هم راستایی انجمن‌ها، برایند بیشتری دارد

 

همیشه در جامعه انجمن ها و دوستدارانشان نقش تعیین کننده ای در فرهنگ و هنر را ایفا می کنند و جایگاه ویژه ای در نزد مردم فرهنگ دوست دارند . انجمن های ادبی هم از زمره همین نوع از اشاعه فرهنگ ادبی و نگاه داشتن زبان فارسی در کشور و ایران هستند . در مشهد نیز بیشمار انجمن هایی با رویکردهای ادبی مختلف وجود دارند و انجمن فرهنگی هنری سیاوش با رویکرد شاهنامه پژوهی و میل به شعر نو و هنرهای بصری ، ویترینی از یک انجمن به روز که مخاطب پیر و جوان را هر ماه بر کلبه ادبی خود می آورد و مسحور ادبیات شیرین ایران زمین می کند .مهدی زمانی نیز به عنوان مدیرعامل این انجمن که سابقه ای طولانی در امر فرهنگی جامعه دارد و افتخار شاگردی مکتب خداوند جهان حماسه ، فردوسی سترگ و از کودکی به ادبیات و تاریخ علاقه مند بوده و هم اکنون افتخار عضویت در هیات مدیره خردسرای فردوسی و نیز هیات مدیره انجمن های ادبی ، فرهنگی سیاوش را دارد و هموطن دوستی را در شهر پرهیاهو زنده نگاه می دارد .

 

مختصری از پیشینه انجمن های ادبی فرهنگی در مشهد برایمان بگویید .

به نظر می رسد هیچکس نتواند پیشینه ای دقیق از انجمن های ادبی در جهان و ایران و مشهد داشته باشد زیرا هر خانواده علاقه‌مند به ادبیات می تواند حتی در منزل خودشان با خانواده و دوستان و وابستگان یک انجمن ادبی تشکیل دهند ولی انچه در سال‌های اخیر در مشهد مشهود است این انجمن های منسجم از انجمن فرخ که محل رفت و آمد بسیاری از بزرگان ادبیات و کشور بوده شروع و انجمن قهرمان تداوم بخش آن که همچنان در محل خرد سرای فردوسی پس از درگذشت استاد محمد قهرمان ادامه دارد و نیز انجمن سیاوش و انجمن پویا به سرپرستی مرد دوست داشتنی روزگاران جناب آقای شهید زاده و نیز سایر انجمن ها .

 

با توجه به نام انجمن سیاوش رویکرد شما به شاهنامه بیشتر است ؟

دقیقا همین گونه است . چون شاهنامه ، نامه به شاه نیست ، شاه نامه هاست ، شاه نوشته هاست و شاهنامه دریایی است که هر کس به اندازه ظرف خودش از این دریا استفاده می کند و انجمن سیاوش به اندازه همتی که دارد از این دریا سبوی خود را پر می کند .

 

جهت هم نوایی شب های شعر چه پیشنهادی دارید ؟

یکی از کارهایی که در انجمن سیاوش انجام می شود نکوداشت شخصیت های فرهنگی و هنری فرهیخته شهر است و در همین راستا از بزرگان شعر و ادب و هنر نیز هر ماه تجلیل می شود که این شامل انجمن های ادبی نیز می گردد . در صورتی که این انجمن های ادبی بتوانند هم راه و هم راستا با یکدیگر باشند ، می توانند بر آیندی بسیار بیشتر داشته باشند .

 

همیشه نگاه مسئول برگزاری جلسه در انجمن ها دیده می شود . این نگاه در انجمن سیاوش چگونه برنامه ریزی می شود ؟

انجمن ادبی سیاوش با هیات مدیره ای نسبتا جوان و قوی و همدل و توانمند در شاخه های مختلف ، با عشق و علاقه و پیگیری توانسته جایگاهی در خور و بایسته در شهر مشهد پیدا کند به طوری که بسیاری از هنرمندان و شخصیت های علمی و فرهنگی با همکاری با این انجمن به پویایی آن کمک می کنند . بدیهی است وقتی برای تشکیل یک جلسه در ماه ، تمام لحظات ان به دقت در هیات مدیره مورد بررسی قرار می گیرد ، حتما آن جلسه مورد اقبال قرار می گیرد .چنانکه تاکنون در انجمن سیاوش برجسته ترین شخصیت های فرهنگی شهر و بزرگترین اساتید فرهیخته جوان حضور داشته و به نظر می رسد در این راه نسبتا موفق عمل نموده ، چنانکه جو غالب انجمن را جوانان با سواد و فرهیخته و خوش قریحه تشکیل می دهند و این شاید به دلیل حضور و وجود هیات مدیره تقریبا جوان در راس آن می باشد. افرادی چون دکتر محمد رضا سرسالاری با تخصص بالای ادبیات و دکترحسین صالحی ، چهره شناخته شده کشوری هنر و از اساتید خطاطی در سطح کشور و همچنین مهربانو دکتر زهرا موسوی با دانش بالای جغرافیا و هنرمندی ارزشمند در زمینه عکاسی و همه (به جز بنده ) جوان بوده و مقبولیت اجتماعی دارند.

 

خروجی انجمن تان را در جامعه چگونه ارزیابی می کنید ؟

به نظر بنده انجمن های ادبی در هر شهر مانند سرداران ارتش هستند در جبهه های جنگ . همچنانکه هر سرداری در جبهه نسبت به توامندی خود سعی در برنامه ریزی با دقت و هوشیاری در اجرای بهتر وظایف خود دارد ، هر انجمن ادبی در هر کجای کشور با همت و پشتکار نسبت به توان و امکانات خود سعی در ارایه هر چه بهتر برنامه های خود به مردم دارند و خروجی انجمن سیاوش نیز از این قاعده مستثنی نیست و بهترین نمود آن حضور حدود 150 نفر یا بیشتر در هر جلسه و آن هم در روز تعطیل می توان یافت.

 

سعید بابایی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *