نسخه خراسان رضوی تا پایان فروردین ماه

روز گذشته مطابق انتظار در اولین روز کاری بعد از دور دوم تعطیلات نوروزی «حمایت از کالای ایرانی» محور صحبت‌های مسئولین عالی رتبه کشوری و استانی بود.

رئیس جمهور در دیدار نوروزی با جمعی از وزیران، استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور گفت: تقویت امید و نشاط در جامعه و ایجاد فضایی مناسبتر برای کار و تولید در سال “حمایت از کالای ایرانی” وظیفه و مسوولیت سنگین همه مسوولان کشور است.

حسن روحانی با اشاره به این که تعامل سازنده با همسایگان و سایر کشورهای جهان از اصول نظام جمهوری اسلامی و یکی از راه‌های حمایت از کالای ایرانی است، تاکید کرد: با تعامل با همسایگان و جهان، بی تردید منافع و سود بیشتری عاید کشور میشود و این سیاست به ویژه در سال حمایت از تولید کالای ایرانی، بیش از پیش پیگیری خواهد شد.

 

چالش جامعه رانت‌محور

برخلاف رئیس جمهور که محورهای کلی برای تحقق شعار سال را مطرح کرده است، وزیر کابینه از زاویه‌ای دیگر به این موضوع نگاه کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در یادداشتی با اشاره به این مهم که «یکی از چالش‌های جامعه امروز ایران نمایان شدن برخی ازمؤلفه‌های جامعه رانت محور است» اضافه کرد: «وقتی از جامعه رانتی صحبت می‌کنم منظورم جامعه‌ای است که افراد به‌دنبال پولدار شدن سریع، رشد جهشی، به‌دست آوردن ثروت بدون تلاش و کوشش، گرفتن پست‌های مدیریتی بدون دانش و تجربه، کم‌کاری و کار نکردن و پایین آمدن بهره‌وری و مسائلی از این دست که پرداختن به همه آنها در این یادداشت کوتاه میسر نیست.»

علی ربیعی خاطرنشان کرد: «این درحالی است که تنها در یک جامعه تولید محور است که نیروی‌های تولیدی کرامت دارند. حرکت رو به جلو به همراه قدرتمند شدن در جامعه تولید محور اتفاق می‌افتد و در چنین جامعه‌ای تولید و کارگر شرافت دارد.مقام معظم رهبری درپیام نوروزی خود خطاب به مردم ایران، سال 1397 را سال حمایت از کالای ایرانی نامیدند و تأکید کردند سیاست‌های اجرایی و عملکرد مسئولان دولتی و حکومتی باید به سمت تحقق این موضوع باشد.»

 

از رانت‌محور تا تولید محور

وی با تاکید بر این اصل که «حمایت از کالای ایرانی در جامعه تولید محور محقق می‌شود»، تصریح کرد: جامعه‌ای که تولید دانش، تولید فکر، تولید کالا، تولید فرهنگ خلاق داشته باشد آنگاه کالای با کیفیت هم تولید می‌کند و مردم آن مصرف‌کننده کالای تولید داخل نیز می‌شوند. مردم در یک جامعه رانتی طبق یک ذائقه و در جامعه تولید محور با ذائقه‌ای دیگر مصرف می‌کنند.

«باور من این است که پیش نیاز رشد جامعه ایران، بزرگ شدن کیک اقتصاد و تولید و مصرف کالای ایرانی شکل‌گیری یک جنبش اجتماعی جامعه تولید محور است.واقعیت این است رشد و توسعه کشور بدون افزایش مصرف کالاهای داخلی پایدار نخواهد بود بنابراین باید حمایت همه جانبه از کالای ایرانی، تولیدکنندگان، کار آفرینان و سرمایه‌گذاران در جامعه صورت گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: پشتیبانی از تولید ملی و کالای ایرانی به‌منزله حمایت از اشتغال، سرمایه، کار و کارگر ایرانی است. کارگر ایرانی زمانی در جامعه حرمت پیدا می‌کند که تولید ایرانی در چنین جامعه‌ای شکل گرفته باشد. ارج و کرامت کارگر ایرانی در یک جامعه تولیدمحور و نه مصرفی معنا و مفهوم پیدا می‌کند.»

 

سرپرست حوزه اقتصادی استانداری خراسان رضوی:

نمی‌خواهیم در قالب شعاری پیش برویم

با توجه به چالش‌هایی که در سخنان علی ربیعی مطرح شد و البته امروز بر کسی این موارد پوشیده نیست، باید دید که چه راهکاری برای رسیدن و یا گام برداشتن در مسیر «حمایت از کالای ایرانی» وجود دارد. برای یافتن نسخه استانی تحقق این مهم به صحبت‌های سرپرست حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی رجوع کردیم.

علی رسولیان در تشریح برنامه‌های استان برای حمایت از کالای ایرانی گفت: برای اجرای این شعار، رویکردی عملیاتی را در پیش گرفتیم و نمی خواهیم صرفا در قالب شعار و برگزاری کنفرانس و همایش این کار را پیش ببریم.
وی افزود: به همین دلیل در همین مدت محدود از ابتدای سال، تعدادی از اولویت‌ها را تدوین و آماده کردیم و به عنوان سرفصل‌های برنامه‌های اقتصادی استان برای دستگاههای اقتصادی ارسال کردیم تا بتوانیم تا پایان فروردین ماه، برنامه‌ای عملیاتی مبتنی بر این شعار و اسناد بالادستی تنظیم شده، تهیه کنیم.

 

زمینه‌سازی برای جذب 100میلیارد تومان سرمایه

سرپرست حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: از این اسناد میتوان به سند چشم انداز توسعه، سیاست‌های کلی تولید، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی اصل 44 و همچنین سند آمایش استان و مهم تر از این موارد سند برنامه ششم توسعه کشور اشاره کرد که ما در سال گذشته برای آن برش استانی تهیه کردیم.
رسولیان ادامه داد: در این برنامه به صورت دقیق مشخص است که ما در سال 97 چه میزان صادرات، سرمایه‌گذاری و اشتغال زایی باید داشته باشیم .
وی تصریح کرد: طبق این برنامه طی امسال باید 100 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری شود یا همچنین باید به رشد 12 درصدی در حوزه صادرات دست یابیم.

 

برنامه ریزی برای افزایش بهره وری
سرپرست حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی با اشاره به طرح رونق تولید، این طرح را یکی از موارد اصلی در دست پیگیری در استان برشمرد و افزود: این طرح را امسال نیز اجرا خواهیم کرد و جذب حداکثری برخی اعتبارات از قبیل اعتبارات روستایی را که موعد جذب آن‌ها به سال 97 موکول شده است ، در دستور کار داریم.

رسولیان گفت: از دیگر موارد مد نظر برای امسال، افزایش بهره وری در واحد‌های تولیدی و بهینه سازی آن‌ها و همچنین افزایش کیفیت تولیدات داخلی است که برای آن برنامه ریزی شده و باید برنامه عملیاتی آن را هم تدوین کنیم.

 

بازسازی واحد‌های تولیدی برای کاهش هزینه تمام شده

وی با تاکید بر تشدید بحران آب در استان، تصریح کرد: در این حوزه نیز ما پیگیر گسترش روش‌ها و فناوری‌های جدید برای بهینه سازی آبیاری مزارع و همچنین افزایش کشت گلخانه‌ای و مخصوصا موضوع انتقال آب هستیم.

سرپرست حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی ادامه داد: بحث بازسازی و به سازی واحدهای تولیدی هم یکی از موارد اساسی برای افزایش بهره وری و کاهش هزینه تمام شده تولید در استان است.

 

پایان فروردین ماه رمان ارائه برنامه عملیاتی

رسولیان با تاکید بر این که بحث حمایت از سرمایه گذاران توانمند در استان یکی از سرفصل‌های مهم در حوزه اقتصادی است، بیان کرد: کمیته ویژه‌ای تحت عنوان کمیته ویژه کسب و کار به زودی تشکیل میشود که در آن کمیته میخواهیم با اصلاح فرایندها، فضای کسب و کار و سرمایه گذاری را توسعه دهیم.

وی با بیان این که موارد ارائه شده تنها بخشی از سرفصل‌‌های این برنامه ارسالی است، افزود: این برنامه حدود 15 سرفصل دارد و امیدواریم تا پایان فروردین بتوانیم برنامه عملیاتی و ارقام و اعداد و شاخص‌ها را ارائه کنیم.

 

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *