شیلات سبزوار گرفتار در تور محرومیت‌ها

سبزوار “قطب تولید شیلات” در استان خراسان رضوی سالانه افزون بر سه هزار تن محصول تولید می‌کند اما این شهرستان همچنان از نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به این صنعت در راستای ایجاد ارزش افزوده و افزایش درآمد رنج می‌برد.
به گزارش ایرنا، خراسان رضوی با برداشت سالانه ۱۳ هزار تُن ماهی، از قطب های تولید این محصول در شرق ایران است و سبزوار به عنوان شهرستان پیشرو در تولید شیلات استان، نقش مهمی در این حوزه ایفا می‌کند.
شهرستان سبزوار با تولید سالیانه سه هزار و ۳۰۰ تن ماهی سردابی و گرمابی، حدود یک سوم تولید ماهی استان خراسان رضوی را در اختیار دارد، همچنین این شهرستان در حوزه تولید ماهیان خاویاری در استان پیشگام است و هم‌اینک پنج واحد پرورش خاویار در این شهرستان فعالیت دارند.
تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد صنایع تکمیلی شامل فرآوری و بسته بندی، حلقه گم‌شده صنعت شیلات شهرستان سبزوار است که وجود این صنایع برای توسعه پرورش و تولید ماهیان پرورشی به ویژه ماهی تیلاپیا و خاویاری مورد نیاز است و امکان راهیابی تولیدات این شهرستان به بازارهای صادراتی را فراهم می‌سازد.
بهبود روند سرمایه گذاری در شیلات با ایجاد صنایع تبدیلی
شاخص‌های پیشرفت و توسعه هر صنعتی، میزان جذب سرمایه گذاری در آن است و با پیگیری‌ها و حمایت‌های انجام گرفته، روند سرمایه گذاری در بخش شیلات نیز رو به بهبود است.
یک تولید کننده ماهی در سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان از مناطق اصلی تولید ماهی در خراسان رضوی است که ایجاد واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی در این حوزه می تواند علاوه بر بهبود روند سرمایه گذاری، توسعه اقتصادی شهرستان را شتاب بخشد.
محمد خیرخواه افزود: یکی از چالش های حوزه شیلات شهرستان سبزوار، نبود مراکز فرآوری است که در صورت ایجاد این واحدها و بسته بندی، زمینه صادرات بیشتر محصول و اشتغال پایدار فراهم می شود.
وی با اشاره به برخی چالش های پیش روی تولید آبزیان اظهار داشت: افزایش هزینه های تولید، خطر سرمایه گذاری را افزایش داده است لذا برای جلوگیری از این اتفاق در کنار توسعه مراکز فرآوری، ارتقای بیمه مراکز تولید و محصولات آبزی برای تضمین سرمایه و امنیت سرمایه گذاری ضرورت بیشتری پیدا کرده است.
خیرخواه افزود: همچنین تغییر شرایط اقلیمی، که با خشکسالی و کاهش بارندگی ها و نزولات جوی همراه شده است، استفاده از منابع آبی را با محدودیت مواجه خواهد کرد، لذا در آینده تولید آبزیان با گونه های مقاوم به شرایط نامساعد از قبیل گرما و شوری زیاد و با کمک تجهیزات تصفیه و برگشت آب سوق پیدا خواهد کرد.
فرآوری ماهیان، مهمترین گام در حمایت از تولیدکنندگان
تهیه مناسب بسته بندی ماهیان برای عرضه به مصرف کنندگان از مراحل مهم فرآوری است تا پس از صید ماهی، به شکلی مناسب و به دور از آلودگی وارد بازار فروش شود.
مسوول شیلات جهاد کشاورزی سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اینک ۱۶۰ مرکز و استخر دومنظوره کشاورزی در سبزوار برای تولید ماهیان سردآبی (قزل آلا) و گرمابی (کپورماهیان) فعال است و سالانه بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در این استخرها رهاسازی می شود.
محمدعلی اسلامی افزود: سبزوار در حوزه تولیدات خاویاری نیز چهار مرکز فعال دارد که تاکنون ۱۹ تن گوشت و ۴۵ کیلوگرم خاویار در این واحدها تولید شده و در حوزه ماهیان زینتی ۲۵ واحد صنعتی و خانگی با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه وجود دارد.
وی اظهار داشت: با هدف جهش تولید شیلات در شهرستان سبزوار، طرح ملی پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید ۶۰ تن گوشت و ۱.۵ تن خاویار در سال با استفاده از رودخانه کال شور با دبی ۶۰ لیتر در ثانیه با تخصیص اعتبار به میزان ۳۰۰ میلیارد ریال در مرحله اجرایی قرار دارد.
اسلامی با بیان اینکه امکان فرآوری ماهیان، مهمترین گام در حمایت از بخش تولید است، گفت: در راستای حمایت از تولیدکنندگان شیلات سال گذشته یک واحد خوراک آبزیان با ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن در سال به بهره برداری رسید که باعث صرفه جویی در هزینه های تولید آبزی پروران سبزوار شده است.
وی افزود: همچنین با توجه به دریافت مجوز ماهی تیلاپیا در سال گذشته از سازمان محیط زیست و امکان تولید این گونه ماهی در شرایط کم آبی، می توان حجم تولیدات آبزیان را در منطقه افزایش داد.
اختصاص ۳ هزار میلیارد ریال برای ایجاد زنجیره تولید شیلات
دولت ها همیشه نقش مهمی را در حمایت از صنایع برعهده دارند. صنعت شیلات نیز از این امر مستثنی نبوده و اکنون نیاز به ورود و نقش آفرینی ارکان اقتصادی دولت است.
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز با اشاره به اهمیت ایجاد صنایع برای توسعه پرورش و تولید شیلات به خبرنگار ایرنا گفت: از محل مصوبات سفر رییس جمهوری به استان خراسان رضوی، سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد زنجیره تولید شیلات مشخص شده است.
علی اصغر امانیان افزود: ایجاد زنجیره تولید شیلات و تکمیل طرح ساخت مجتمع تولید ماهیان خاویاری سبزوار از محل سفر هیات دولت، از جمله برنامه های بخش شیلات شهرستان سبزوار است.
وی اظهار داشت: در سال جاری تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد صنایع تکمیلی شامل فرآوری و بسته بندی، که یکی از مصوبات سفر رییس جمهور به استان است، به عنوان حلقه گمشده صنعت شیلات پیگیری می شود.
مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: وجود صنایع تبدیلی برای توسعه پرورش و تولید ماهیان پرورشی از نیازهای منطقه است که امکان راهیابی محصولات به ویژه خاویار تولیدی را به بازارهای صادراتی فراهم می نماید. همچنین در سهولت دسترسی مصرف کنندگان به ماهی با کیفیت و در نتیجه قرار گرفتن آن در سبد غذایی خانوار و افزایش سرانه مصرف گوشت ماهی به عنوان غذای سلامتی تاثیر مهمی دارد.
امانیان افزود: علاوه بر آن ایجاد مراکز عرضه مستقیم و زنده ماهی، وجود پتانسیل مناسب برای ایجاد ماهی سرا و مراکز گردشگری شیلاتی بین راهی در جاده تهران- مشهد از حد فاصل مناطق روستایی “استیر” تا “اولر” با همراهی دیگر نهادهای اداری و میراث فرهنگی در افزایش درآمد حوزه شیلات موثر است.
شهرستان سبزوار با تولید سالانه سه هزار و ۳۰۰ تن ماهی سردابی و گرمابی حدود ۳۰ درصد تولید ماهی خراسان رضوی را در اختیار دارد و طی سالیان گذشته رتبه نخست تولید شیلات در این استان را کسب کرده است.
این شهرستان همچنین در حوزه تولید ماهیان خاویاری در خراسان رضوی پیشگام است و هم اینک چهار واحد پرورش خاویار در این شهرستان فعال است و سال گذشته علاوه بر ۱۹ تن گوشت، ۴۵ کیلوگرم خاویار تولیدی آن نیز به کشورهای منطقه صادر شده است.
سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *