معاون وزیر آموزشوپرورش مطرح کرد:
افزایش پرخاشگری محصلان با ماندن در خانه
معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش درباره تاثیرات منفی ماندن دانشآموزان در خانه گفت: برخی خانوادهها اعلام میکنند که فرزندانشان به خاطر ماندن زیاد و طولانی مدت در خانه و به علت انزوا و دور ماندن از دوستان رفتارهای پرخاشگرانهشان افزایش پیدا کرده و تنش بین خانوادهها و دانشآموزان زیادتر شده است.
ایلنا نوشت: رضوان حکیمزاده درباره روند کلاسهای حضوری اول و دوم ابتدایی اظهار کرد: برنامهای که برای حضور دانشآموزان کلاس اول و دوم ابتدایی داشتیم با تصویب شورای مدرسه بود. با توجه به شرایط هر منطقه استقبال دانشآموزان و خانواده آنها متفاوت بوده است. در مناطق و شهرهای کوچک، عشایری و روستایی که خانوادهها اغلب نمیتوانند در زمینه یادگیری حمایتی از فرزند خود داشته باشد، استقبال خیلی بالا بوده است.
وی ادامه داد: همچنین از سوی خانوادههایی که توانایی یادگیری به فرزندان خود را ندارند، درخواست شد که آموزشها به شکل حضوری باشد، از این رو استقبال خوبی از سوی این خانوادهها صورت گرفت. در عین حال در مناطق برخوردار با توجه به اینکه والدین امکان یادگیری به دانش آموزان را دارند، استقبال از کلاس حضوری کمتر بوده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در خصوص تصمیمگیری شورای مدرسه در این باره افزود: البته ما موضوع را به شورای مدرسه واگذار کرده بودیم تا تصمیمگیری و ارزیابی را با توجه به وضعیت دانشآموزان و نسبت به یادگیری آنها داشته باشند. طبیعتا اگر در منطقهای تصمیم شورای مدرسه این باشد که دانشآموزان به کلاس نیاز ندارند که البته نظر والدین هم حائز اهمیت است، امکان دارد که روند به گونه دیگری جلو برود.
حکیمزاده ادامه داد: در مجموع در مناطق کمتر برخوردار و روستاهای عشایری خوشبختانه تعداد بسیار زیادی از دانشآموزان اول و دوم دبستان در کلاسها حضور پیدا میکنند.
وی افزود: در مناطقی که امکان برگزاری کلاسها به صورت حضوری فراهم شد، یک مقدار نگرانیهایمان کمتر شده است. به خصوص اینکه معلمان اعلام کردند که حتی با حضور اندک دانش آموزان در کلاسها توانستند، نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی کنند و ارزیابیهای لازم را داشته باشند تا اگر لازم بود برای آنها برنامه جبرانی داشته باشند.
معاون وزیر آموزشوپرورش گفت: در مناطقی که دانشآموزان به صورت حضوری به کلاس درس نرفتند، نگرانیهای ما در جای خودش باقی مانده است. این نگرانیها از چند جهت وجود دارد، اول اینکه بحث یادگیری مهارتهای خواندن و نوشتن است که مبنایی برای یادگیری بعدی است. مورد بعدی که باعث نگرانی ما شده، این است که دانشآموزان در این شرایط دچار انزوا و کم تحرکی شدهاند.
حکیم زاده در خصوص نگرانیهای ناشی از طولانی ماندن دانش آموزان در خانه گفت: بر اساس گزارشهای سازمان بهداشت جهانی که به سازمانها ابلاغ شده و همچنین پژوهشهایی که در این زمینه صورت گرفته، ماندن در خانه آن هم طی یک مدت طولانی، آسیبهای غیرقابل جبرانی خواهد داشت که ممکن است، در کوتاه مدت قابل مشاهده نباشد، ولی در بلندمدت قطعا آثار خود را نشان میدهد.
وی ادامه داد: برخی خانوادهها اعلام میکنند که فرزندانشان به خاطر ماندن زیاد و طولانی مدت در خانه و به علت انزوا و دور ماندن از دوستان، رفتارهای پرخاشگرانهشان افزایش پیدا کرده و تنش بین خانوادهها و دانشآموزان زیادتر شده است.
حکیمزاده تاکید کرد: به همین دلیل است که در کشوری مثل انگلستان که شرایط دشواری از جهت شیوع کرونا انگلیسی دارد و اتفاقا ویروس انگلیسی از آنجا شروع شده، اعلام کرده است با برنامه ریزیهای انجام شده تا دو هفته دیگر مدارسشان را مجددا بازگشایی میکنند.
وی درباره برگزاری امتحانات حضوری برای پایه اول و دوم در خردادماه اظهار داشت: ما سال گذشته همین برنامه را علیرغم شرایط دشوار و با توجه به تجربه کمتری که داشتیم، اجرا کردیم و امتحانات پایه نهم، دوازدهم و اول ابتدایی به صورت حضوری برگزار شد. خوشبختانه با رعایت پروتکلهای بهداشتی حین امتحانات، هیچ مشکلی هم گزارش نشد.
حکیم زاده خاطرنشان کرد: ما به شکل سنتی امتحان نداریم، اما ارزیابی یادگیری دانش آموزان برای ما بسیار مهم است، بنابراین سعی میکنیم تا جایی که امکان دارد، این ارزیابی به صورت آزمونهای عملکردی و حضوری برگزار شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا آموزش دروس اول دوم ابتدایی تا پایان اسفند به اتمام خواهد رسید؟ گفت: این بستگی به وضعیت هر کلاس درس و برنامهای دارد که معلم ارائه میدهد، نمیتوان اظهار نظر قطعی داشت، اما آنچه برای ما مهم بوده، این است که تا زمانی که همه محتوای درس تدریس نشده و اهداف یادگیری محقق نیافته، از نظر ما باید جریان آموزشی ادامه پیدا کند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.