در افتتاحیه پنجاه و دومین نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای مطرح شد:

بومی سازی صنعت هسته‌ای

عاطفه خوافیان

دستیار ویژه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تمامی بخش‌های چرخه سوخت هسته ای از اکتشاف، استخراج، فرآوری اورانیوم، غنی سازی، طراحی و تولید انواع مجتمع‌های سوخت به منظور بهره برداری  در راکتور های تحقیقاتی و قدرت همچون در نیروگاه اتمی بوشهر، آب سنگین خنداب اراک را با رویکرد اعتماد به نفس و مدیریت جهادی بومی سازی شده است.

به گزارش روزنامه”صبح امروز” علی‌اصغر زارعان روز یکشنبه در مراسم افتتاح پنجاه و دومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در مشهد افزود: چهل و یک سال بالندگی ایران در همه زمینه ها باعث گردیده که دشمن از هیچ تلاش و حیله ای جهت کم فروغ کردن انقلاب اسلامی دریغ ننماید.

وی تصریح کرد: امید است که در گام دوم انقلاب نیز با هدفگذاری ای که صورت گرفته است بتوانیم  با تلاش و انسجام و وحدت به قله‌های نهایی پیشرفت و فرهیختگی دست یابیم.

زارعان ادامه داد: یکی از اهداف مذاکره با اروپایی ها و آمریکایی ها این بود که حقوق هسته ای ایران پا برجا بماند و هیح حق و حقوق هسته ای واگذار نشود ولی از نظر طرف مقابل برجام توافقی باشد که انحراف ایران به فعالیت های غیرصلح آمیز را مسدود کند. یکی از این حقوقها در تحقیق و توسعه بود به ویژه در زمینه طراحی و ساخت سانتریفیوژ با بهره گیری از دانش و مواد اولیه بومی که شاهدید در قبل از برجام ما حدودا 5 نوع سانتریفیوژ بیشتر در تحقیق و توسعه نداشتیم ولی امروز در بهمن 1398 به طراحی و ساخت 16 نسل سانتریفیوژ که همگی با دانش ایرانی است دست یافته ایم که البته این بر حسب نیاز کشور جهت تولید 27 تن اورانیوم غنی شده برای نیروگاهی همچون بوشهر می باشد چون سانتریفیوژهای نسل اول به علت سوی پایین این نیاز را پاسخگو نیست.

زارعان افزود: هم اکنون میزان تولید ما روزانه 10 کیلوگرم می باشد و این حاکی از آن است که حتی قبل از برجام ما روزانه 7.5 کیلوگرم اورانیوم زیر 5 درصد تولید می کردیم.

کارخانه آب‌سنگین

در ادامه دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی  به معرفی کارخانه تولید آب سنگین خنداب اراک و کاربردهای اصلی این محصول استراتژیک پرداخت و افزود: کاربرد اصلی آب سنگین استفاده از آن در راکتورهایی است که با سوخت اورانیوم با غنای طبیعی کار می کنند و به راکتورهای آب سنگین شهرت دارند. خواص ممتاز آب سنگین از نظر کند کردن نوترون ها و پایین بودن سطح مقطع نوترون آن، استفاده از اورانیوم طبیعی را در این راکتورها امکانپذیر می سازد، بنابراین با در اختیار داشتن آب سنگین نیاز به انجام فرآیند غنی سازی اورانیم جهت تولید سوخت هسته ای راکتورها مرتفع می گردد.

مجتمع آب سنگین اراک بعنوان اولین و تنها تولید کننده آب سنگین در ایران نیازهای کشور را در راستای بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته ای مرتفع نموده و این مجتمع یکی از دستاوردهای غرور آفرین بعد از انقلاب اسلامی است که در سال 1382 شروع به فعالیت نمود و در مرداد 1385 اولین قطرات آب سنگین را به یاری خداوند متعال تولید نمود. که ظرفیت این مجتمع از ابتدا 7 تن در سال، سپس به 16 تن ارتقاء و با تلاش بی وقفه و گمنامانه و اعمال تمهیدات بایسته در طراحی بدون اضافه نمودن تجهیزات جدید ظرفیت فعلی تولید در این مجتمع را به 20 تن در سال افزایش داده و اگر نیاز باشد با توجه به اشراف فنی به این فرایند قادر به بالا بردن ظرفیت تولید با همین شرایط است.

تولید ترکیبات دوتره

وی ادامه داد: هم اکنون نیز این بخش بیشترین سهم تقاضا در دنیا را دارد و امروزه با پیشرفت علم و دانش بشر و خواص و ویژگی های این ترکیب شگفت انگیز از آب سنگین و دوتریوم در زمینه علوم تغذیه، صنایع نفت و گاز، زیست شناسی، داروسازی، هیدرولوژی، تولید فیبرهای نوری و نیمه هادی ها و کاربردهای تشخیصی استفاده می شود و یکی از کاربردهای جدید این محصول استراتژیک تولید ترکیبات و حلال هایی است که در آن اتم دوتریوم جایگزین اتم هیدروژن در آن شده و به ترکیبات و یا حلال های دوتره معروف هستند و در حال حاضر به تولید بیش از 55 نوع محصول پر مصرف دوتره که مورد نیاز مراکز علمی و تحقیقاتی کشور می باشند، شده و با یک تفکر بسیجی و خداباوری تمام عیار در یکی دو ماه آینده این تعداد محصولات  به 2 برابر افزایش خواهد یافت که ضمن رفع نیاز داخل کشور از سر ریز تولیدات خود می توان آنها را به بازارهای کشورهای هدف با توجه به رویکرد سازمان درتجاری سازی و با صادرات انحصار شکنی صورت پذیرد عرضه نماییم و دلیل آن کیفیت منحصر به فرد آب سنگین تولیدی کشورمان که دارای خلوصی فراتر از خلوص مورد نیاز برای کاربرد صنعتی در راکتور های هسته ای است و بعضی از کشورها که این تولید و دستاورد را بلوف می نامیدند خود همچون ایالات متحده آمریکا خریدار این محصول شدندو جمعا 70 تن آب سنگین مازاد بر نیاز ایران را روسیه و آمریکا خریداری نموده و آزمایشگاه های مرجع هر دو کشور از جمله آزمایشگاه ساواناریو آمریکا بر کیفیت فراتر از آب سنگین ایران صحه گذاردند این به معنای اقتدار است و این نتایج تولید علم و سپس  تبدیل این علم به فناوری و در نهایت تولید قدرت علمی و ثروت برای کشور است.

حرکت ایران در کنار کشورهای توان بالا

زارعان در ادامه پیرامون کاربردهای ارتباطات امن کوانتومی، لیزرهای دیسک، فیبر، نیمه هادی که در ابعاد میکرون همراه با لیزرهای توان بالا و جوش لیزری در صنعت هسته ای پیرامون آن اقدامات ویژه ای صورت گرفته، اشاره کرد و افزود: ما بعضا در لیزرهای توان بالا شانه به شانه بعضی از کشورها همچون آمریکا حرکت می کنیم و این فرآیند با نشاط و قدرت به صورت همه جانبه استمرار دارد و همین اقدامات امید دشمن را به یاس تبدیل نموده و انشاالله در 20 فروردین 99 شاهد رونمایی و بهره برداری از بیش 70 دستاورد جدید و ممیزی شده خواهیم بود. سازمان انرژی اتمی با مدیریت جهادی آقای دکتر صالحی همراه با  بصیرت و با رعایت امانتداری در تلاش است تا به قله های نهایی دانش در این زمینه برسد که این مهم به زودی محقق خواهد شد.

کاربرد انرژی هسته‌ای در صنعت‌های مختلف

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: پنجاه و دومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای نمادی از دانش داخلی و توان دانشمندان ایرانی است.

حسن جعفری روز یکشنبه در مراسم افتتاح پنجاه و دومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در مشهد افزود: طبق قانون ان.پی.تی دستیابی به این انرژی برای مقاصد صلح آمیز برای همه کشورها آزاد است.

وی ادامه داد: انرژی هسته‌ای در حوزه‌های مختلف صنعت، پزشکی، کشاورزی و دیگر حوزه‌ها فواید و کاربردهای بسیار دارد و همین امر موجب اهمیت آن می‌شود.

فعالیت صلح‌آمیز ایران

وی با اشاره به کارنامه ایران در استفاده صحیح از این دانش گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی دستیابی به سلاح هسته‌ای را از نظر شرعی حرام می‌دانند لذا تمام فعالیت‌های ما در این حوزه در راستای برنامه‌های صلح آمیز است.

جعفری افزود: این نمایشگاه ماحصل زحمات دانشمندان بومی است و نشان از توانمندی و دانش دانشمندان جوان ایرانی دارد.

وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی اظهار داشت: دهه فجر یادآور رشادت‌های فراوان در حوزه پیروزی انقلاب است، انقلاب اسلامی بر اساس سه رکن اصلی و اساسی ایجاد شد و رکن مهم آن مردم بودند که شامل همه طبقات مختلف جامعه می‌شود.

وی گفت: رکن دوم پیروزی انقلاب، امام خمینی (ره) و رکن سوم نیز دین مبین اسلام و مکتب عاشورایی است.

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه بیش از ۵۳ هزار برنامه به منظور گرامیداشت دهه فجر در این استان برگزار می‌شود افزود: مهمترین وظیفه ما در کنار این برنامه‌ها این است که  قدردان مردم فهیم باشیم، مردمی که با شرکت در تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی نشان دادند قدردان خادمان خود هستند و در بزنگاه‌های مختلف از نظام و انقلاب حمایت کرده‌اند.

وی ادامه داد: مردم همچنین در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه با حضور پرشور خود پاسخ بسیار قاطعی به معاندین خواهند داد و با حضور گسترده در انتخابات دوم اسفندماه نیز پاسخ محکمی را به دشمنان می‌دهند و مسوولان نیز ضمن قدردانی از مردم باید تلاش کنند خدمات ویژه‌ای به مردم ارائه کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *