گفت‌وگوی اختصاصی صبح امروز با عضو فراکسیون زنان مجلس دهم در مورد حواشی ناشی از سخنان زهره سادات لاجوردی مبنی بر عدم اهمیت کودک‌همسری در جامعه؛

کودک‌همسری مساله اجتماعی یا سیاسی

سیاوشی: مطرح کردن این موضوع که کودک‌همسری مسأله اصلی جامعه ما نیست به‌منظور ایجاد تقابل سیاسی است

طیبه سیاوشی گفت: مطرح کردن این موضوع که کودک‌همسری مسأله اصلی جامعه ما نیست به‌منظور ایجاد تقابل سیاسی است. درواقع چنین افرادی اتهام وارد می‌کنند و نوعی تقابل سیاسی را به راه می‌اندازند.

به گزارش روزنامه صبح امروز، طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس دهم در رابطه با عملکرد احتمالی مجلس یازدهم اظهار کرد: در مورد لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان باید اذعان داشت که در مجلس دهم تلاش زیادی برای تصویب این لایحه صورت گرفت و با گذشت بیش از یک دهه توانستیم این لایحه را در صحن علنی مجلس به تصویب برسانیم. امیدواریم که به تأیید نهایی شورای نگهبان نیز برسد.

وی با اشاره به ورود مجلس دهم به طرح اصلاح ماده 1041 که در راستای تغییر حداقل سن ازدواج بود، گفت: ورود ما به این موضوع، بیشتر به‌دلیل حساسیت‌هایمان در حوزه کودکان بود؛ بنابراین تلاش کردیم تا سن کودکی را به 13 سال افزایش دهیم.

سیاسی کردن اصلاح ماده 1041 از سوی برخی افراد

این عضو فراکسیون زنان مجلس دهم خاطرنشان کرد: در این راستا براساس فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی بر مبنای اینکه ملاک ازدواج بلوغ عقلی فرد است، تلاش کردیم تا این لایحه را به تصویب برسانیم. این قانون جمعیتی از حوزه اجتماعی را دربر می‌گرفت و امنیت خاطر را برای کودکانی که محروم از بضاعت مالی و عاطفی بودند فراهم می‌کرد، اما متأسفانه برخی طرح اصلاح ماده 1041 را سیاسی کردند و آن را به سمت و سویی کشاندند و برچسب‌هایی عجیب به آن وارد شد که این برچسب‌ها به هیچ عنوان مد نظر کسانی که برای تصویب این طرح تلاش می‌کردند، نبود.

اگر خانواده هسته اصلی جامعه است باید به مسأله ازدواج کودکان وارد شد

وی با بیان اینکه «پرسش اینجاست آیا در جامعه اسلامی خانواده، هسته اصلی است یا خیر؟ اگر هسته اصلی خانواده است؛ بنابراین می‌بایست به مسأله ازدواج کودکان وارد شد» تصریح کرد: از نظر ما این طرح می‌تواند میزان زیادی از مسائل جامعه را حل و فصل کند مسائلی چون تأمین دنیای کودکی، ایجاد خانواده‌ای پویا و سالم و… . درواقع این طرح هیچ خدشه‌ای به فرد، خانواده یا فقه وارد نمی‌کند و کاملا مطابق با فقه پویا است. باید توجه داشت مرجعی چون آیت‌الله مکارم شیرازی فتوایی نمی‌دهد که با فقه پویای جعفری همخوانی نداشته باشد.

ایجاد تقابل سیاسی با مطرح کردن مسأله نبودن کودک‌همسری

سیاوشی در پاسخ به این پرسش که با وجود اهمیت سن ازدواج کودکان و مشکلاتی که این پدیده می‌تواند برای جامعه به همراه داشته باشد و فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی چرا خانم لاجوردی معتقد است که کودک‌همسری مسأله اصلی جامعه ما نیست، گفت: مطرح کردن چنین اظهارنظراتی به منظور ایجاد تقابل سیاسی است. این افراد اتهام وارد می‌کنند و نوعی تقابل سیاسی را به راه می‌اندازند. کودک‌همسری، مسأله‌ای اجتماعی است و نباید در مورد این موضوع اجتماعی تقابل ایجاد شود، بلکه می‌بایست این مسأله اجتماعی را حل و فصل کرد.

فرماندار معمم و روحانی سیرجان مانع از ازدواج یک کودک شد/ گفته می‌شود نمایندگان پیگیر موضوع کودک‌همسری، مبانی دینی را نمی‌فهمند

نماینده مجلس دهم اظهار کرد: در شرایط امروز جامعه می‌بینیم که مردی 50 ساله دختری 11 ساله را بابت طلب به عقد خود درمی‌آورد حتی در موردی از کودک‌همسری، فرماندار سیرجان که فردی معمم و روحانی بود، ورود کرده و مانع این ازدواج شد. چطور ممکن است که یک فرد معمم و روحانی متوجه این موضوع باشد که کودک‌همسری آسیب به فرد و جامعه وارد می‌کند، اما ادعا ‌شود برخی نمایندگان مجلس دهم که پیگیر تصویب این قانون هستند مبانی دینی را نمی‌فهمند و نسبت به آن آگاهی ندارند.

وی بیان کرد: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس دهم به تصویب رسید، حتی آقای لاریجانی تصویب این لایحه را جزو عملکردی مناسب از مجلس ارائه کرده و آخرین ماده این طرح نیز اخیرا تصویب صحن را گرفته و برای تأیید به شورای نگهبان ارجاع داده شد.

تصویب لایحه منع خشونت علیه زنان می‌تواند دست‌آوردی مهم برای مجلس یازدهم باشد

سیاوشی افزود: بنابراین خیلی خوب است که مجلس یازدهم پس از ابلاغ رئیس جمهوری از بعد نظارتی به این موضوع ورود کند، درواقع منتخبان مجلس یازدهم بتوانند در انجام یا عملیاتی کردن این قانون نظارت داشته باشند. از اولین دوره‌ای که وارد مجلس شدیم پیگیری‌های لازم در مورد لایحه منع خشونت علیه زنان را انجام ‌دادیم که با ارجاع آن از سوی قوه قضاییه هم‌اکنون در کمیسیون لوایح قرار دارد؛ بنابراین نیاز است که این لایحه توسط مجلس یازدهم پیگیری شود. درواقع تصویب این لایحه می‌تواند دستاوردی مهم برای فراکسیون زنان مجلس یازدهم باشد.

تقابل مجلس یازدهم با مجلس دهم به منافع مردم آسیب می‌زند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا زنان منتخب مجلس یازدهم می‌توانند تلاش‌های مجلس پیشین در رابطه با برخی قوانین را تغییر دهند؟ بیان کرد: همانطور که معتقدم من بخشی از نظام جمهوری اسلامی هستم افراد روی کار آمده در مجلس یازدهم نیز بخش دیگری از نظام را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین ایجاد تقابل‌ها به منافع مردم آسیب وارد می‌کند. فراکسیون زنان مجلس یازدهم می‌تواند به بسیاری از موضوعات ورود کند بدون اینکه نیاز به ایجاد تقابل با عمکرد مجلس دهم باشد. درواقع مسائلی در حوزه زنان وجود دارد چون موضوع ارث، دیه و… همچنان دست‌نخورده باقی مانده و خانم‌های منتخب مجلس یازدهم می‌توانند در آن ورود پیدا کنند.

لاینحل ماندن بیمه زنان خانه‌دار

عضو فراکسیون زنان مجلس دهم افزود: مجلس یازدهم می‌تواند در مورد موضوع زنان سرپرست خانوار و امتیازاتی که می‌توانند به آن‌ها ارائه دهند وارد شود. یا اینکه در مورد بیمه زنان خانه‌دار ورود داشته باشند تا بتوانند آن را به تصویب برسانند. خانم بهروزی، نماینده سابق از دور دوم مجلس به این موضوع ورود کردند و هنوز این موضوع لاینحل باقی مانده است. مجلس دهم نتواست این موضوع را به نتیجه برساند و چه خوب است که مجلس یازدهم پیگیر این موضوع باشد.

عضویت زنان در هیئت رئیسه مجلس از آرزوهای ماست

سیاوشی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور دو زن در هیئت رئیسه مجلس می‌تواند عملکرد و نتایج مثبتی به همراه داشته باشد؟ ادامه داد: ما در مجلس دهم با وجود تمام تلاش‌هایی که هر ساله برای عضویت در هیئت رئیسه مجلس داشتیم، ناکام ماندیم و امیدوارم این زنان موفق شوند. درواقع یکی از مناصب مدیریتی عالی در سطح مجلس است و دست‌یابی به آن برای خانم‌ها موفقیت محسوب می‌شود. اگر زنان منتخب مجلس یازدهم بتوانند به این مناصب دست پیدا کنند بسیار عالی است؛ چرا که یکی از آرزوهای ما تحقق این موضوع است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *