صبح امروز افزایش 10 تا 18 درصدی تولیدات 2 خودروساز بزرگ کشور را بررسی می‌کند؛

خودرو گران شد، اما قیمت‌گذاری آزاد نشد‍!

مهناز اصغری

بیش از یک سال است که بازار خودرو در آشفتگی به سر می‌برد و تولیدات افت کرده است. در این میان خودروسازان داخلی برای این‌که بتوانند خودرو را با قیمت مصوب به دست مصرف کننده واقعی برسانند، برای اولین بار در جهان سیستم قرعه‌کشی تحویل خودرو را اجرا کردند. آن هم در شرایطی که خودروسازان جهانی برای فروش محصولات خود علاوه ‌بر تکریم مشتری، تخفیف و تقسیط مبلغ را هم در نظر می‌گیرند اما در ایران…

در مقابل چیزی طول نکشید که با روی کار آمدن دولت رئیسی، مسئولان وعده دادند که قیمت خودرو کاهش و قیمت بازار به کارخانه نزدیک خواهد شد، اما گویا اکنون وضعیت برعکس شده و قیمت کارخانه در حال نزدیک شدن به قیمت‌های نجومی بازار خودرو است.

در این خصوص اخیرا (17آذرماه سال جاری) مطابق آمارهای منتشره در سامانه کدال بورس، مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات ایران‌خودرو و مجوز افزایش میانگین ۱۸ درصد قیمت محصولات شرکت سایپا داده شد. در این سامانه، مجوز یاد شده در گروه ایران‌خودرو شامل خودروهای گروه پژو، سمند، رانا و دنا خواهد بود و همچنین در گروه سایپا خودروهای تیبا صندوق‌دار، تیبا ۲ (هاچ‌بک)، ساینا با دنده دستی، ساینا S، کوئیک با دنده دستی، کوئیک S، کوئیک دنده اتوماتیک پلاس و شاهین مشمول افزایش قیمت شدند.

حفظ حقوق مشتریان و منافع سهامداران

پس از این افزایش قیمت خودرو در بورس، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو از آغاز فروش فوری هفتگی و افزایش عرضه محصولات، در پی اصلاح قیمت‌ها خبر داد. بابک رحمانی گفت: با تصمیمات متخذه درخصوص اصلاح قیمت محصولات خودروسازان، گروه صنعتی ایران‌خودرو برنامه‌های فروش فوری هفتگی و افزایش تولید و عرضه محصولات خود را آغاز می‌کند.

وی با بیان‌ این‌که اصلاح قیمت‌ها سبب افزایش تولید و عرضه به بازار شده و علاوه بر حذف واسطه‌گری و سودجویی در بازار، حفظ حقوق مشتریان و منافع سهامداران خودروسازی را به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان‌کرد: افزایش قیمت برمبنای تورم بخشی حدود ۱۸ درصد است.

اگر با حذف قیمت گذاری دستوری، قیمت تمام شده ساخت یک خودرو به علاوه سود منطقی لحاظ گردد و خودرو بدون واسطه به دست مصرف کننده نهایی برسد، نه تنها خودروساز انگیزه پیدا کرده و تولید را افزایش می‌دهد بلکه عرضه و تقاضا نیز به تعادل خواهد رسید و تقاضای کاذب به جهت واسطه گری از میان می‌رود

قیمت‌گذاری خودرو، براساس محاسبه تورم

همچنین معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا نیز با اعلام «اصلاح قیمت» محصولات تولیدی سایپا و افزایش بهای کارخانه‌ای خودرو، از تداوم روند طرح‌های هفتگی و مستمر فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش خودرو با هدف تنظیم بازار، پاسخ‌گویی به نیاز مصرف‌کنندگان واقعی و کمک به حذف واسطه‌گری خبر داد. حسین کاظمی گفت: به‌ دنبال افزایش چند برابری قیمت نهاده‌های تولید و مواد اولیه نظیر فولاد، آلومینیوم، مس، محصولات پلیمر، پتروشیمی و سایر مواد اولیه و نیز قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو در ماه‌های اخیر که منجر به افزایش چشمگیر قیمتِ تمام شده محصولات و تحمیل زیان به سهامداران خودروسازان شده است، بهای کارخانه سبد محصولات سایپا به‌ طور متوسط ۱۸ درصد افزایش می‌یابد.

وی تصریح‌کرد: این اصلاح و افزایش، به معنای آزادسازی قیمت نبوده و فقط با اتکا به فرمول تعیین شده توسط مراجع قبلی قیمت‌گذاری خودرو، براساس محاسبه تورم انجام می‌شود.

رشد منطقی در قیمت خودرو!

البته بد نیست در همین ابتدا یادآور شویم که این موضوع دور از انتظار نبود. چراکه چندی پیش دبیر شورای عالی بورس گفت: «قیمت خودروی در کارخانه قرار است به حدی برسد که خودروسازان زیان نبینند.»

مجید عشقی اظهار کرد: «خودروساز، مصرف‌کننده و دولت، هیچ‌کدام از وضعیت فعلی منفعت نمی‌برند. سهامداران خودروسازان هم از وضعیت فعلی ناراضی هستند و ضرر زیادی می‌کنند؛ بنابراین تصمیمی گرفته شد تا قیمت‌های خودرو نه رشد‌های عجیب و غریب داشته باشد، بلکه رشد منطقی در قیمت خودرو در کارخانه داشته باشیم.

بازار انحصاری خودرو

در کشور ما قیمت‌گذاری دستوری در موارد زیادی به‌کار گرفته می‌شود، از قیمت‌گذاری دستوری در صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی گرفته تا صنایع غذایی و لبنیات و حتی صنعت بیمه. در این میان اما مدتی است بحث حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو در جریان است. چراکه هرچند برخی کارشناسان عامل گرانی خودرو‌های داخلی را بسته شدن در‌های واردات می‌دانند، اما برخی دیگر بی‌انگیزگی خودروسازان برای تولید را با وجود قیمت‌های دستوری موثر می‌دانند و معتقدند در این چرخه نه تنها خودروساز، بلکه مصرف کننده واقعی نیز منتفع نمی‌گردد و تنها به سود واسطه‌ها تمام می‌شود. هرچند، درهرحال به گفته کارشناسان اقتصاد کلان، هر دو این موضوعاتی که مطرح است، باید رفع شود تا بازار خودرو به تعادل برسد.

در این خصوص یک کارشناس بازار خودرو در گفتگو با «صبح امروز» با اشاره به «ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی» مطرح می‌کند: طبق قانون هر شرکت دولتی که بازار را انحصاری در اختیار داشته باشد، باید مشمول قیمت‌گذاری در شورا و مرکز ملی رقابت شود. براساس ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، تشخیص انحصاری بودن بازار صرفا و صراحتا جزو اختیارات شورای رقابت است. خودرو نیز در این بخش قیمت‌گذاری می‌شود، اما فعالان صنعت خودرو می‌گویند این بازار در انحصار نیست و تعداد خودروسازان در کشور زیاد است و در مقابل رئیس شورای رقابت معتقد است که ایران دو خودروسازی بیشتر ندارد و آن هم ایران خودرو و سایپاست، در نتیجه این بازار انحصاری است.

وی ادامه می‌دهد: ابتدای سال ۱۳۹۷ که هنوز تحریم‌ها آغاز نشده بود و نرخ تورم حدود ۲۲ درصد و دلار بین 3500 تا 5000 تومان بود، شورای رقابت حدود ۷ درصد افزایش قیمت را برای خودروها پذیرفت. هنوز تحریم‌ها آغاز نشده بود به سرمایه‌گذار و مردم اعلام رسمی شد که هرکس خودرو خریداری کند، ۱۰ درصد سود تضمین شده دارد. یعنی با قیمت‌گذاری اشتباهی که متناسب تورم نیست، به هرکس تضمینی می‌دهیم که هر اتفاقی هم رخ دهد، شما سود می‌کنید. بماند که در همان سال قیمت دلار به متوسط ۸۸۰۰ تومان رسید و معنی آن این بود که سود خریداری خودرو بیش از درصدهای اعلام شده بود.

با قیمت‌گذاری اشتباهی که متناسب تورم نیست، به هرکس تضمینی می‌دهیم که هر اتفاقی هم رخ دهد، شما سود می‌کنید. بماند که در همان سال قیمت دلار به متوسط ۸۸۰۰ تومان رسید و معنی آن این بود که سود خریداری خودرو بیش از درصدهای اعلام شده بود

مهار سرعت رشد قیمت برای جلوگیری از بروز تورم‌های پرشتاب

ابراهیم احمدی می‌افزاید: واقعیت این است که هدف اولیه سیاست‌گذار، مهار سرعت رشد قیمت برای جلوگیری از بروز تورم‌های پرشتاب در اقتصاد است، درحالی‌که نظام حکمرانی اقتصادی در ایران نوعی نظام متمرکز دولتی است که همواره در تلاش بوده با نشان دادن تورم به‌عنوان یک عامل، اقدامات کنترلی را از طریق نظام قیمت‌گذاری مدیریت کند

وی تصریح می‌کند: بدون شک اگر تبعات به‌کارگیری سیاست سرکوب قیمتی به‌شکل پرداخت یارانه به تولیدکنندگان یا مصرف‌کننده‌ها و یا از طرق مختلف دیگر را بررسی کنیم، درمی‌یابیم که ریشه اصلی عدم شفافیت و ایجاد فساد در بدنه اقتصاد، وجود همین نگاه دستوری به بازارها بوده است.

این کارشناس با تاکید بر اینکه « در علم اقتصاد، چند نرخی بودن یک کالا باعث رانت و فساد می‌شود» می‌گوید: نکته قابل توجه در مورد قیمت گذاری دستوری خودرو این است که تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار رانت چند هزار میلیارد تومانی نصیب دلالان می‌کند که نه تنها خودروسازان هیچ بهره‌ای از این مبالغ نمی‌برند و هر روز بر زیان انباشته آن‌ها افزوده می‌شود، بلکه مصرف کننده واقعی نیز بازنده این چرخه است.

احمدی یادآور می‌شود: چندی پیش اعلام شده بود که دو خودروساز بزرگ کشور خوردوهای تولیدی خود را در قیمت گذاری دستوری با رقمی حدود 23درصد ضرر عرضه می‌کنند. اکنون اما ایران خودرو 10 درصد و سایپا 18درصد برخی محصولات خود را افزایش داده است. به همین نسبت نیز خودرو در بازار آزاد با افزایش قیمت مواجه خواهد شد و اینگونه نیست که خودرو درب کارخانه گران شده، اما بازار ثابت باقی بماند.

وی ادامه می‌دهد: حال نکته اینجاست که اگر با حذف قیمت گذاری دستوری، قیمت تمام شده ساخت یک خودرو به علاوه سود منطقی لحاظ گردد و خودرو بدون واسطه به دست مصرف کننده نهایی برسد، نه تنها خودروساز انگیزه پیدا کرده و تولید را افزایش می‌دهد بلکه عرضه و تقاضا نیز به تعادل خواهد رسید و تقاضای کاذب به جهت واسطه گری از میان می‌رود. به این ترتیب همه مردم امکان خواهند یافت تا به صورت مستقیم از کارخانه اقدام به خرید خودرو کنند و تقاضا برای خرید خودرو از کف بازار کاهش یافته و فضا برای دلالان تنگ خواهد شد. چراکه قیمت خودرو در کف بازار به قیمت کارخانه نزدیک می‌شود.

هیجان مردم برای خرید خودرو

این کارشناس بازار خودرو بیان می‌کند: بر همگان روشن است که شرکت‌های خودروساز به دلیل تحریم نمی‌توانند به اندازه نیاز بازار، خودرو تولید و به بازار عرضه کنند و از سوی دیگر واردات نیز با چالش مواجه است‌ در این بین کنترل دستوری قیمت خودرو درب کارخانه باعث‌شده هیجان مردم برای دستیابی به خودرویی با نرخ کارخانه‌ای تشدیدشده و به‌علاوه روش قرعه‌کشی برای فروش خودرو با نرخ کارخانه‌ای نیز بر این هیجان افزوده است.

احمدی تاکید می‌کند: فریزکردن و کنترل دستوری قیمت خودرو در دوره‌هایی که کشور با تورم‌های بالا مواجه است، علاوه بر اینکه سیل تقاضای غیرواقعی را به سمت بازار روانه کرده، تولیدکننده را نیز با زیان‌های سنگین مواجه کرده است و همچنین هرچند اعمال قیمت‌های دستوری ممکن است خودروسازان را در مقطع کوتاهی ناچار به فروش با قیمت پایین کند، اما این نحوه قیمت‌گذاری موجب نزول کیفیت تولیدات خواهد شد. بنابراین برای کنترل بازار خودرو باید از روش‌هایی استفاده کنیم که به موج تقاضاهای سرریز شده از سه‌سال گذشته افزوده نشود. سال گذشته تا حدود ۸ میلیون نفر در قرعه‌کشی خودرو شرکت کردند. اما مصرف‌کننده واقعی بیش از یک میلیون نفر نیست، در چنین شرایطی پتانسیل موفقیت یک به هشت می‌شود.

قیمت‌گذاری دستوری، زیان مطلق تولیدکننده

وی معتقد است: واردات خودرو تا حدی می‌تواند به قیمت خودرو‌های داخلی سامان دهد، اما از آنجایی که خودروسازان داخلی در حال حاضر قادر به عرضه تولیدات خود در یک بازار رقابتی مناسب نیستند، همین امر موجب افت کیفیت می‌شود. بنابراین باید توجه داشت قیمت کارشناسی همراه با سود برای هر خودروی تولیدی باعث افزایش عرضه شده و خود به خود قیمت‌ها کاهش می‌یابند.

این کارشناس بازار خودرو در پایان بندی صحبت‌های خود تاکید می‌کند: بدون شک پیامد قیمت‌گذاری دستوری برای تولیدکننده زیان مطلق است و در اصل صنعت خودرو با زیان انباشته حاصل از آن، باید اعلام ورشکستگی کند. بنابراین تنها راه منطقی‌کردن بازار، واقعی‌کردن قیمت خودرو در فروش‌های کارخانه‌ای است. در واقع بهتر است قیمت فروش خودرو درب کارخانه عبارت باشد از بهای تمام‌شده خودرو به‌علاوه درصدی سود منطقی. در چنین شرایطی نه مصرف‌کننده متضرر می‌شود و نه شرکت‌های خودروساز. به‌علاوه اعمال این روش باعث می‌شود ورود نقدینگی به شرکت‌های خودروساز روندی طبیعی پیدا کرده و در نتیجه تامین قطعات و تولید خودرو با سهولت بیشتری صورت پذیرد و نهایتا روند تحویل خودرو به بازار شدت پیدا خواهد کرد.

قیمت گذاری دستوری قابل دفاع نیست

همچنین چندی پیش یک کارشناس بازار سهام گفت: قیمت‌گذاری دستوری خودرو نه ‌تنها منتج به افزایش رفاه عموم مردم نشده، بلکه درنهایت منجر به این شده است که خودرو در بازار آزاد بسیار بالاتر از نرخ‌های تعیین‌شده به مردم فروخته شود. از این رو، به هیچ عنوان قابل دفاع نیست.

سید حمیدرضا میرمعینی در گفتگو با ایلنا با بیان این‌که باید به‌سوی کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری محصولات شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند برویم، افزود: «هرگونه دستکاری و دخالت در بازار سرمایه و مکانیزم‌های مرتبط با آن‌ درنهایت به ضرر سهامداران و شرکت‌های بازار سرمایه است.»

میرمعینی ادامه داد: «اگر می‌خواهیم در بلندمدت، بورس وضعیت باثبات و متعادلی داشته باشد، باید به سمت کم‌کردن دخالت دولت در بازار سرمایه و مسائل مرتبط با آن باشیم.»

وی تصریح کرد: «در قیمت‌گذاری دستوری برخی کالاها و محصولات مانند خودرو،  که طی سال‌های گذشته انجام شده است، هم حقوق سهام‌داران را نادیده گرفته‌اند، هم باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان شده‌اند و هم مشکلات اقتصادی زیادی را به بار آورده‌اند.»

به گفته این کارشناس بازار سهام، معضلات و مشکلاتی که قیمت‌گذاری دستوری طی سال‌های گذشته در بازارهای مختلف ایجاد کرده، نشان‌دهنده آن است که استفاده از مکانیزم عرضه ‌و تقاضا و ایجاد رقابت در تعیین قیمت محصولات، تنها راهی است که می‌تواند شفافیت اقتصادی به‌وجود بیاورد.

از سوی دیگر، باتوجه به این‌که یکی از مهم‌ترین ارکان بورس، ایجاد شفافیت است؛ حذف قیمت‌گذاری دستوری از تمام محصولاتی که تولیدکنندگان آن در بورس حضور دارند، باید پیگیری شود.»

image_print
923 پاسخ
  1. сервисные центры москвы
    сервисные центры москвы گفته:

    Профессиональный сервисный центр по ремонту бытовой техники с выездом на дом.
    Мы предлагаем:сервисные центры по ремонту техники в мск
    Наши мастера оперативно устранят неисправности вашего устройства в сервисе или с выездом на дом!

    پاسخ
  2. Ремонт холодильников Gorenje Москва
    Ремонт холодильников Gorenje Москва گفته:

    Предлагаем услуги профессиональных инженеров офицальной мастерской.
    Еслли вы искали срочный ремонт холодильников gorenje, можете посмотреть на сайте: ремонт холодильников gorenje в москве
    Наши мастера оперативно устранят неисправности вашего устройства в сервисе или с выездом на дом!

    پاسخ
  3. icljsamzb
    icljsamzb گفته:

    Balloon juego dinero es un título de choque con reglas muy simples, ideal para quienes buscan emoción sin complicaciones. Los jugadores apuestan y presionan un botón para inflar el globo. Mientras más se infle, mayor será el multiplicador de su apuesta, pero también aumenta el riesgo de que el globo explote, haciendo que pierdan lo apostado. Si quieres ganar dinero jugando al juego del globo, no te quedará otra alternativa que registrarte en un sitio de apuestas en línea. La mayoría de los sitios webs de este estilo, aquellos que tienen un convenio con SmartSoft Gaming, permiten jugar a Balloon para ganar dinero real (deberás ser mayor de 18 años en este caso). Balloon es un juego que captura la atención por su mecánica única que mezcla habilidad y azar, algo que lo hace destacarse en el mundo de los juegos de azar en línea. Los jugadores deben inflar un globo virtual y decidir cuándo retirar sus ganancias antes de que el globo explote. La mecánica del juego se basa en la toma de decisiones rápidas, ya que los jugadores tienen que evaluar cuidadosamente el multiplicador en aumento y arriesgarse a esperar el momento adecuado para cobrar. Esto crea una sensación de tensión constante que mantiene a los jugadores enganchados.
    https://trinamktd.com/jugadores-verificados-comparten-sus-ganancias-en-balloon-de-smartsoft/
    Cada ronda de juego en Vegas Ball Bonanza presenta multiplicadores de bonificación que pueden aumentar las ganancias de los jugadores una vez activados. Estos multiplicadores se asignan a números de la suerte que se pueden encontrar en los boletos. Si eres un amante de los dulces o simplemente buscas una experiencia de juego única, te recomiendo encarecidamente que le des una vuelta a Sweet Bonanza CandyLand. Sweet Bonanza 1000 Slot – Veredicto final Pragmatic Play también es conocido por otros juegos de casino como el Blackjack online, la ruleta online, la Mega Wheel y el Dragon Tiger, pero ahora el gigante maltés entretendrá a los jugadores de todo el mundo con un juego de casino televisado en directo. Sweet Bonanza CandyLand es una adaptación al casino en vivo de la famosa tragaperras del mismo nombre. Como competidor directo de Crazy Time, veremos en esta reseña del casino dónde jugar a Sweet Bonanza CandyLand, cómo jugar y cuáles son los mejores bonos.

    پاسخ
  4. zwgxvidld
    zwgxvidld گفته:

    El personal de asistencia es rápido y está preparado para abordar problemas técnicos y de seguridad cuando lo necesites. Somos una empresa que nace en Ecuador, en el año 2018 como una alternativa para contribuir con el desarrollo económico sostenible Descubre la nueva extensión Chrome de Minijuegos Se trata de una tragamonedas de estilo arcade desarrollado por el proveedor Evoplay y lanzado al mercado en mayo del 2020. Este juego presenta una mecánica distinta a los tradicionales juegos Crash, donde el jugador debe tener la agilidad para detener la apuesta antes de que se agote el tiempo. En el juego Penalty Shoot Out no debes preocuparte por el tiempo, solo se requiere suerte para anotar los goles que te harán multiplicar tu apuesta. Veamos sus parámetros básicos: ¡Todavía no hay reseñas! Para escribir la primera, .
    https://littlesmith.es/revision-del-juego-balloon-de-smartsoft-para-jugadores-guatemaltecos/
    Accesibilidad y facilidad de uso. Se puede jugar a Lucky Jet en ordenadores y dispositivos móviles, lo que lo hace cómodo y accesible para los jugadores en cualquier momento y lugar. Seguridad y fiabilidad. Lucky Jet garantiza un alto nivel de seguridad y protección de datos para los jugadores, lo que les permite jugar con confianza. Diseño e interfaz atractivos. Un diseño agradable y una interfaz fácil de usar hacen que la experiencia de juego de Lucky Jet sea emocionante y fácil tanto para principiantes como para jugadores experimentados. El uso de lucky jet predictor 1win puede ser una herramienta útil para algunos jugadores. Jet Lucky 2 es más que un juego: es una experiencia estratégica y envolvente que reta a los jugadores a pensar y actuar con precisión. Con su mecánica de juego única, su atractivo tema y su profundidad estratégica, es un testimonio de la innovación de Gaming Corps en los juegos en línea. Tanto si eres un jugador experimentado como si eres nuevo en el mundo de los juegos en línea, Betano Jet Lucky 2 te ofrece un desafío fresco y emocionante. Adopta estas estrategias, sumérgete en el juego y alcanza nuevas cotas de éxito.

    پاسخ
  5. werhouigp
    werhouigp گفته:

    PLAY RESPONSIBLY: jetxcasino.games operates independently and is not affiliated with any of the sites we recommend. Before engaging with a casino or placing a bet, make sure you meet all legal and age requirements. The mission of jetxcasino.games is to provide content that is both informative and entertaining. This is provided strictly for informational and educational purposes. By clicking on these links, you will leave this site. Cbet JetX has an RTP of 97.00%, meaning that for every R$100.00 the player expects to get back R$97.00, and compared to other slot games this is an above average. To play Bet Jetx Avion on iOS devices, simply go to the Apple App Store and search for “JetX Bet “. Tap on Get and when the installation is complete, open it! The latest version of JetX Bet will now be installed on your home screen.
    https://drkeithfloyd.com/play-hard-earn-smart-a-review-of-football-x-by-smartsoft-for-indian-players/
    There was an error while loading. Please reload this page. NASA scientists believe it may be possible to predict when a volcano will erupt by using satellites to track changes in the color of surrounding trees. Colour Trading (also known as Colour Prediction) is a game mechanic centered on predicting a colour and a number. Players place bets on which colour and number will come up in the current round, and if they guess correctly, they win. Colour Trading is commonly found in dedicated Colour Trading applications. 2. Open GameLoop and search for “Colour Prediction Game – Earn” , find Colour Prediction Game – Earn in the search results and click “Install” Register Now & Get Rs.500 Sign Up Bonus There was an error while loading. Please reload this page. Colour prediction App-Real win

    پاسخ
  6. ywtuikeze
    ywtuikeze گفته:

    In 2020, a fascinating crash game called Aviator came out. Many people were immediately interested in the game for money airplane, because the basic useful gameplay is just a small plane, presented in stylized graphics. If you successfully exit the rocket before it reaches space, you’ll activate the co-efficient based on the available multiplier. This game is based on luck, and there’s no guarantee that you’ll successfully escape the rocket in time; however, there are strategies you can employ to help increase your success chances.    The RTP in gambling games with rocket ship typically ranges from 96% to 98%. This percentage indicates the average return to players over time, making these games relatively favorable compared to other casino games. Land based casinos offer players with fun and excitement as well as noise and flashing lights, the PlayUp terms and conditions state that it will vary on a case by case basis. Some websites will publish where public money is going, so youll probably be able to put down larger bets on the bigger sporting events. In the case of a bull market, Litecoin. Players using such options do not have to disclose any banking details, Etherum and Ripple.
    http://lienket.vn/1bvfs
    In the real money game attached to a casino, there is also a Loyalty Program for Aviatrix enthusiasts that allows players to fly as much as they like and work their way up a Leaderboard. Special rewards are given out each day depending on how well players perform towards their goals. Loyalty is rewarded in game credits cash and is based both on progression and user activity levels. © 2025 Aviatrix. All right reserved. Loyalty is rewarded in game credits cash and is based both on progression and user activity levels. The volatility of Aviatrix depends on how long players choose to remain in the game. Those with nerves of steel will find themselves in a higher volatility environment. In general, volatility could be considered medium, though variable. Deep customization which will make the game native to your interface

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *