آزار مردم با بوی مرغذاری ها در حریم مشهد و محدوه شهرستان طرقبه و شاندیز:

آزادی از آزار همسایه  نیازمند شکایت

حسن پوران

مدت ها است وجود یک مرغداری در منطقه فرمانیه که جاده ای روستایی بین خیابان مجیدیه مشهد و شهرستان طرقبه و شاندیز است باعث بروز مشکلات بهداشتی زیادی برای ساکنان شده است. هرچند این مرغداری حدود 800 متر با منطقه مسکونی مجیدیه و الهیه فاصله دارد اما باز هم بوی نامطبوع و مشکلات بهداشتی و هم چنین هجوم حشرات به خصوص در فصل تابستان باعث نارضایتی ساکنین منطقه شده است.

برخی ساکنان خیابان مجیدیه در گفت و گو با خبرنگار ما معتقد بودند به دلیل فاصله زیاد مرغداری از شهر، بوی نامطبوع متعلق به واحد دامداری واقع در همین خیابان است که تعدادی گاو در ان نگهداری می شود. مدیر این دامداری می گوید تنها دو گوساله برای آشناسازی مردم با فرآوری محصولات لبنی در این دامداری نگهداری می شد که حدود یک ماه پیش با تذکر شهرداری منطقه به محل نگهداری گله که خارج از مشهد است منتقل شدند. در بازدید از محل این دامداری نیز هیچ دامی نبود و صرفا محصولات لبنی در آن به فروش می رسد.

بوی نامطبوع از مرغداری های فرمانیه

به کوچه فرمانیه می روم تا به مرغداری نیز سری بزنم. بوی نامطبوعش از فاصله دور هم به مشام می رسد. مرغداری در حاشیه کوچه قرار دارد. از بین 4 پنجره اش که فن تهویه دارند فقط یکی اش کار می کند. بهداشت نامناسب از بیرون مرغداری هم مشخص است. یکی از عابران می گوید: هرگاه باد از سمت بینالود می وزد بوی نامطبوع این مرغداری تا اواسط منطقه الهیه مشهد به مشام می رسد.

مزاحم مشهدی ها خارج از محدوده مشهد است

کوچه فرمانیه جاده ای روستایی در انتهای خیابان مجیدیه مشهد و مرز بین مشهد و طرقبه و شاندیز است که طبق قانون تقسیمات کشوری جزو شهرستان طرقبه و شاندیز (بینالود) حساب شده و در حوزه اختیارات شهرداری مشهد نیست. برای پیگیری موضوع سراغ فرماندار این شهرستان رفتم. سیدحسن حسینی می گوید: طبق بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها مرغداری جزو مشاغل آلاینده است و نباید در حوزه خدماتی شهر تاسیس شود که مرغداری مذکور واقع در کوچه فرمانیه در حوزه خدماتی شهر نیست و ممنوعیتی برای فعالیت ندارد.

یک شبه نمی توان تعطیل کرد باید مهلت داد

فرماندار طرقبه و شاندیز ادامه می دهد: این مرغداری از قدیم در این محل وجود داشته و تولیدی و اشتغال زاست. حتی اگر این مرغداری در حوزه شهر قرار داشت باز هم نمی توان یک شبه آن را تعطیل کرد. باید به صاحب مرغداری برای اصلاحات و تعمیرات مهلت داد تا آلودگی برطرف شود نه این که یک کار تولیدی از رونق بیفتد.

مردم ناراضی اند برای شکایت به فرمانداری طرقبه شاندیز مراجعه کنند

حسینی با دعوت از مردم برای طرح شکایات خود از این مرغداری به فرمانداری شهرستان طرقبه و شاندیز می گوید: اگر مردم از فعالیت این مرغداری ناراضی هستند و آلودگی این واحد محرز است و باعث بیماری و مشکلات بهداشتی می شود باید به فرمانداری شهرستان طرقبه و شاندیز شکایت کنند تا فرمانداری موضوع را بررسی کند.

او تاکید می کند: باید اصلاحات و تعمیراتی در مرغداری صورت گیرد تا آلودگی آن برطرف شود.

با واحدهایی که مشکل بهداشتی دارند برخورد می شود

درباره وضعیت بهداشتی مرغداری مورد نظر با رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی استان خراسان رضوی نیز گفت و گو می کنیم. دکتر شهرام شرقی می گوید: دامپزشکی با همکاری مراجع قضایی با واحدهایی که دارای پروانه هستند اما از لحاظ بهداشتی مشکل دارند و باعث اشاعه بیماری می شوند برخورد می کند.

مردم به دامپزشکی شکایت کنند تا رسیدگی کنیم

وی می افزاید: در مورد واحد مذکور که در حوزه شهری نیست اما از لحاظ بهداشتی برای ساکنان شهر مشکل ایجاد کرده است، باید مردم درخواستی را به اداره کل دامپزشکی استان ارائه کنند تا بررسی کنیم که ایا این بو بوی طبیعی هر مرغداری است و یا این که بهداشت محل رعایت نمی شود. اگر واحد مذکور در رعایت موارد بهداشتی کوتاهی کرده باشد از طرف اداره کل دامپزشکی به رعایت اصول بهداشتی مقید خواهد شد.

شرقی ادامه می دهد: شهروندان باید با مراجعه به اداره کل دامپزشکی استان مشکلات خود را در مورد مسائل بهداشتی این مرغداری اعلام کنند تا با توجه به ضوابط با این واحد برخورد شود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی استان خراسان رضوی می گوید: اداره کل دامپزشکی یک دامپزشک را به همه واحدهای دارای پروانه معرفی می کند. اصول بهداشتی هر واحد باید تحت نظارت این دامپزشک انجام شود. ممکن است این دامپزشک هر روز در محل حضور نداشته باشد اما باید طبق تعهداتش بهداشت محل را رصد کند و به اداره کل دامپزشکی گزارش دهد.

واحد های فعال پروانه بهداشتی دارند

وی می افزاید: واحدهای دامداری که در حال فعالیت هستند پروانه بهداشتی از سازمان دامپزشکی و وزارت کشاورزی دارند و فعالیت شان قانونی است. اما در غیر این صورت با همکاری مراجع قضایی نسبت به ختم فعالیت و تعیین تکلیف انها اقدام می کنیم.

شرقی یادآورمی شود: گاه ممکن است سیستم نظارتی و برنامه ریزی استان به این نتیجه رسیده باشد که این زمین های زراعی باید به منطقه مسکونی تبدیل شوند و با این تغییر کاربری که قانونی است واحد مرغداری در منطقه شهری قرار گیرد. در این صورت واحد مرغداری دیگر اجازه فعالیت نخواهد داشت.

وی تصریح می کند: ممکن است زمانی که این در این مرغداری سرمایه گذاری شده اصلا منطقه ای تحت عنوان الهیه و مجیدیه وجود نداشته باشد و اکنون با رشد شهر ان مناطق به منطقه مسکونی تبدیل شده اند. اگر این واحد دارای پروانه باشد و کسی در حریم این مرغداری تحت عنوان تغییر کاربری زمین های زراعی به مسکونی دخل و تصرف غیرمجاز کرده باشد طرح شکایت به جایی نخواهد رسید چراکه کسی که تغییر کاربری زمین های زراعی را داده تخلف کرده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *