انتقاد نوروزیان از عملکرد صداوسیما

تحلیل‌های جهت‌دار توهین به شعور مردم است

عضو شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی گفت: ارائه تحلیل‌های جهتدار صدا و سیما توهین به شعور مردم و اقدامی غیرحرفه‌ای است.

به گزارش ایرنا، محمدرحیم نوروزیان روز شنبه همزمان با روز دانشجو در مراسم آغاز فعالیت یک رسانه جدید در مشهد با عنوان “خبرگزاری و پایگاه خبری تحلیلی اختر شرق” افزود: اینکه صدا و سیما خبر و عکس وقایع را با تحلیل خود همراه کرده و برداشت خود را به خورد مردم می‌دهد توهین به شعور مردم و اقدام غیرحرفه‌ای است که هیچ کاربردی ندارد. خبر باید آنطور که اتفاق افتاده نقل شود، تحلیل چیز دیگری است.

وی گفت: روز ۱۶ آذر که در آن سه دانشجو از سر آگاهی در راه استکبارستیزی جانشان را فدا کردند، ظرف سال‌های اخیر به دلایلی به فراموشی سپرده شده زیرا بسیاری از دانشجویان مشغول تحصیل در دانشگاه‌ها دانشجویان شهید “قندچی، شریعت رضوی و بزرگ‌نیا” را نمی‌شناسند.‌

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی سابق استانداری خراسان رضوی در ادامه همچنین اظهارداشت: تا رسانه آزاد نداشته باشیم تصور جامعه آزاد محال است. رسالت مهم رسانه آگاهی بخشی است اما اگر رسانه در بند باشد و نتواند خودش را آزاد کند چگونه می‌تواند برای آزاد سازی جامعه اطلاع رسانی کند؟ اکنون برای نشر یک مطلب در رسانه‌ها از طرق مختلف هزار گونه محال اندیشی لحاظ می‌شود.

نوروزیان گفت: ما قانون دسترسی آزاد عموم مردم به اطلاعات را داریم اما اجرا نمی‌شود و با آن کج‌دار و مریز رفتار می‌شود، این بخشی است که رسانه‌ها باید به جد دنبال آن باشند و آن را مطالبه کنند.

وی افزود: محرمانه سازی جریان شفاف اطلاعات خلاف قانون است، رسانه‌ها باید مطالبه گر باشند و در قانون اساسی به “محو هرگونه استبداد و خود کامگی” تاکید شده است. این رسالت در کشورهای غربی بر دوش احزاب است و در ایران چون احزاب فعال نداریم بار رسالتی احزاب نیز بر دوش رسانه‌هاست.

عضو شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی ادامه داد: تامین آزادی های سیاسی و اجتماعی ملت در حد قانون از دیگر رسالت رسانه‌هاست، در قانون اساسی بر مشارکت عامه مردم بر سرنوشت کشور تاکید شده اما محقق شدن آن بسته به این است که رسانه آزاد داشته باشیم، قانون اساسی بر دسترسی آزاد عامه مردم به اطلاعات تاکید دارد هر چه به سوی اتاق‌های شیشه‌ای و شفاف سازی پیش برویم رضایت و اعتماد مردم بیشتر جلب می‌شود.

وی گفت: رسانه آزاد در جامعه آزاد رشد می‌کند، گرچه مشروطه خواهی در ایران بیش از ۱۰۰ سال عمر دارد اما در پیاده سازی آن مواردی لحاظ شده که دیگر با دموکراسی واقعی همخوانی ندارد، یکی از شاخصه‌های دموکراسی آزادی اقلیت هاست و ما دیدیم بعد از انتخاب یک زرتشتی به عضویت شورای شهر یزد چه مسایلی بروز کرد.

نوروزیان افزود: به رغم شعار آزادی نقد و گفت‌وگو، در کدام دانشگاه دانشجویان می‌توانند نقد واقعی داشته باشند و با خطر اخراج، تکفیر و توبیخ مواجه نشوند؟ جابجایی آسان قدرت یکی دیگر از ارکان دموکراسی است آیا در کشور ما به سهولت امکانپذیر است؟

وی ادامه داد: رای یک حق اجتماعی است و نباید رای تفسیر به حق و باطل شده یا دینی و ضد دینی تعریف شود، همه این موارد از مصادیق واقعی دموکراسی است و گرنه همه حکومت ها مدعی رعایت دموکراسی و حقوق بشر هستند.

معاون سابق استاندار خراسان رضوی گفت: گرفتاری همه کشورها ناشی از چگونگی تفسیر دموکراسی است. اگر آزادی و دموکراسی در کشور نباشد پول هم نمی‌توند خوشبختی، رفاه و توسعه بیاورد بلکه گرفتاری و بدبختی می‌آورد،  نوک پیکان این مسوولت خطیر هم رسانه‌ها هستند.

وی افزود: بدون آزادی توسعه و پیشرفت دموکراسی ممکن نیست، آزادی رسانه با تلقی و نگاه ارزشی راه به جایی نمی برد بلکه باید به آن به عنوان یک روش نگاه کنیم و حکومت ها باید نگاه روش شناختی به آن داشته باشند، اگر ارزشی شد اصل‌ها به حاشیه می‌روند.

نوروزیان ادامه داد: اکنون احزاب منتسب به اصولگرا و اصلاح طلب در کشور در باز کردن گره‌های درونی خود وامانده‌اند، پریشانی و بی‌انسجامی در آنها مشهود است، در معرفی نامزدهای خود مشکل دارند چه رسد به سایر برنامه‌ها، رسانه‌ها باید این موضوعات را نقد کنند.

وی گفت: مجلس مهمترین ارکان دموکراسی در دنیاست اما اکنون در چه وضعتی است اگر مجلس مقتدر بود حوادث اخیر رخ نمی‌داد، یک بی‌تدبیری موجب این حوادث و به دنبال آن موج سواری عده‌ای فرصت طلب شد.

عضو شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی افزود: مجلس باید علت و اصل وقوع حوادث را بازخواست کند اما مجلس کنونی نمی‌تواند به عنوان یکی از ارکان دموکراسی ایفای نقش کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *