ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است موفقیتدر تجارت خارجی در گرو تحقق دو مولفه دیپلماسی خارجی و پیمانهایدفاعی و امنیتی است.
سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامیدرباره راهکارهای لازم برای ساماندهی بازار، گفت: ساماندهی بازار به ارادهخاصی نیاز دارد و تحقق این امر در گرو به کارگیری سیستمی ویژه است.
ادغام وزارت صنعت و بازرگانی در ایران ماحصلی نداشت
نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی بااشاره به ضرورت تفکیک وزارت بازرگانی و صنعت، افزود: اگرچه براساسمنطق و در شرایط طبیعی وزارت صنعت و بازرگانی باید یکپارچه و به عنوانیک وزارتخانه اداره شود اما در ایران علیرغم ادغام این دو وزارتخانه نتایجمورد نظر به دست نیامد.
ضرورت اداره حوزه تجارت و بخش بازرگانی وزارت کشاورزی درقالب معاونت اجرایی رئیس جمهور
وی با بیان اینکه در حال حاضر تجارت خارجی و ساماندهی بازار بامشکلات متعددی روبهرو است، اظهار کرد: برای حل این مشکلات دو راهکاروجود دارد؛ نخست آنکه حوزه تجارت و بخش بازرگانی وزارت کشاورزی درقالب معاونت اجرایی رئیس جمهور اداره شود، دوم آنکه وزارت بازرگانی احیاشود.
این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: وزارت بازرگانی و صنعتدر کشورهای مانند گرجستان که پهناور نیست، توسط یک دستگاه اجراییمیتواند حوزههای صنعت، معدن و بازرگانی را سامان دهد و رسیدگی بهتمام امور کار به راحتی صورت میگیرد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامهداد: در کشورهایی مانند ژاپن و آمریکا نیز به دلیل استفاده از بستر تجارتبینالملل وزارت صنعت و بازرگانی در یک واحد اداره می شود.
باستانی تصریح کرد: تجارت دو بُعد دارد؛ تجارت خارجی و تجارت داخلی. موفقیت در تجارت خارجی در گرو تحقق دو مولفه است؛ دیپلماسی خارجی وپیمانهای دفاعی و امنیتی. هر کشوری که به دنبال تقویت بازرگانی خارجیاست باید روابط دیپلماسی با سایر کشورها را توسعه دهد.
ژاپن از ظرفیتwto و شبکههای مالی بینالمللی برای گسترشتجارت بین المللی استفاده می کند
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ژاپن از ظرفیتwto ،شبکههای مالی بینالمللی و سوئیفت برای گسترش تجارت بین المللی استفادهمی کند، گفت: شرایط صنعت و بازرگانی ایران همانند دو کشور مذکورنیست؛ در واقع ایران همانند کشورهای بزرگی مانند آمریکا و ژاپن نمیتوانداز بستر تجارت بینالمللی استفاده کند از سوی دیگر حوزه صنعت و بازرگانیآن بزرگ بوده و قابلیت اداره به صورت یک واحد ندارد.
ساماندهی بازار در گرو تشکیل وزارت بازرگانی است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تغییر ساختار یکی ازضروری ترین الزامات است، اظهار کرد: برای ساماندهی بازار بایدوزارتخانه بازرگانی تشکیل شود یا معاونت جدیدی تحت نظر رئیس جمهور بهوجود آید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.