یک هفته پس از آبستراکسیون اعضای شورا  در جلسه علنی روز گذشته انجام شد:

اقناع شورا از پاسخ شهردار

تذکر عضو شورا به شهردار مشهد درمورد طرح‌های تفصیلی

علی نژاد

اعضای شورای اسلامی شهر مشهد که در جلسه گذشته به دلیل آبستراکسیون، رای گیری برای قانع شدن را از حد نصاب انداخته بودند  در جلسه روز گذشته از پاسخ‌های شهرداری قانع شدند و موضوع قانع شدن اعضا از پاسخ‌های شهردار 9 رای موافق و 5 رای ممتنع به دست آورد اما در جلسه روز گذشته یک عضو شورا درباره طرح های تفصیلی به شهردار تذکر داد.

تصویب لایحه دریافت بهاء خدمات شهری از اتباع خارجی

به گزارش صبح امروز در نودمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، لایحه دریافت بهاء خدمات شهری از اتباع خارجی در شورای شهر مشهد به تصویب رسید.

در متن این لایحه آمده است:« ماده واحده: به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود، بهاء خدمات شهری را از کلیه اتباع خارجی شامل اتباع دارای اقامت ماهانه، اتباع دارای پروانه اقامت یک‌ساله، اتباع دارای پروانه اقامت تبدیل وضعیتی و اتباع دارای پروانه طرح خانوار دریافت نماید.

تبصره ۱- تعرفه بهاء خدمات شهری، همه ساله با توافق شهردار مشهد مقدس و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی تعیین خواهد شد.

تبصره ۲- سهم اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی از بهاء خدمات شهری یادشده، حداکثر ۳۰ درصد خواهد بود.

تبصره ۳- در زمان اجرای آمایش سالیانه برابر فهرست اعلامی از سوی وزارت کشور، اقشار آسیب‌پذیر اتباع خارجی پناهنده و مهاجر (خانواده‌های دارای زنان سرپرست خانوار، بانوان ایرانی مزدوج با اتباع خارجی، بیماران خاص، صعب‌العلاج یا نادر، معلولان شدید یا خیلی شدید، از کارافتادگان، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و مدافعان حرم، سرپرست بالای ۶۵ سال بدون فرزند ذکور) مشمول پرداخت بهاء خدمات موضوع این مصوبه نیستند. سایر موارد تشخیصی اتباع بی‌بضاعت توسط اداره کل امور اتباع وزارت کشور نیز تا سقف ۲ درصد بهاء خدمات وصولی، از پرداخت بهاء خدمات موضوع این مصوبه معاف است.

در پی پرسشی درخصوص پیوست‌های زیست‌محیطی پروژه‌ها، شورای شهر مشهد از پاسخ شهردار قانع شد

در ادامه، اعضاء شورا از پاسخ‌های هفته گذشته محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، به پرسش محمد حاجیان‌شهری، عضو شورای شهر مشهد درخصوص پیوست‌های محیط زیستی پروژه‌های عمرانی شهرداری ، قانع شدند.

جلسه هفته گذشته شورای شهر مشهد به دلیل اختلاف بر نحوه رأی‎‌گیری پس از پاسخ شهردار به سوالات اعضا، با خروج تعدادی از اعضاء شورا و (اصطلاحا آبستراکسیون)  از رسمیت خارج شدن جلسه ناتمام مانده بود.

محمد حاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد خطاب به حیدری، رئیس شورای شهر، اظهار کرد: من بر اساس صحبتی که با شما داشتم و اینکه قول پیگیری دادید، فعلا قانع شدم و شهرداری به وظایف خود عمل کند.

در ادامه محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد، تصریح کرد: دغدغه اعضاء شورا و جناب حاجیان شهری در خصوص یک مصوبه است که روی آن کار جدی در شورای چهارم صورت گرفته است.

وی افزود: ما به پروژه‌های تمام شده کاری نداریم، هرچند آنها نیز دلایل زیست‌محیطی قوی دارد، اما این موضوع قرار است برای پروژه‌های شهری در حوزه عمرانی که در حال شروع شدن بوده، انجام شود.

حیدری خطاب به شهردار، گفت: آقای کلائی دستور بفرمایید کمیته آن تشکیل شود و پیشنهاد می‌کنم حوزه برنامه‌ریزی تا زمانی که این پیوست آماده نشده، بودجه باز نکند. پروژه‌های شما ادله زیست‌محیطی قوی دارد و به راحتی می‌توان برای آن توضیح داد.

تذکر عضو شورا به شهردار مشهد درمورد طرح‌های تفصیلی

همچنین در این جلسه، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در خصوص ضرورت ارسال طرح‌های تفصیلی هفت‌گانه شهر مشهد به شهردار تذکر داد.

محمدهادی مهدی‎نیا، در تذکر خود به شهردار درمورد ضرورت ارسال طرح‌های تفصیلی هفت‌گانه شهر مشهد گفت: با عنایت به اینکه 16 سال از آغاز مطالعات طرح جامع و 12 سال از اغاز مطالعات طرح‌های تفصیلی حوزه‌های هفت‌گانه مشهد می‌گذرد، هنوز طرح جامع دارای نواقصی از قبیل سند پهنه‌بندی حریم و ضوابط بلندمرتبه‌سازی بوده و با وجود برگزاری جلسات متعدد، اعلام نظر و تاکید شورای اسلامی شهر در این راستا اقدام موثری صورت نپذیرفته است.

وی افزود: با توجه به نامه مورخ 1398/10/19 مبنی بر ارسال اسناد اصلاحی طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب غرب و همچنین تاکید مجدد در نامه مدیرکل دفتر طرح‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی در مورخ 1398/10/29 ضروری است شهرداری نسبت به  اتخاذ مکانیسم مناسب برای تحویل‌گیری طرح‌های تفصیلی پیشنهادی حوزه‌های هفت‌گانه با اولویت حوزه جنوب غرب و اعمال اصلاحات مد نظر شورای شهر که در مصوبه مورخ 1398/10/07 بوده، اهتمام لازم را ورزیده و نسبت به ارسال طرح‌های اصلاحی اقدام نماید. از این رو به جهت عدم وجود اهمیت لازم در مجموعه شهرداری مشهد برای انجام فوری این اقدام، به شهردار مشهد تذکر داده می‌شود.

تغییر نام الیت به شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی

براساس مصوبه امروز شورای شهر مشهد شرکت ترافیک هوشمند الیت به شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی تغییر نام می‌دهد.

لایحه تغییر نام شرکت ترافیک هوشمند الیت در جلسه علنی شورای شهر مشهد امروز 8 اردیبهشت ماه، در نودمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد، به تصویب رسید.

در متن لایحه آمده است:«ماده واحده: ماده ۱ اساسنامه شرکت ترافیک هوشمند الیت (پیوست مصوبه شماره ۵/۹۷/۱۲۸۸۱/ش مورخ ۱۳۹۷/۰۸/۰۱ شورای اسلامی شهر) به شرح زیر اصلاح و یک بند تحت عنوان بند ۴-۲۲، به ماده چهار آن الحاق شد:

ماده ۱ اصلاحی: نام شرکت، شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی است که در این اساسنامه، اختصارا شرکت نامیده شده و طبق مفاد و مقررات این اساسنامه اداره می‌شود.

بند ۴-۲۲ الحاقی: حمل و نقل پاک.

تبصره: شهرداری مشهد مقدس مکلف است، اقدامات قانونی لازم درخصوص اصلاحات مدنظر این مصوبه را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری نماید.»

تغییر نام الیت به‌جز استهزاء مردم چیزی نخواهد داشت

محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد به عنوان مخالف این لایحه، گفت: تغییر نام شرکت الیت به‌جز استهزاء مردم چیزی نخواهد داشت.

وی افزود: این موضوع در کمیسیون مشترک هم بحث شد و شهرداری دلایل خود را ارائه داد، اما از نظر من دلایل قانع‌کننده نبود. زمانی که یک نام شکل می‌گیرد و به اذهان می‌رود، برند می‌شود، این برند جایگاهی دارد که به این سادگی نمی‌توان آن را تغییر داد و انتظار داشت بعد از آن، این نام باقی بماند.

مهدی‌نیا اظهار کرد: به صرف اینکه الیت از شهروندان پول می‌گرفته و باعث شده بدنامی ایجاد کند، نام آن را تغییر دهیم، در حالی که باز هم می‌خواهیم از شهروندان بابت خدمات مدیریت پارکینگ پول بگیریم. هیچ مطالعات متقن اجتماعی برای اینکه اگر این برند تغییر کند، چه اتفاقی می‌افتد، انجام نداده‌اند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد بیان کرد: در مدیریت کسب و کار، برندینگ مفهومی است که حتی اگر دچار مشکل شود، آخرین راه حل عوض کردن آن است. اکنون که می‌خواهیم کار خوبی انجام داده و خدمات دیگری مانند دوچرخه و دوچرخه برقی و یا ساخت پارکینگ را در کنار خدمات پارکینگ حاشیه‌ای ارائه و برند را اصلاح کنیم، نباید صورت مساله را پاک کنیم. مواجهه با این موضوع مهندسی است، نه اجتماعی و فرهنگی و این انتخاب به جز استهزاء مردم چیزی نخواهد داشت.

تغییر نام یکی از راه‌های انجام فعالیت‌های جدید است

در ادامه محمدحسین ودیعی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‎ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد به عنوان موافق، عنوان کرد: امروزه شرکت‌های فناوری در حوزه‌های مختلف، سهم عمده‌ای در ارزش‌آفرینی و حتی تولید GDP کشورها ایفا می‌کنند. بخش عمده‌ای از ارزش‌های شرکت‌ها حتی در بازارهای سرمایه، به شرکت‌هایی برمی‌گردد که در حوزه‌های نوین و به ویژه در حوزه ارتباطات فعالیت می‌کنند که در ایران نیز شاهد رشد شدیدی در اینگونه شرکت‌ها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت الیت تصمیم دارد که از این حوزه تغییر جهت دهد؛ زیرا بحث مدیریت پارکینگ‌ها بر عهده شهرداری‌ها است و فعلا به نمایندگی از شهرداری این کار را انجام می‌دهد. امسال نیز برون‌سپاری شده که خود شهرداری می‌تواند با شرکت‌های بخش خصوصی قرارداد ببندند و مدیریت حاشیه‌ای را از الیت مجزا کند.

ودیعی ادامه داد: ذهنیتی که مردم در خصوص الیت دارند، بحث پارک حاشیه‌ای، پارکبان، دستگاه کارتخوان و دریافت پول است و اگر قرار باشد به این سمت برویم، یکی از گام‌ها تغییر نام و موضوع فعالیت در اساسنامه است.

ماهیت الیت درحال تغییر است

شهناز رمارم، نایب رئیس شورای شهر مشهد نیز به عنوان موافق این لایحه، گفت: الیت در حال تغییر رویه دادن بوده و ماهیتش در حال تغییر است.

وی اظهار کرد: عملکرد الیت در گذشته موجب نارضایتی شهروندان بوده و باید برای این فکری می‌کردیم. آقای مهدی‌نیا در کمیسیون شهرسازی این موضوع را در دستور کار قرار دهند که چه میزان از محل کسری پارکینگ جریمه داشتیم و میزان ساخت پارکینگ چقدر است.

وی اضافه کرد: الیت در حال تغییر رویه دادن بوده و ماهیتش در حال تغییر است. اسم آزاردهنده‌ای در این شهر به نام الیت بوده و گاه با عوض کردن نام‌ها می‌خواهیم پیام دهیم که ماهیت آن در حال تغییر است. گاه تغییر رفتارها و ماهیت‌ها همزمان با تغییر اساسنامه است.

همچنین مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد، اظهار کرد: مدیریت جدید الیت گام‌های خوبی برداشته و به سمت هوشمندسازی رفته است. تحت نام شرکت الیت، بحث ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای را داریم که شرکت الیت موفق شده و انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: درصد کمی از شهروندان از اینکه بخواهند وجهی پرداخت کنند نارضایتی دارند، اما فلسفه اصلی الیت که ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای بوده، موفق است. شرکت الیت باید توسعه یابد و کارهای دیگری انجام دهد، بنابراین باید نامش تغییر کند.

واکنش رئیس شورا درباره آبستراکسیون هفته گذشته

هم چنین محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد که هفته گذشته در جلسه شورا حضور نداشت، درباره خروج چندعضو شورا از جلسه علنی و از حد نصاب رای گیری افتادن این جلسه (آبستراکسیون) واکنش نشان داد و اظهار کرد:  تحول، پویایی و اختلاف نظر در نظام شورایی امری طبیعی است و نمیتوان آن را بعنوان نقص تلقی کرد.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: شورای پنجم علیرغم اینکه برخاسته از یک نحله فکری و جریان پایه‌دار و ریشه دار مردمی در مشهد است ولی به دلیل برخورداری از چهره های متخصص و دانشگاهی به طور طبیعی در درون شورا، میتواند اختلاف‌نظر و رویکرد نیز وجود داشته باشد.

حیدری افزود: آنچه در هفته گذشته و در جلسه علنی اتفاق افتاد، بخش هایی اجتناب ناپذیر از نظام های پارلمانی دنیاست.

وی با بیان اینکه برخی افراد که در بیرون نشسته‌اند و نظاره‌گر هستند، با نیت سوء از این اتفاقات خوشحالند، گفت: همه باید بدانند که در مبانی و اصول و برنامه هایی که به مردم قول داده‌ایم، هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و تعهدمان نسبت به شهروندان همچنان به قوت خود باقیست.

حیدری خاطرنشان کرد: تضارب آراء در نوع مواجهه با پروژه‌ها و نظارت شورا وجود دارد که با تعامل و پیگیری و استفاده از حقوق قانونی دنبال خواهد شد.

وی تاکید کرد: برخی جریانات و عناصر به انفکاک و فاصله افتادن میان افراد دل خوش نکنند چراکه فضای شورای پنجم، فضای انسجام و هماهنگی و تلاش برای تعهدی است که به مردم داده‌ایم و پای آن ایستاده ایم؛ آنچه در فضای کنونی وجود دارد، بحث تضارب آراست و نه اختلاف نظر.

رئیس شورای شهر مشهد افزود: بعنوان افراد متعهد به جریان اصلاح‌طلبی، موضوع گفتگو و تحمل مخالف و تضارب آرا را بعنوان اصلی اجتناب ناپذر در فضاهای مدیریتی و درون جریانی خود می‌دانیم و این فضای انسجام همچنان تداوم خواهد داشت.

گزارش عملکرد با اعلام وفاداری به رویکردهای تبلیغاتی

هم چنین حیدری در این جلسه با بیان اینکه 32 ماه از عمر شورای پنجم شهر مشهد که با رویکرد اصلاح‌طلبی با اقبال مردمی مواجه شد، می‌گذرد، گفت: فعالیت‌ها و تلاش‌های بسیاری در این بازه زمانی صورت گرفته و همچنان به رویکردها و سیاست‌هایی که در دوره تبلیغات و آغاز فعالیت اعلام کرده‌ایم، وفاداریم و به آنها اصرار داریم.

رئیس شورا گزارشی از اقدامات شورای شهر مشهد ارائه کرد و گفت: در 32 ماه اخیر حدود 644 مصوبه داشته‌ایم که در مقایسه با دوره قبل، 566 مصوبه، نشان‌دهنده فعال بودن فضای کاری و تلاش‌های همکاران ما در کمیسیون‌های تخصصی است.

شفاف سازی، نظارت و پاسخگویی شهرداری به شورا

وی با بیان اینکه در زمینه‌های نظارتی نیز با همت و دغدغه‌مندی اعضای شورای شهر، لوایح بسیار خوب و اساسی و منحصربه‌فردی به تصویب رسیده تا بخش نظارتی بر مدیریت شهری را بیشتر اعمال کنیم، افزود: البته در این زمینه هنوز تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم و در خصوص مکانیزم‌های شفاف و روشن نظارت و پاسخگویی مدیریت شهری در قبال شورای شهر باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

حیدری خاطرنشان کرد: گزارش‌های نظارت عالیه شورای شهر نیز در بخش‌ فعالیت‌های عمرانی، اجرای مصوبات و سایر موارد تهیه می‌شود و ظرفیت‌های قانونی مختلفی نیز برای اعضای محترم، به منظور نظارت بر مدیریت شهری وجود دارد.

وی در ادامه از برگزاری 165 جلسه کمیته نظارتی حل و فصل حدود 1700 پرونده معطل مانده و مشکل‌دار که تصمیم‌گیری درخصوص آنها در حیطه اختیارات شهرداران مناطق نبوده خبر داد و گفت: تمامی این پرونده‌ها در چارچوب مصوبات شورای شهر رسیدگی و تعیین تکلیف شده‌اند و سعی شده در کمیته های نظارتی هیچگونه مصوبه‌ای بر خلاف مصوبات بالادستی و مصوبات شورای شهر اتفاق نیفتد؛ موضوعی که نقطه قوت برای فعالیت کمیته های نظارتی محسوب می‌شود.

ابطال و تذکر برای 10 درصد مناقصه‌های شهرداری

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه در سال 98 حدود 1150 مناقصه برگزار شده که 10 درصد آنها توسط نمایندگان شورای شهر ابطال و یا بنا به شرایط، تذکر داده شده که نشان از حضور موثر و اشراف کامل آنها به شرایط دارند، گفت: در کنار این اقدامات، حسابرسی و تفریغ بودجه شهرداری مشهد نیز برخلاف برخی از شهرداری‌های بزرگ کشور، به روز بوده و در حوزه بودجه نیز تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته است.

دیگر مصوبات جلسه 90

هم چنین لایحه ارائه تسهیلات تکمیلی به تاکسیرانان برای نوسازی تاکسی های فرسوده، لایحه تأمین، نصب و راه اندازی تجهیزات E&M فاز اول پروژه خط ۳ قطار شهری، نامگذاری خیابان کرامت ۱۴ با حفظ شماره به نام زنده‌یاد دکتر سید علی اکبر رزمی، نامگذاری خیابان ویلای ۶ با حفظ شماره به نام زنده‌یاد دکتر مهدی بکاول،  نامگذاری خیابان کفایی ۴ با حفظ شماره به نام زنده‌یاد دکتر محمدفرهاد رحیمی، نامگذاری پل چپ گرد بزرگراه سردارشهید سلیمانی به سمت بلوارنماز به نام زکریا و نامگذاری سالن چند منظوره واقع در بولوار مجد به نام شهید حسین محرابی، لایحه واگذاری واحدهای تجاری احداثی در تونل ارتباطی پروژه های آسمان ۱ و ۲  و اصلاحیه قرارداد پروژه مشارکتی سعادت ۲ از دیگر مصوبات این جلسه شورای شهر مشهد بود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *