۰ کیلو ولت برق در ۳۰۰ متر، جابه‌جایی خط لوله سایز ۷۰۰ آب در ۳۰۰ متر طول، جابه‌جایی لوله ۸۰۰ فاضلاب به طول ۲۲۰، جابه‌جایی دکل مخابرات و جابه‌جایی لوله گاز ۲۰ اینچ با همکاری شرکت‌های خدماتی اشاره کرد.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: این دوربرگردان که در فاصله 250 متری پل جانباز قرار دارد، کارکردهای ترافیکی ایجاد چپگرد از بزرگراه آزادی به بلوار جانباز، امکان تردد از بولوار آموزگار به شمال بزرگراه آزادی، ایجاد یک دور برگردان در محور آزادی و امکان تمایلات گردشی از شمال به شمال بزرگراه آزادی را دارد.

منبتی ضمن اشاره به اینکه این پروژه با صرفه‌جویی حدود 20 میلیارد تومانی در اجرا به هزینه‌ای حدود 80 میلیارد تومان احداث شده است، گفت: امیدواریم طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال یک تا دو پروژه بزرگ دیگر را آماده بهره‌برداری و در سال آینده نیز با حمایت‌های شورای اسلامی شهر و شهردار تعدادی پروژه بزرگ عمرانی را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی باید به آن اشاره کرد زیر بارترافیک رفتن پروژه آزادی-جانباز طی دوسه هفته قبل از افتتاح است، زیرا تاکید مدیریت شهری بر این است که پروژه‌ها به محض آماده شدن منتظر مراسم افتتاح نمانده و به‌سرعت در اختیار مردم قرار داده شود که در این پروژه نیز این کار انجام شد.

image_print
79 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *