جنگ وعدهها در ماشین خرید رأی
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در مناظرههای ایران کسانی باید باشند وکاندیدا را به چالش بکشند .
دکتر مهدی نجفزاده با اشاره به اینکه یکی از تفاوتهای آشکار مناظرههای انتخاباتی در ایران با سایر کشورها به تفاوت در ساختار مناظرهها برمیگردد، اظهار کرد: مناظره در حقیقت برای بیان نظرات کاندیداها مختلف است تا این نظرات به چالش کشیده شود و یک برآیندی در سرانجام مناظره اتفاق بیافتد، اینکه چه کسی توانایی و برنامه بیشتری و چه کسی راه حلهای بهتری برای رفع مشکل دارد و در عین حال ذهنیتها و شعارها مشخص شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به ساختار غلط مناظرههای ایران، گفت: یکی از اتفاقهایی که در ایران رخ داده ساختار غلط مناظره است، در مناظرههای ایران کسی به چالش کشیده نمیشود و مجری تنها ایستاده و هیچ بیانی ندارد.
انتقاد از سوالات دبستانی در مناظرات
نجفزاده عنوان کرد: اولا سوالهایی که در مناظرهها مطرح میشود هیچگونه جهتگیری ندارد و هیچ شکل و روندی را نشان نمیدهد که به این سوالها ، سوالهای دبستانی میگویند، سوالها مبتنی بر ذهنیت کاندیدا نیست و این که کاندیدا چه در ذهن دارند و چه برنامهای دارند را مشخص نمیکند و تنها سوالی مشترک پرسیده میشود.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: به نظر من مناظرهها در ایران یک بعد بسیار اساسی را فراموش کرده و آن این موضوع است که کسانی باید باشند و مناظره کاندیداها را به چالش بکشند.
وعدههای انتخاباتی جای مناظرههای انتخاباتی را گرفته است
وی ادامه داد: یکی از اتفاقهایی که ما در مناظرهها میبینیم این است که مردم چیزهایی شنیدهاند که امکان وقوع آن وجود ندارد، در حقیقت وعدههای انتخاباتی جای مناظرههای انتخاباتی را گرفته است و گویی جنگ وعدهها است و هر کس وعده بیشتری بدهد، گفتمان بیشتری را به خود جذب میکند و هرچه بیشتر مردم را توجیه کند بیشتر رای خواهد آورد، مناظرهها در واقع ماشینهایی برای خرید رای هستند نه وسیلهای برای روشن کردن حقایق و نه برای به چالش کشیدن برنامهها، شاید برخی برنامهها امکان پذیر نباشد چه کسی این موضوع را باید به افراد بگوید.
نجفزاده با اشاره به مناظره های ایالت متحده آمریکا ، اظهار کرد: در مناظرهای آمریکا تیمی وجود دارد که مجری با آنها مشورت میکند و ایدههای افراد به چالش کشیده میشود، نامزدهای انتخاباتی با تیمهایشان میروند ولی در ایران هرکسی بهتر حرف بزند انتخاب میکنیم و برنده مناظره هم کسی است که بهتر حرف بزند و مردم را توجیه کند، این مساله به واسطه این است که فضای سیاسیمان فضای رقابتی سالمی نیست.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص تفاوت الگویی مناظرههای 88 ، 92 و 96 اظهارکرد: به نظر من ساختار در مناظرهها غلط بوده و این هم در سال 88 و هم در سال 96 دیده میشود، در مناظرههای سال 88 که دو به دو بود، بازهم مجری کاندیداها را به چالش نمیکشاند.
مناظرهها انتخاب را برای مردم راحتتر میکند
نجفزاده خاطر نشان کرد: البته با وجود همه این موضوعات وجود مناظرهها انتخاب را برای مردم راحتتر میکند و مردم متوجه میشوند چه کسی صادقتر است و از رویکردهای کاندیداها اطلاع پیدا میکنند، زیرا رویکردها در جامعه مهم است، در غرب ممکن است مهم نباشد ولی در جامعه ما اهمیت بسیاری دارد، مثلا رویکرد به این واسطه است که سیاست خارجی ما به کدام سمت میرود.
وی با اشاره به اینکه بنابراین مردم در مناظرهها متوجه میشود که افراد تا چه حد صادق هستند و با رویکردها، شعارها و ایدئولوژیها کاندیدا آشنا میشوند، افزود: ولی باز هم باید مناظرهها را به سمت و سویی حرکت داد که کاندیداها بیشتر به چالش کشیده شوند، در عین حال مناظرهها فرصت خوبی برای شناخت مردم از کاندیدا است و اینکه چه کسی شایستگی بیشتری برای انتخاب دارد.
منبع: ایسنا
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.