رکاب بزن تا سلامت باشی

یکی از ورزش‌هایی که طرفداران و علاقه‌مندان زیادی دارد دوچرخه سواری است. در دوران کودکی و نوجوانی وقتمان را با دوچرخه می‌گذراندیم بدون این‌که از فواید آن اطلاعی داشته باشیم. برای خرید و رفتن به مقصدهای نه چندان دور از دوچرخه استفاده کردیم و در تمامی این لحظات روحیه خوب و خوشحالی داشتیم. این ورزش فرح‌انگیز باعث بالا رفتن روحیه و احساس نشاط و شادی است. در عین حال دوچرخه سواری بر روی بدنمان هم تاثیر مثبت زیادی دارد و منجر به گردش خون بالا و خونرسانی به تمام اعضای بدن می‌شود. در عین حال اگر در یک محیط با هوای پاک دوچرخه سواری کنیم فواید آن بسیار بیشتر می‌شود و حس جوانی را افزایش می‌دهد. دوچرخه‌سواری ضمن افزایش سلول‌های سفید مغز، به بهبود ارتباطات مغزی کمک می‌کند. روحیه خوب از مهمترین فواید دوچرخه سواری برای بانوان محسوب می‌شود.

این مطالب مقدمه‌ای بود برای گفت‌وگو با مهناز احتشام نائب رئیس هیئت دوچرخه‌سواری بانوان. وی در یکی از این روزها مهمان روزنامه «صبح‌امروز» بود و از برنامه‌های هیئت برای ما صحبت کرد.

فعالیت‌های حوزه بانوان

مهناز احتشام نائب رئیس هیئت دوچرخه سواری درباره فعالیت‌های حوزه بانوان اظهار کرد: ورزش دوچرخه‌سواری  دو بخش قهرمانی و عمومی دارد و در بخش قهرمانی خیلی راحت‌تر هستیم ولی در بخش عمومی کمی موانع زیادی وجود دارد. وی افزود: امسال از فروردن ماه یک سری مسابقات را برنامه‌ریزی کردیم. سال گذشته در بخش بانوان تنها مسابقات سرعت داشتیم که فقط در پیست برگزار می‌شد. در بخش بانوان فقط سه مرحله مسابقه برگزار می‌شد که شامل 200 متر، 500 مت و 2 کیلومتر بود.

احتشام بیان کرد: در سال جاری برنامه‌ها خیلی گسترده‌تر برگزار شد، از اسفندماه سال قبل با برنامه‌ریزی در بخش بانوان 12 مسابقه رنکینگ گذاشتیم که 10 تا از آن‌ها تمام شد و دو مسابقه دیگر تا پایان مهر برگزار خواهد شد. در این مسابقات، قسمت سرعت مثل سال قبل بود ولی امسال در بخش تام‌تریل جاده، کوهستان و استقامت جاده هرکدام سه مسابقه برگزار شد. وی گفت: در بخش مسابقه جاده ابتدا در پیست ثامن بود که به‌علت غیراستاندارد بودن فضا و اعتراض ورزشکاران، با حمایت آقای روزبهانی رئیس هیئت و مجوز اداره ورزش و جوانان به کنارگذر شمالی رفتیم که صبح‌های جمعه بچه‌ها همراه یک اسکورت کاملا ورزشی که همه خانم بودند، به تمرین می‌پرداختند. در مسابقات کوهستان در کنار پیست موتورکراس مجموعه ثامن یک پیست طراحی کردیم و مسابقات کوهستان آن‌جا انجام دادیم.

پیشرفت در بخش قهرمانی

احتشام با اشاره به پیشرفت بانوان در بخش قهرمانی عنوان کرد: با توجه به این پیشرفت‌ها در این بخش، به‌همین نسبت اعزام‌های خوبی را انجام دادیم که با رشد 500 درصدی روبه‌رو بود. تاکنون سه لیگ و همچنین مسابقات قهرمان کشور اعزام کردیم. وی تصریح کرد: در مسابقات قهرمان کشور از باشگاه‌ها گلچین می‌شوند و به هزینه هیئت اعزام می‌گردند.

برگزاری لیگ واعزام تیم‌ها

نائب رئیس هیئت دوچرخه سواری درباره برگزاری لیگ اظهارکرد: لیگ بانوان، در رده بزرگسالان و جوانان است. امسال مسابقات در بخش بزرگسالان در تبریز، کوهستان در سنندج و سرعت در تهران برگزار شد. تمامی اعزام‌ها انجام شد و به‌غیر از بخش کوهستان که دو نفر از ورزشکاران ما در تمرینات آسیب فیزیکی زیادی دیدند و نتوانستیم تیمی را به این بخش اعزام کنیم. وی خاطرنشان کرد: امسال میزبانی بانوان را نداشتیم ولی به فدراسیون پیشنهاد دادیم که سال آینده این میزبانی را برعهده بگیریم. خوشبختانه در مسابقات قهرمان جوانان کشور نائب قهرمان شدیم. هیئت در بخش بانوان زیرسازی‌های خوبی را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به دو ورزشکار بخش جوانان گفت: یگانه غلامرضائی و پارمیدا نیکفر در جوانان حرف اول را می‌زنند که در مسابقات تایم تریل مدال طلا را گرفتند و کسب مقام نائب قهرمانی در کشور شدند.

احتشام درباره حضور ورزشکاران در تیم خراسان جنوبی بیان کرد: در بخش جوانان با حمایت‌های آقای روزبهان به خراسان جنوبی تیمی را اعزام کردیم و با هزینه هیئت این کار انجام شد و بچه‌ها توانستند با آرم خراسان جنوبی مدال نقره را کسب کنند و همچنین تجربه خوبی را به‌دست آورند. وی خاطر نشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجم هیئت خراسان رضوی در آینده می‌تواند در بخش بانوان حرفی برای گفتن داشته باشد و ورزشکارانی را برای تیم ملی معرفی کنیم.

برنامه‌ریزی در بخش عمومی

نائب رئیس هیئت درباره دوچرخه‌سواری عمومی بانوان اظهار کرد: در سال جاری پیش‌بینی سه مسابقه برای عموم داشتیم که نیاز به همکاری شهرداری و اطلاع رسانی داریم. تاکنون هیئت چنین برنامه‌هایی برای بانوان در بخش عمومی نداشت ولی از زمستان سال گذشته تاکنون 3 مسابقه جایزه بزرگ گذاشتیم. اولین مسابقه با حمایت فروشگاه «آسمان آبی» و در بازار خودرو مجیدیه برگزار شد و استقبال بسیار خوب هم انجام شد و جوایزی راهم اهدا کردند. سپس 2 تا مسابقه دیگر انجام شد که متاسفانه استقبال چندانی نکردند و حتی در یکی از مسابقات داورها بیشتر از شرکت‌کنندگان بودند.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به عدم استقبال عمومی، گذاشتیم تا مسابقات بخش قهرمانی تمام شود و سپس تمرکز را به سمت مسابقات عمومی کنیم و اطلاع رسانی را خوب انجام دهیم. در این بخش مشکل اساسی بانوان نداشتن دوچرخه مناسب است، در صورتی‌که هیئت تنها 15 تا دوچرخه برای کلاس‌های آموزشی دارد که نمی‌توان آن‌ها را در زمان برگزاری مسابقات به این ‌مکان‌ها ببریم.

احتشام عنوان کرد: از برنامه‌های این بخش برگزاری همایش برای بانوان است و همچنین ایجاد فرهنگ‌سازی و بستری مناسب برای ورزش بانوان در سطح جامعه. در پارک‌های بانوان مثل پارک حجاب و ریحانه باید این امکانات به‌وجود آید تا استفاده از دوچرخه برای بانوان در این پارک‌ها آسیب زا نباشد و زیر نظر هیئت و همراه با یک مربی صورت پذیرد. وی افزود: زمان برگزاری همایش مهر و آبان امسال است تا به‌صورت علمی توضیحاتی داده بشود و علاقه‌مندان به ورزش دوچرخه‌سواری آموزش ببینند تا چگونه و با چه استانداردهایی دوچرخه‌ای را تهیه واستفاده کنند.

اقدامات ارزنده هیئت

نائب رئیس هیئت درباره اقدامات هیئت از ابتدای امسال تاکنون گفت: هیئت با دعوت از دوچرخه‌فروشی‌ها معتبر سطح شهر، از آنان خواست تا در کلاس‌های دوره مربیگری شرکت کنند تا هنگام خرید به مشتری کمک نمایند.

مشکلات بخش عمومی

احتشام با اشاره به ناامنی مسیرهای دوچرخه‌سواری بیان کرد: در بخش عمومی متاسفانه مسیرهای دوچرخه استاندارد نیستند و ورزشکار احساس ایمنی نمی‌کند و مشکلات فراوانی در این راه وجود دارد و دوچرخه‌سوار مجبور است برای تمرین به کنار گذر برود.

وی گفت: همچنین برای همگانی کردن این ورزش نیاز است تا دوچرخه با قیمت مناسبی در اختیار عموم قرار بگیرد. بعضی افراد دوچرخه‌سواری را در حد تفریح می‌دانند تا یک ورزش مفرح و حرفه‌ای. امسال بیشتر هدف هیئت این است که در بحث عمومی کار کند و از فضای پارک بانوان استفاده لازم و مفیدی صورت پذیرد. در این پارک‌ها بدون حضور مربی و نظارت درست دوچرخه‌هایی در اختیار عموم می‌گذارند که باعث ناراحتی و بروز مشکلاتی در فرد می‌گردد. اگر این پارک‌ها زیر مجموعه هیئت دوچرخه‌سواری قرار بگیرند دیگر شاهد آسیب‌های فیزیکی برای  افراد نخواهیم بود. این پارک‌ها زیرنظر شهرداری و الان به بخش خصوصی واگذار می‌کنند و شهرداری باید یک هماهنگی بین بخش خصوصی و هیئت انجام دهد تا بخش بانوان بگذارند و از هیئت مجوز بگیرند و نظارت کنند.

تاثیرات مثبت دوچرخه‌سواری در بانوان

احتشام درباره فواید مثبت دوچرخه‌سواری برای بانوان عنوان کرد: ورزش دوچرخه‌سواری باعث کاهش وزن و سوختن کالری بدن می‌گردد و تا ساعت‌ها پس از دوچرخه‌سواری بدن ورزشکار کالری سوزی دارد و همین باعث کاهش وزن و تناسب اندام می‌گردد. هورمونی که در دوچرخه‌سواری ترشح می‌گردد ضد آلزایمر و شادی‌آفرین است و ورزش هوازی بسیار جذابی است. ورزش پرمحتوائی است و استقامت قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. جزء معدودترین ورزش‌هایی است که هیچ عیبی نمی‌توان روی آن گذاشت و حتی درمان زانو درد مادرزادی است، حتی درمان‌بخش بیماری آسم است. تمامی این نکات زمانی سودمند است که این ورزش زیر نظر مربی علمی صورت بگیرد.

تامین بودجه هیئت دوچرخه‌سواری

نائب رئیس هیئت درباره تامین اعتبارات در این حوزه خاطرنشان کرد: هیئت سه مسیر برای تامین بودجه دارد، ابتدا فدراسیون است که حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد و هیئت دوچرخه‌سواری مشهد در سطح کشور مقام دوم را به‌عنوان هیئت برتر کسب کرد. سپس سازمان ورزش و جوانان است که تامین بودجه می‌کند و آن بستگی به فعالیت‌های سالانه دارد. در نهایت بودجه دیگر هم رئیس هیئت‌ها هستند که منابع مالی را تامین می‌کنند.

برنامه‌های آینده هیئت دوچرخه‌سواری

احتشام با بیان برنامه‌های هیئت در 6 ماه دوم سال اظهار کرد: در 6 ماهه دوم امسال در بخش عمومی تمرکز ‌کنیم و برگزاری همایش علمی است. همچنین مسابقات جایزه بزرگ را انجام دهیم و اطلاع رسانی دقیق در بخش عمومی صورت گیرد. وی گفت: در بخش قهرمانی فقط در قسمت کوهستان کار کنیم که در استان خراسان رضوی خیلی کم کار می‌شود و هدفمان جذب مربیان خوب برای ورزشکاران است.

مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *