3.5 میلیون من کارت بدون استفاده

نایب رئیس شورای شهر مشهد گفت: نزدیک به 5 میلیون من‌کارت دست شهروندان داریم که تعداد 3.5 میلیون از من‌کارت‌ها در چرخه استفاده شهری وجود ندارند. بنابراین به شهروندان سفارش می‌کنیم تا از من‌کارت خود به صورت بهینه استفاده کنند تا من‌کارت‌ ارزش خود را به دست آورد.

به گزارش صبح امروز ، حمیدرضا موحدی‌زاده در رابطه با هوشمندسازی شهر مشهد  ، اظهار کرد: شهرهای بزرگ و پرجمعیت مانند مشهد برای توسعه شهر و افزایش خدمات به شهروندان راهی به جز هوشمند شدن ندارند. درواقع دیگر نمی‌توان با سبک‌های سنتی و قدیمی مدیرت شهری را برعهده گرفت. مهمترین مؤلفه هوشمند، شهروندان هوشمند است.

 

وی افزود: در این راستا نیاز است زمینه‌هایی چون آموزش‌های مجازی، فراهم کردن امکانات زیرساختی که بتواند شرایطی را ایجاد کند تا مردم به جای مراجعه حضوری برای انجام کارهای خود در شهرداری از طریق موبایل یا اینترنت فعالیت‌های خود را انجام دهند، حائز اهمیت است. شهر هوشمند می‌تواند نیازهای مردم را نه به صورت صددرصدی، اما تا حدود زیادی تأمین کند. نکته اینجاست که هوشمندسازی شهرها یک فرایند پرهزینه و زمانبر است تا بتوان پایه این کار را در شهر فراهم کرد.

موحدی‌زاده ادامه داد: شهر مشهد پس از تهران، آمادگی حرکت به سمت هوشمند شدن را دارد. در این راستا تلاش کردیم تا در شورای شهر پنجم تجربه‌ای را که در شورای دوره قبل انجام شده برای تکمیل پروژه‌های مورد نظر خود رشد کنیم. با توجه به سرعتی که در برنامه پنج ساله شهرداری وجود دارد، شورای شهر نیز روی مفاد و بندهای آن بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و اولویت خاصی را به بخش هوشمندسازی بخشیده‌ است.

جایگاه ویژه هوشمند سازی

نایب رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه «شورای شهر مشهد جایگاه ویژه‌ای را به موضوع هوشمندسازی شهر اختصاص داده‌ است» تصریح کرد: در این راستا سال گذشته دو مصوبه مهمی برای تقویت این پروژه داشته‌ایم. یکی در قالب تبصره 9 بودجه سال 1397 شهرداری مشهد بوده است که شورای شهر به شهرداری اجازه داده تا به منظور هوشمندسازی و بهینه‌سازی روش‌های اجرایی ساخت سامانه‌ها یا دستگاه‌های مورد نیاز پس از تأیید کمیسیون بودجه، یک درصد از درآمدهای وصولی شهرداری صرف توسعه پژوهش‌های هوشمندسازی شود.

وی خاطرنشان کرد: ماده واحده‌ دیگری نیز برای تشویق شهروندان در راستای استفاده از من‌کارت‌ها داشتیم. از آنجا که هزینه تمام شده من‌کارت‌ها با توجه به وابستگی من‌کارت به نرخ ارز شهرداری را دچار چالش کرده است. نزدیک به 5 میلیون من‌کارت دست شهروندان داریم که تعداد 3.5 میلیون از من‌کارت‌ها در چرخه استفاده شهری وجود ندارند. بنابراین به شهروندان سفارش می‌کنیم تا از من‌کارت خود به صورت بهینه استفاده کنند تا من‌کارت‌ ارزش خود را به دست آورد.

موحدی‌زاده با اشاره به تشویق شهروندان برای استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی شارژ من‌کارت تصریح کرد: در مصوبه اخیر شورای شهر برای اینکه شهروندان را تشویق به استفاده از دستگاه‌های الکترونیک برای شارژ کردن من‌کارت کنیم به شهرداری و سازمان فاوا اجازه داده شده تا شارژ بیشتری برای افرادی که من‌کارت خود را از طریق این دستگاه‌ها شارژ می‌کنند، درنظر بگیرند. در شورای شهر به دنبال تقویت سامانه‌های شهری شهرداری هستیم تا شهروندان آسانتر بتوانند کارهای خود را انجام دهند.

هوشمندسازی شهر بزرگی چون مشهد تنها از عهده شهرداری برنمی‌آید 

نایب رئیس شورای شهر مشهد  بیان کرد: هوشمندسازی شهر بزرگی چون مشهد تنها از عهده شهرداری برنمی‌آید و نیاز است تا دولت که بحث شعار دولت الکترونیکی را مطرح کرده و دیگر دستگاه‌ها در این راستا همکاری‌های لازم را با شهرداری داشته باشند. باید توجه داشت که تکنولوژی هوشمندسازی بسیار پرهزینه است، بنابراین تقاضا داریم تا مردم نیز در این مورد همراهی‌های لازم را با ما داشته باشند.

وی با بیان اینکه «شهرداری در کانون مدیریت شهری و هوشمندسازی شهر قرار می‌گیرد چراکه مسئولیت شهر را برعهده گرفته است» افزود: اما بدین معنا نیست که تمامی بار این اقدام روی دوش شهرداری بیفتد درواقع برعهده گرفتن هزینه‌های این اقدام و ابعاد گوناگون آن نیازمند کمک دیگر دستگاه‌ها از جمله دولت، بخش خصوصی و حتی مشارکت و همراهی مردم است. همچنین بایستی شرایط زیرساختی چون ضریب نفوذ اینترنت در شهر، ارائه امکانات تخصصی در سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به صورت همزمان که به تنهایی از عهده شهرداری ساخته نیست.

تمام لوایح و طرح‌ها  در سامانه شورایاوران

موحدی‌زاده ادامه داد: درحال حاضر سامانه شورا یاوران وجود دارد که تمام لوایح و طرح‌ها در این سامانه قرار می‌گیرد و کارشناسان، متخصصان، دانشگاهیان و بخش خصوصی با مراجعه به این سامانه می‌توانند نظرات پیشنهادی خود را نسبت به این طرح‌ها ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد. سامانه دیگری نیز در خود شهرداری فعال است که قراردادها و مناقصات، مزایده‌های شهرداری به صورت شفاف و روشن در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در سامانه اقتصادی نیز فرایند شهرسازی و چگونگی مشارکت مشخص شده است.

مردم تخلفات را گزارش کنند

وی افزود: از سویی دیگر در سامانه خدمات شهری و فضای سبز، بخشی برای رسیدگی به تخلفات وجود دارد و شهروندان می‌توانند مورد تخلفی که در شهر صورت می‌گیرد گزارشی ارائه دهند تا رسیدگی شود. در این راستا تسهیلات تشویقی مشارکت مردم را در سیستم شهرداری ایجاد کرده‌ایم.

سوتیتر: هزینه تمام شده من‌کارت‌ها با توجه به وابستگی من‌کارت به نرخ ارز شهرداری را دچار چالش کرده است.

شرح عکس: نزدیک به 5 میلیون من‌کارت دست شهروندان داریم که تعداد 3.5 میلیون از من‌کارت‌ها در چرخه استفاده شهری وجود ندارند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *