کمبود نشاط در جامعه‌ و تولد خشونت‌های فیزیکی!

امروزه شاهد افزایش میزان خشونت در جامعه به خصوص درشهرها هستیم. به عنوان مثال وجود خشونت در ورزشگاه هاوهمه نمودهای مهم این مساله هستند.

در تعریف خشونت می توان گفت رفتاری است که هدف آنصدمه زدن به خود و یا دیگران می باشد. خشم و پرخاشگریممکن است بدنی ( زدن لگد زدن گاززدن)، لفظی ( فریادزدن، رنجاندن) و یا به صورت تجاوز به حقوق دیگران ( چیزیرا به زور گرفتن) باشد. در این خصوص دو دیدگاه عمدهنظیر دیدگاه زیست شناسی و دیدگاه اجتماعی وجود دارد. که بر اساس دیدگاه زیست شناسی خشونت ارثی و ذاتیاست و بر اساس دیدگاه اجتماعی، خشونت در جامعه، ازطریق مشاهده رفتار دیگران یاد گرفته می شود. 

عوامل مختلفی می تواند در این زمینه موثر باشد که از آنجمله می توان به عوامل اقتصادی، فقر، گرانی، تحریم و عدمتوانایی در فراهم کردن اسباب و وسایل مورد نیاز، کاهشتاب آوری و تحمل مردم جامعه، افزایش الگوهای خشونت زا درجامعه و…. اشاره کرد.

در راستای چرایی خشونت افرد در جامعه به گفت‌وگو با دکتر اصغر کیهانیان مشاور خانواده پرداخته تا نسبت به این رفتار آگاهی بیش‌تری پیدا کنیم.

یک مشاور خانواده گفت: منشا خشونت ناکامی، نرسیدن بهخواسته ها و احساس تبعیض است.

به گزارش روزنامه”صبح امروز “ دکتر اصغر کیهانیان درگفتگو با خبرنگار روزنامه صبح امروز پیرامون چرایی شیوع خشونت در جامعه افزود: وقتی فردی به خواسته خود نرسیده وبی عدالتی و تبعیض درجامعه را احساس کند موجب شده کهآستانه ی تحمل فرد پایین آمده و به رفتارهای همراه با خشونت روی آورد.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته با توجه به اتفاقات رخ داده در سطح جامعه شاهد حرکت سریع جامعه به سمت خشونت هستیم.

مهاجرت و حاشیه نشینی

کیهانیان اظهار کرد: مهاجرت و حاشیه نشینی موجبافزایش تراکم جمعیت و ایجاد ازدحام در شهرها و مکان‌های عمومی شده که این ازدحام جمعیت سبب  ایحاد صف‌های طولانی برای گرفتن حق و حقوقات است.

وی ادامه داد: در این صف‌ها افراد خواهان سبقت ازهم بوده وهیچکس رعایت حق دیگری را نمی‌کند و خواستار رفتن از راه میان‌بر و خارج شدن از صف‌های طولانی هستند.

عدم شناخت یکدیگر،عامل خشونت

کیهانیان بیان کرد: در دهات وشهرهای کوچک خشونت کم‌تردیده می‌شود چرا که مردم نسبت به یک‌دیگر شناخت داشته و نیز  خشونت معلوم میشود و فرد خاطی از سوی دیگران طردمی‌شود در نتیجه سعی بر پنهان خشونت دارد.

وی توضیح داد: در مقابل در شهرهای بزرگ کم‌تر به قوانین و حق و حقوقا یک‌دیگر احترام گذاشته چرا که افراد نسبت دوستی و فامیلی و ایلی و قبیله‌ای با هم ندارند.

کیهانیان با تاکید بر عدم شناخت افراد بر یکدیگر در شهرهای بزرگ ابراز کرد: افراد به راحتی حق یکدیگر را پایمال کردهو رفتار های ناهنجار وپنهان کاری از قبیل عدم پرداختمالیات ، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و از خود نشان می‌دهند.

تبعیض و تفاوت، عامل خشونت

وی مطرح کرد: زمانی که مردم جامعه شکاف طبقاتی بیناغنیاء و ضعفا را به شدت احساس کرده این حس کم‌بینی در افراد جمع شده ودر جایی که امکان بروزاحساس نارضایتی از وضع موجود را پیدا کنند به مانند فنر رها شده و رفتارهای همراه با خشونت از خود بروز می‌داند.

عدم توجه مسولین ، عامل خشونت

کیهانیان بیان کرد: وقتی جمعیت یک کشور احساس بیپناهی و قربانی شدن کنند،و حس کند که مسئولین به آنهااهمیت نمیدهند ، مانند همین مسئله سیل اخیر. دچاراجحاف شده وخشم فرو خورده شان را بیرون ریخته و به دنبال دستیابی به خواسته‌ها و آمال خود می‌روند.

خانواده‌های نابه‌هنجار

دکترای مشاوره خانواده یکی دیگر از عوامل بروز وشیوع خشونت در جامعه دانست و تشریح کرد:  جوان و نوجوانی کهدر خانوادههای چند همسری، متشنج، طلاق گرفته، گرفتاراعتیادو دارای اختلافات خانوادگی زندگی می‌کنند به دلیل احساس عدم امنیت و پذیرش در خانواده و جامعه احساس بی پناهی کرده و متوسل به رفتارهای خشونت آمیز می‌شوند.

وی افزود:این جوانان و فرزندان به علت نبود پشتیبان  دست بههرکاری زده و باتوسل به خشونت و دزدی سعی بر مرتفع ساختن چالش‌های اقتصادی زندگی خود دارند.

کیهانیان مطرح کرد: کودکان خانواده‌های نا بهنجار اغلب در دام اعتیاد گرفته شده و برای رسیدن به خواسته‌های خود دست به هر اقدامی می‌زنند.

فیلم ها و بازی‌های خشن

وی گفت:از عوامل دیگر در ایجاد خشونت، فیلم های اکشنوبازی های  کامپیوتری خطرناک است که زمانی که بچه هادرحال تماشا و بازی کردن آن‌ها بوده به صورت ناخودآگاه روی ذهن تاثیر گذاشته و سبب افزایش زد و خورد و به اصطلاح دعواهای کوچه خیابانی  بین افراد می‌شوند.

مافیا عامل شیوع خشونت

روان‌شناس خانواده اظهار کرد: به طور مثال و عینی وقتیدریک بازی فوتبال جوانان فکر میکنند که داور عادلانه رفتار نکرده ویا مافیا بازی شده و احساس میکنند در جامعهقانون نیست، خود به خود دچار خشم و پرخاشگری شده به طوری که عنوان مثال بعد از بازی‌های فوتبال صندلیهای اتوبوس و استادیوم را میشکنند.

گرانی ، عامل خشونت

کیهانیان ابراز کرد: گرانی، تورم، تغییر قانون قیمتها،اختلافات مسئولین و بی قانونی‌هایی که موجب ناایمنی مردممی شود، آنها را به خشونت وادار میکند.

وی توضیح داد: وقتی مردم پولهای خودرا در بانک میگذارندوبعد مشاهده میکنند که مالک پولهای خود نیستند، ازمسئولین حمایت میخواهند، وقتی این حمایت را نمی‌بینندخود میخواهند با خشونت به اهداف خود برسند.

حال برای رفع این مشکلات چه باید کرد؟

وی بیان کرد وقتی مسولین ، اولیای امور ، دانشگاه ها ،معلمین و روان شناس ها فرهنگ سازی کرده و مشکلات مردمراحل کنند، دیگر شاهد چنین اوضاعی نخواهیم بود و جامعهای عاری از هرگونه خشونت خواهیم داشت.

آسیب‌شناس اجتماعی گفت: جامعه‌ای که نشاط درآن کم است واز طرفی خشونت‌های لفظی درآن مشاهده می‌شود، تولدخشونت‌های فیزیکی بعید نیست. از زمانی که خانه راترک می‌کنیم تا وقتی که به آن برمی‌گردیم در سطح شهر،شاهد مناظر مختلفی از خشونت‌های گوناگون در سطح جامعههستیم.

مجید ابهری، آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی  به دلایلشکل‌گیری خشونت پرداخت و افزود: خشونت به عنوان فرایندناهنجاری رفتاری، همراه خود عوارضی را ایجاد می‌کند که دراین خصوص می‌توان به درگیری لفظی یا فیزیکی،ضرب‌ و جرح و قتل اشاره کرد

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از علل بالا رفتن خشونت،تماشای فیلم و دریافت اخبار خشن از مسائل و حوادثجاری در کشورهای مختلف است. در کناراین مسئله بایدکاهش سطح نشاط اجتماعی به علت مشکلات روحی و رفتاریبرخی از افراد را هم مورد توجه قرار داد.

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *