واقعی‌شدن قیمت‌ها به معنای گران شدن نیست


نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: واقعی شدن قیمت ها به معنای گران شدن محصول و کالا برای مصرف کنندگان نیست؛ بلکه به این معناست که دولت باید جبران مافات کند و به مصرف کننده یارانه اختصاص دهد.

عبدالله حاتمیان با اشاره به اینکه قیمت محصولات کشاورزی در حال حاضر واقعی نیست، افزود: عده‌ای معتقدند گندم برای مثال در خارج ارزان تر است و یا برخی اقلام را اگر به کشور وارد کنیم برای ما ارزان تر تمام می شود.

سودبری انحصارگر در شرایط انحصاری

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در پاسخ به کسانی که این نظر را دارند، باید گفت که ما در شرایط انحصاری کالا وارد می کنیم و در شرایط رقابتی هم دست به تولید می زنیم. این در حالی است که در شرایط انحصاری انحصارگر سود می برد و این احصارگر است که برای مثال قیمت مرغ و یا سم را تعیین می کند؛ در حالی که ما مرغ را در شرایط رقابتی می فروشیم و دولت اجازه نمی دهد قیمت آن از یک نرخ خاص بالاتر برود و چون بازار دیگری هم نداریم که مرغ را به دلخواه در آن بازار به فروش برسانیم، پس عملا تولیدکننده متضرر می شود.

انتقاد به اقتصاد دستوری

وی از اقتصاد دستوری انتقاد کرد و گفت: دولت برای جبران ضرری که متوجه تولیدکننده شده، نرخ های تضمینی تعیین می کند ولی این نرخ های تضمینی هم یا واقعی نیست یا واقعی اجرا نمی شود. برای مثال در مورد گندم به این صورت است که ما یکی دو سالی بود که افزایش قیمت نداشتیم تا اینکه دولت امسال قیمت ها را افزایش داد. اما با توجه به افزایش هزینه هایی که برای کشاورزان  ایجاد شده، قیمت اعلام شده هم تکافوی هزینه تولیدکنندگان را نمی کند.

این نماینده در مجلس دهم با بیان اینکه در کل کشور موازنه های موجود به ضرر تولیدکنندگان بخش دامداری و کشاورز شکل گرفته، تاکید کرد: لازم است دولت به صورت اساسی در این فضا ورود کند. کمیسیون کشاورزی هم اقداماتی در این زمینه انجام داده که قابل تقدیر است؛ ولی به هر حال همچنان کافی نیست.

اهمیت حمایت دولت از کشاورزان

حاتمیان به اهمیت حمایت دولت از کشاورزان هم اشاره کرد و افزود: با توجه به نرخ بالای بهره، اقلیم نامناسب و نبود تجهیزات مناسب کشاورز دوام نمی آورد و در این شرایط به صورت حاشیه نشین به حاشیه شهرها مهاجرت می کند و هزینه ای را با این کار متوجه دولت می کند که جدای از هزینه ها آسیب های اجتماعی هم متوجه جامعه و کشور می شود.

واقعی شدن قیمت ها؛ یک ضرورت

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، گفت: واقعی شدن قیمت ها به معنای گران شدن محصول و کالا برای مصرف کنندگان نیست؛ بلکه به این معناست که دولت باید جبران مافات کند و یا قیمت تضمینی را بالا ببرد و یا به مصرف کننده و تولیدکننده یارانه اختصاص دهد.

نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد: هرگونه کوتاهی در این ارتباط به ضرر کشاورز و تولیدکننده محصول تمام می شود. اما دولت باید بداند که در صورت حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان، زندگی برای مصرف کنندگان هم راحت تر خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *