صبح امروز خالی شدن زیر شهر مشهد را بررسی می کند:

زیر پای آسفالت خالیست

چندی پیش در منطقه قاسم آباد مشهد، چهارراه شهید فرامرز عباسی(بولوار جانباز) و هفته گذشته در چهارراه دانش مشهد زمین نشست کرد، به نظر این نشست‌های پی در پی زمین در مشهد بی ارتباط با قطار شهری نباشد، نظر مدیر عامل شرکت قطارشهری مشهد و دو عضو شورای شهر مشهد درباره این فرونشست زمین را می خوانید.

نشست زمین و ورود آب به ایستگاه قطار شهری

کیانوش کیامرز مدیر عامل شرکت قطارشهری مشهد در خصوص نشست زمین در خیابان دانش، اظهار کرد: یک نشست زمین در چهارراه دانش و ابتدای خط بی.آر.تی رخ داده که متاسفانه در مسیر ایستگاه قطار شهری قرار گرفته است.

وی افزود: کارگران در زیر زمین مشغول کار بودند که متوجه ورود آب به ایستگاه می شوند، ابتدا تصور می شد که لوله آب ترکیده است اما سپس متوجه نشتی لوله و نشست زمین می‌شوند و محدوده برای ایمن سازی محیط مسدود شده است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در چهارراه دانش لوله‌های آب و کانال آب‌های زیرسحطی زیادی وجود دارد که این امر سبب ورود آب زیادی به ایستگاه شده است.

او یادآورشد: حل این مشکل بر عهده شرکت آب و فاضلاب است، اما به دلیل قرار گرفتن آن در مسیر ایستگاه قطار شهری، به این موضوع ورود پیدا کرده ایم.

نقشه دقیقی از زیرساخت تاسیسات درون زمین نداریم

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد گفت: متاسفانه ما در مشهد هیچ نقشه دقیقی از زیر ساخت تاسیسات درون زمین نداریم که این امر سبب می‌شود در هنگام وقوع  حوادثی مانند فرونشست زمین مدیریت شهری متحمل هزینه‌های سنگینی شود.

محمد حاجیان شهری در خصوص فرونشست‌های زمین در مشهد اظهار کرد: در مجموعه شهرداری اداره‌ای به نام مدیریت بحران پدافند غیرعامل وجود دارد که بخشی از وظیفه این اداره تدوین و تبیین مسائل مرتبط با فرونشست زمین است. همچنین مدیریت بحران موظف است تا امنیت و ایمنی شهر را در مجموعه شهرداری با دستگاه‌های دیگر در سطح استانداری و اداره کل مدیریت بحران استانداری هماهنگ کند.

وی افزود: برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها مانند آتش‌نشانی در حین عملیات به دلیل نوع فعالیت و وجود خودروهای سنگین فشار زیادی به زمین وارد می‌کنند؛ بنابراین شهرداری با کمک سازمان مدیریت بحران سامانه‌ای طراحی کرده است تا نقشه‌ای از نقاط و ساختمان‌های قدیمی که در سطح شهر مشهد وجود دارد را شناسایی و در این سامانه ثبت کنند که تا حدودی بررسی‌های لازم انجام و برخی نقاط شناسایی شده است. این امر سبب می‌شود که سازمانی مانند آتش‌نشانی از نقاط ضعیف سطح شهر آگاه باشد. در زیر  سطح زمین شبکه عظیمی از لوله‌های آب،گاز، خطوط برق، مخابرات و… وجود دارد، به خصوص لوله‌های گاز که حجم عظیمی از گاز در لوله‌ها وجود دارد. این لوله‌ها مانند بمب انفجاری است که باید به آن‌ها توجه بسیاری داشت. برهمین اساس شهرداری وارد کار شده است و دستگاه‌های دیگر را نیز دعوت کرده است تا اطلاعات کاملی از روند کاری خود به دلیل ضرورت ایجاد امنیت در سطح شهر به ما ارائه بدهند. امید داریم در این زمینه اتفاقات خوبی بیفتد.

نشتی ۱۵-۳۰ درصدی لوله‌های آب شرب  شهری در داخل زمین  

حاجیان شهری در خصوص  فرونشست زمین در چهارراه دانش مشهد بیان کرد: در این خیابان خط سوم مترو قطار شهری در حال اجرا است. خط لوله سازمان آب و لوله‌ای که مربوط به آبیاری فضای سبز است از آن‌جا عبور می‌کند، اما این لوله‌ها که مربوط به شهرداری هستند، سال‌هاست که  بلااستفاده مانده است. طبق بررسی‌های انجام شده حدود ۱۵تا ۳۰ درصد لوله‌های آب شرب شهری در داخل زمین نشت دارند و طبق گزارشاتی که به دست ما رسیده است متوجه شدیم که لوله قطور انتقال آب شهری نشت پیدا کرده و به تدریج منجر به فرو نشست زمین شده است. خوشبختانه تلفات انسانی در این خصوص نداشته‌ایم.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد:  متاسفانه ما در مشهد هیچ نقشه دقیقی از زیر ساخت تاسیسات درون زمین نداریم که این امر سب می‌شود، هنگام وقوع چنین حوادثی مدیریت شهری متحمل هزینه‌های سنگینی شود.

وی گفت: مسأله‌ای که در حال بررسی آن هستیم این است که بدانیم آیا قطار شهری در زمانی که تونل را ساخته است، از وجود این لوله مطلع بوده است یا خیر که قطعا باید خبر داشته باشند، زیرا لوله‌ ۴۰۰ نشتی پیدا کرده است، لوله‌ای که قطر  آن۴۰سانتی‌متر است. این امر را نمی‌توان نادیده گرفت. کارشناسان، بازرسان شهرداری و سازمان آب باید ورود پیدا کنند تا اتفاقات صورت گرفته را مورد بررسی قرار دهند تا اگر تخلفی انجام شده، مشخص شود تا نگاه سازمان‌ها به سمتی برود که وقتی وارد پروژه‌های عمرانی می‌شوند  با دقت و وسواس بسیار زیادی کار را راه‌اندازی کنند. هنگام تحویل و تحول پروژه‌ها سازمان تحویل گیرنده باید دقت بسیار زیادی داشته باشد تا ما دچار مسائل این چنینی نشویم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: سازمان آب به تدریج در حال تعمیر لوله‌های انتقال آب در سطح‌شهر است و لوله‌های قدیمی را با لوله‌های جدیدی که از جنس پلاستیک‌ خاصی است و در برابر پوسیدگی مقاوم‌ هستند، تعویض می‌کند که این امر زمان‌بر و پرهزینه است. خدمات شهری باید مرتب این مسیرها را بازبینی کنند و تعمیرات لازم را به موقع انجام دهند تا ما شاهد چنینی اتفاقاتی نباشیم.

برای جلوگیری از فرونشست‌های زمین به تونل انرژی نیاز داریم

هم‌چنین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص فرونشست‌های زمین در خیابان‌های مشهد گفت: ساخت تونل انرژی بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کند، زیرا در این تونل‌ها قابلیت‌ بازدید و بازبینی، کنترل و نظارت تاسیسات همواره وجود دارد که البته ساخت این تونل‌ها هزینه هنگفتی خواهد داشت.

بتول گندمی در خصوص فرونشست‌های زمین در خیابان امام رضا، اظهار کرد:  دو کال شهرستانی و همچنین بخشی از کال قره‌خان از خیابان‌امام‌رضا ‌(ع)  عبور می‌کند و طلاقی بین این دو نیز در آنجا وجود دارد. همچنین در این خیابان خطوط انتقال آب، گاز، برق و مخابرات هسته مرکزی شهر و نیز خطوط لوله آب شهرداری که برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند را داریم. خط انتقال  فاضلاب هم از این مسیر عبور می‌کند.

هر چهار ماه یک فرونشست زمین در تقاطع خیابان دانش داریم

وی افزود: در طول چندین دهه  بخشی از این تاسیسات به مرور زمان دچار فرسودگی شده است که همین امر این قسمت از شهر را دچار مسأله کرده است. همچنین در این  محدوده خط سه قطار شهری در حال اجرا است که  یکی از دغدغه‌هایی که در این بخش از شهر وجود دارد، همین عوامل است که  باعث فرونشست زمین به خصوص در تقاطع خیابان دانش شده است و حدودا هر چهار ماه یک بار اتفاقی در این قسمت رخ می‌دهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه ساخت تونل انرژی در قانون پیش‌بینی شده است و براساس آن همه شرکت‌های خدمات شهری باید تاسیسات خود را از این تونل عبور دهند، بیان کرد: ساخت تونل انرژی بسیاری از مشکلات  را برطرف می‌کند، زیرا در این تونل‌ها قابلیت‌بازدید و بازبینی، کنترل و نظارت تاسیسات همواره وجود دارد. البته ساخت این تونل‌ها هزینه هنگفتی دارد، اما دغدغه‌هایمان را در این محور پرتردد شهری که نگرانی در آن زیاد است را برطرف خواهد کرد.

وی ادامه داد: ساخت این تونل انرژی اساسی‌ترین کاری است که باید انجام شود که در قانون هم بر اجرای آن تاکید شده است . این تونل در قسمتی از منطقه ثامن و بخشی از طرح میدان شهدا اجرا شده، اما متاسفانه شرکت‌های خدماتی هنوز تاسیسات خود را به این تونل منتقل نکرده‌اند و برای بهره‌برداری از آن حرف و حدیث‌هایی دارند. این عدم همکاری می‌تواند چنین مسائل و مشکلاتی را برای شهر و شهروندان به دنبال داشته باشد. همچنین هزینه‌های سنگینی برای مدیریت شهری دارد و خواهد داشت و حتی ممکن است این نشست‌ها در زمانی اتفاق بیفتد که تردد شهروندان زیاد باشد و شاهد آسیب‌های جانی غیر قابل جبران باشیم.

گندمی با بیان اینکه «از همه حوزه‌های خدماتی و مدیریت شهری در خواست دارم که به سمت اجرای یک کار اساسی بروند»، گفت: باید به فکر کار اساسی باشیم تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم، زیرا فرونشست اخیر در خیابان دانش به دلیل  نشت لوله‌های آبفا و شکست در دو خط لوله ۴۰۰ و۶۰۰ بود که این امر باعث‌ شده بود حجم بالایی از آب همراه با خاک وارد ایستگاه در حال ساخت مترو شود.

تونل انرژی باید در هسته مرکزی  شهر ساخته شود 

وی خاطرنشان کرد: در این بخش از شهر مسأله زیاد وجود دارد و نمی‌توانیم دستگاه خدماتی خاصی را متهم کنیم.  همه باید دست به دست هم بدهند تا تونل انرژی در هسته مرکزی  شهر مشهد ساخته شود تا بتوانیم دغدغه‌ها را برطرف کنیم، شهرداری در مناطقی که کال‌ از آن قسمت عبور می‌کند را  مرتب بازنگری کند و اگر نیاز به تقویت سازه‌ها باشد این کار صورت بگیرد. البته شهرداری در چند سال گذشته چندین بار این کار را انجام داده است، اما نیاز داریم این کار با فوریت مجدد انجام شود. این دغدغه‌ها بسیار مهم هستند، زیرا ممکن است هر لحظه با یک فرونشست، سرنشینان خودرو یا اتوبوسی دچار مسأله شوند که این امر همیشه نگران‌کننده است.

گندمی افزود: موضوع مهم دیگری که باید حتما به آن توجه شود  این است که یک نقشه جی.‌آی.سی (Gis)از تاسیسات زیر زمین داشته باشیم، زیرا وجود این نقشه سبب می‌شود تا در مواقع بحران سرعت ورود، ارائه خدمات و کیفیت خدمات توسط حوزه بحران بالا رود. خوشبختانه همه دستگاه‌های خدماتی داده لازم را دارند و اگر این داده در اختیار سازمان فاوا قرار گیرد این مهم نیز محقق می‌شود.

image_print
2 پاسخ
  1. Suivre Téléphone
    Suivre Téléphone گفته:

    Le logiciel de surveillance de téléphone portable CellSpy est un outil très sûr et complet, c’est le meilleur choix pour une surveillance efficace des téléphones mobiles. L’application peut surveiller divers types de messages, tels que les SMS, les e-mails et les applications de chat de messagerie instantanée telles que Snapchat, Facebook, Viber et Skype. Vous pouvez afficher tout le contenu de l’appareil cible: localisation GPS, photos, vidéos et historique de navigation, saisie au clavier, etc.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *