رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مطرح کرد:

بسته های اقتصادی برای نوسازی بافت های فرسوده مشهد

شهرهای مختلف کشور بسته ها و برنامه های  متفاوتی را برای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده  دارند، هنوز هم در برخی از شهرهای ایران سیاست نوسازی حاکم است و اجرا می شود اما در شهر مشهد چند سالی است که بافت های فرسوده، بافت های تاریخی و بافت های ناکارآمد تفکیک شده اند و نحوه مواجهه با هر کدام متفاوت است، سیاست شهرداری مشهد نیز از نوسازی به بارآفرینی تغییر کرده است و یگر از تخریب بی حساب و کتاب بافت ها خبری نیست، دفاتری برای تسهیل گری وبازآفرینی در محلات مستقر شده اند تا با مشارکت مردم محل به بازآفرینی در بافت های بپردازند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در باره کارکرد بسته های تشویقی در شهر مشهد گفت: معتقدیم بسته های تشویقی ظرفیت خوبی را برای رشد و توسعه مناطق کم برخوردار و پیرامونی دارای بافت فرسوده ایجاد می کند و این مناطق به تدریج توسط خود مردم نوسازی، مقاوم سازی و بازسازی می شوند.

وجود متغیر های اقتصادی در بسته های تشویقی

محمد رضا حیدری در خصوص تاثیر بسته های تشویقی مدیریت شهری برای نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد این شهر، افزود: بیشترین بافت های فرسوده شهر مشهد درمناطق کم برخوردار و پیرامونی هستند که دلیل آن وجود متغیرهای اقتصادی است.
وی با بیان اینکه افراد ساکن در بافت های فرسوده توانایی اقتصادی برای نوسازی محل سکونتشان را ندارند، اظهارکرد: به همین دلیل بیشتر بافت مناطق کم برخوردار، فرسوده و غیر مقاوم هستند.
حیدری اضافه کرد: درمناطق برخوردار بافت های فرسوده یا وجود ندارد و یا تعداد آنها بسیار کم است زیرا تا ساختمانی فرسوده شود همان متغیر و توانایی اقتصادی باعث می شود که آن را نوسازی و یا بازسازی کنند.

مداخلات مستقیم و تملک ملک مردم و بیرون کردن آنها از بافت در نوسازی بافت های فرسوده تاثیر مثبتی ندارد
وی با بیان اینکه توانایی و متغیرهای اقتصادی تاثیر زیادی در بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده دارد، اظهارکرد: شهرداری و شورای شهر مشهد به این نتیجه رسیده است که مداخلات مستقیم و تملک ملک مردم و بیرون کردن آنها از بافت در نوسازی بافت های فرسوده نه تاثیر مثبتی دارد و نه امکان پذیر است؛ به عنوان نمونه در نوسازی بافت های فرسوده پیرامونی حرم مطهر، آبکوه، حرعاملی، قلعه وکیل آباد و.. با این نگاه به نتیجه مثبتی نرسیده ایم .

ضرورت جلب مشارکت مردم در نوسازی و مقاوم سازی بافت ها

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، تصریح کرد: بر این اساس معتقدیم، باید به سمت جلب مشارکت مردم در نوسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده محل سکونتشان در مقابل زلزله و همچنین بازگشایی و تعریض معابر در این بافت ها برویم .
وی با اشاره به اینکه برای تحقق این امر و جلب و افزایش مشارکت مردم دولت و شهرداری باید یارانه در نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: با توجه به همین موضوع شورای شهر و مدیریت شهری برای ایجاد انگیزه وترغیب مردم به مشارکت در نوسازی و بازسازی بافتهای فرسوده درمناطق کم برخوردار و پیرامونی دارای دفاتر تسهیل گری بسته های تشویقی را درنظر گرفته است.
پروانه رایگان ،مجوزطبقه مازاد و پیشروی طولی رایگان درنظرگرفته شده است

وی ادامه داد: در چهارچوب این بسته های تشویقی شهرداری برای نوسازی بافت های فرسوده پروانه رایگان ،مجوزطبقه مازاد و پیشروی طولی رایگان درنظرگرفته و تامین پارکینگ را حتی با مزاحمت می پذیرد این موارد تسهیلاتی است که می تواند در مردم برای مشارکت درنوسازی و بازسازی بافت های فرسوده انگیزه ایجاد کند.
حیدری گفت: مدیریت شهری در این بسته ها حتی برای افرادی که در بافت های فرسوده این مناطق می خواهند پلاک هایشان را نوسازی و یا بازسازی کنند ودیعه مسکن نیز درنظر گرفته است تا در طول ساخت واحد فرسوده، مکان موقتی را برای سکونت در اختیار بگیرند.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در حال حاضر حدود 28 دفتر تسهیلگری در بافت های فرسوده و محلات هدف بازآفرینی فعال هستند تا ضمن اطلاع رسانی به مردم آنها را برای مشارکت در نوسازی بافت فرسوده محل سکونتشان و استفاده از این بسته های تشویقی ترغیب کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *