همتی: تورم برداشت پول از جیب مردم است

سرویس اقتصاد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در واقع تورم برداشت پول از جیب مردم است و کسانی که درآمد کمی دارند، در این شرایط متضرر خواهند شد اما کسانی که منابع زیادی دارند، از تورم زیاد منتفع می شوند.

عبدالناصر همتی در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان رضوی که پنجشنبه در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در ایران سیاست های ارزی در اختیار بانک مرکزی است و می‌توان تورم را از طریق سیاست‌های پولی کنترل کرد. مانع بزرگ ما برای ایجاد اشتغال، تحریم تروریستی اقتصادی امریکا علیه مردم است که بی‌سابقه‌ترین تحریم در تاریخ جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. آنها تمام تلاش‌شان را کردند که تمام منابع درآمدی و نقل و انتقالات پولی و ارزی کشور را تحت کنترل گیرند و به قدری شرایط را دشوار کردند که خیلی از کشورهای دوست از ترس جریمه های امریکا و هزینه سنگین همراهی با ایران، عملا همکاریشان را با ما متوقف کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ارزیابی ها در این شرایط اقتصادی نشان می‌دهد که ما موفق بوده ایم و موفقیت ما به این دلیل است که امریکا و متحدان آن دنبال این بودند که جمهوری اسلامی به 22 بهمن سال 97 نرسد و پول ملی آن نابود شود. همه تلاش آن ها این بود نرخ ارز از 14 و 15 هزار تومان بالاتر رود و اگر بانک مرکزی با قدرت وارد عرصه نمی‌شد، آنان به هدف خود می رسیدند. آن ها بیش از یک سال پیش آرزوی دلار 40 هزار تومانی را داشتند اما این هدفشان محقق نشد. پس ما موفق شدیم و در مقابل تحریم تاب آوری بیشتری یافتیم.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: صادرکنندگان و واردکنندگان باید خود را با فشار طبقه پایین جامعه مقایسه کنند. کسی که حقوق 2 میلیون تومانی می گیرد، چقدر از بابت تحریم لطمه خورده است؟ حال ممکن است مشکل صادرکننده این باشد که 5 درصد کمتر از گذشته تسهیلات دریافت کند. البته این وضعیت هم وضعیت خوبی نیست. در حقیقت کسی مخالفتی با سود مطلوب تولیدکننده ندارد اما در شرایط غیرعادی باید همه به هم کمک کنیم. من رییس بانک مرکزی ۸۰ میلیون نفر هستم و نمی‌توانم فقط برای برخی ارز را تامین کنم. باید منافع ۸۰ میلیون نفر را حفظ کرد البته تولیدکنندگان که در کشور مانده و به تولید و صادرات می‌پردازند نشان داده‌اند که نگاه ملی به مسائل کشور دارند.

سفته‌بازی ممنوع!

همتی اذعان داشت: در جایی که ما نیاز به همکاری داشتیم، صادرکنندگان دست نگه داشتند و ارز را عرضه نکردند و اجازه دادند نرخ آن بالاتر رود و همین مساله موجب جهش بیشتری در قیمت ارز شد. بانک مرکزی دنبال تثبیت نرخ نبوده بلکه هدف آن ثبات اقتصادی است. اگر بانک مرکزی احساس کند تقاضای غیرواقعی ایجاد شده، باید آن را کنترل کند. در شرایط تحریمی اجازه سفته بازی به کسی نمی‌دهیم چون آن را ابزار دشمن می دانیم.

وی  ادامه داد: هنوز که هنوز است ارز زیادی برای عرضه در اختیار بانک مرکزی است ولی نیاز به عرضه نیست و علت عرضه نکردن این است که صادرکنندگان به نرخ مورد علاقه خود ارز را عرضه کنند. اگر عرضه از تقاضا زیاد است، باید خود صادرکنندگان نرخ را کاهش دهند. کسانی که دنبال این هستند که نشان دهند تحریم موثر بوده، خواهان افزایش نوسانات ارزی هستند ولی تلاش ما افزایش ثبات آن است.

راه‌اندازی طرح گام

همتی ابراز کرد: طرح گام  که به زودی راه اندازی می‌شود، دو ویژگی عمده دارد. براساس این طرح تولیدکننده نهایی که نیاز به نقدینگی دارد و بانک نیز نمی‌تواند به او نقدینگی دهد یا سقف دریافت تسهیلات برای او پر است، می تواند ورقه بدهی خود را به کسی که به آن مواد اولیه می فروشد، ارائه کند و براساس اعتبار خود نزد بانک گواهی اوراق گام دریافت کند و گواهی تضمین 6 ماهه یا 9 ماهه برای آن صادر می شود. این گواهی به طلبکار ارائه شده و او می تواند طلب خود را براساس همین گواهی از بانک دریافت کند. این طرح می‌تواند بدون ارائه نقدینگی به جامعه زنجیره تولید را حفظ کند.

وی با بیان اینکه اگر تولیدکننده نتواند تعهد خود را پرداخت کند، آن زمان است که این ناتوانی در سقف تعهدات او منظور خواهد شد، افزود: همچنین ویژگی دیگر این طرح این است که دو سوم اعتبارات مربوط به آن اختصاص به واحدهای کوچک و متوسط دارد.

رئیس بانک مرکزی با اشاره به یکی از مصوبات مجلس در خصوص بدهی‌های تولیدکنندگان گفت: ما در خصوص این مصوبه نظرات اصلاحی داشتیم که اعمال شد. براساس این مصوبه کسانی که اصل تسهیلات آنان زیر 2 میلیارد تومان و یا اشخاص حقیقی که اصل تسهیلات آنان زیر 500 میلیون تومان باشد، در صورتی که  کار تولیدی کرده باشند، تسهیلاتی برای آن ها پیش بینی شده است. اگر این افراد تا پایان شهریور سال 99  نقدا بدهی خود را تسویه کنند، مشمول این مصوبه می شوند.

حذف بروکراسی اداری در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید

استاندار در این جلسه خاطرنشان کرد: در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی، سعی کرده‌ایم تا بروکراسی را حذف کرده و اقدامات را تسهیل کنیم.

علیرضا رزم حسینی با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های ستاد تسهیل استان این است که کمیته‌های آن توسط بخش خصوصی که بسیار قوی است، اداره می‌شود گفت: بعضی از شرکت‌های بخش خصوصی خراسان رضوی دارای سه هزار کارمند و چهار هزار کارگر هستند و  شرکت‌ها با وجود شرایط جنگ اقتصادی تاکنون مقاومت کرده‌اند و سعی‌شان بر این بوده تا تعدیل نیرویی انجام ندهند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *