بازی با جان و اعتقاد مردم به بهانه درمان

طب اسلامی از لحاظ روایی و احادیث جایگاهی ندارد

رئیس هیأت‌مدیره نظام‌پزشکی مشهد گفت: طب اسلامی از دیدگاه روایی و احادیث چندان جایگاهی ندارد. بنابراین خواهشمندیم کسانی که در حوزه‌ علمیه از اصول و مقررات طب ایرانی استفاده می‌کنند، وارد عمل شوند و در مقابل کسانی که از علاقه‌‌ دینی مردم استفاده می‌کنند، ایستادگی کنند.

علی بیرجندی‌نژاد در نشستی خبری که در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، افزود: در زمینه زباله‌های پزشکی، سازمان نظام‌پزشکی اقدامات مناسبی را انجام داده است. درواقع سازمان پیگیری‌های لازم را در راستای جمع‌آوری و دفع این پسماند‌ها انجام می‌دهد. گفتنی است که ۳۳ دستگاه در بیمارستان‌های مشهد وجود دارد تا به‌وسیله این دستگاه‌ها پسماندهای خود را بی‌خطر کنند و پس از آن به واحدهایی که مسئولیت دفع زباله را دارند، تحویل دهند. از سویی دیگر درمانگاه‌ها نیز سال‌هاست که قرارادادی با سازمان مپ دارند. تعداد ۱۷۰درمانگاه ما در راستای دفع زباله با سازمان مپ در ارتباط هستند. همچنین سال‌هاست که آزمایشگاه‌ها قراردادی با سازمان مپ بسته‌اند و به‌شکلی اصولی زباله‌های خود را جمع‌آوری می‌کنند.

رفع مشکل دفع زباله‌های عفونی تا چند ماه آینده

وی افزود: با توجه به شرایط جدید، قراردادهایی با مطب‌های خصوصی در مورد پسماند داشته‌ایم که حدود 1000 قرارداد است. گفتنی است که وضعیت جمع‌آوری و دفع پسماند به‌صورت قابل قبولی به‌ویژه در شش ماه اخیر مسیر مناسبی را طی می‌کند. نکته مورد توجه دیگر این است که در برخی از مطب‌ها مانند مراکز مشاوره به‌هیچ عنوان پسماند عفونی وجود ندارد یا اینکه برخی از پسماندها تنها از دیدگاه ما عفونی تلقی می‌شود حال آنکه از نظر قانونی عفونی نیست. درواقع همه بخش‌هایی که پسماند عفونی دارند، قراردادی برای جمع‌آوری و دفع پسماند عفونی خود با سازمان مپ بسته‌اند یا درحال بستن قرار دادند. بنابراین تا چند ماه آینده این مشکل، رفع خواهد شد.

ویزیت همزمان دو بیمار اصولی نیست

بیرجندی‌نژاد در رابطه با چگونگی تکریم بیماران در مطب‌های خصوصی توضیح داد: در شهر مشهد حدود ۲۵۰۰ مطب خصوصی وجود دارد، که درصد کمی واجد شرایط لازم برای تکریم بیمار و رعایت استانداردهای بین‌المللی هستند. براساس استانداردهای بین‌المللی معاینه بیماران در مطب‌ها بایستی به‌صورت تک‌نفره باشد نه گروهی. همچنین براساس این استانداردها مدت زمان برای معاینه بیمار، توسط پزشک عمومی 15 دقیقه و توسط پزشک متخصص ۲۰ دقیقه است. یکی از دلایلی که این استانداردها در مطب‌ها رعایت نمی‌شود به‌دلیل وجود متقاضی زیاد است که کیفیت خدمات‌رسانی به بیماران مراجعه‌کننده را کاهش می‌دهد.

رئیس هیأت‌مدیره نظام‌پزشکی مشهد بیان کرد: در این زمینه بایستی نکاتی از سوی خود بیماران رعایت شود. اگر پزشکی در زمینه تخصصی خود منحصربه‌فرد باشد، مردم مجبور هستند که به وی مراجعه کنند و مدت زمان زیادی را برای دریافت وقت پشت سر بگذرانند. بیماران تخصص‌هایی که تعداد پزشکان فعال در آن حوزه بسیار است را درنظر داشته باشند. درواقع بیماران برای صرفه‌جویی وقت خود، می‌توانند در این موارد به پزشک‌های گوناگونی مراجعه کنند.

سیستم نوبت‌دهی راه‌حل مشکل

وی تصریح کرد: در این زمینه دو مشکل اساسی وجود دارد یکی بحث فرهنگی است که تمایل بیماران برای مراجعه به برخی از پزشکان خاص، بیشتر است. مشکل مهم دیگر، سیستم ارجاع بیمار است که باید رفع شود. در همه جای دنیا بیمار به مطب نمی‌رود، درواقع سیستمی به نام پزشک خانواده وجود دارد که در آن ۹۰ درصد بیماران، توسط این پزشکان درمان می‌شود. اما چند درصد از بیماری‌هایی که توسط این پزشکان درمان نمی‌شود در نوبت پزشک متخصص، قرار می‌گیرند. این شرایط موجب می‌شود که بار مراجعه به متخصصان کم شود. اعتقاد بر این است که بیماران بایستی به‌صورت یک‌به‌یک ویزیت شوند. یکی از مواردی که می‌تواند این مشکل را حل کند بهره‌مندی از سیستم‌های نوبت‌دهی است که ماندگاری بیمار در مطب را به حداقل می‌رساند.

رئیس هیأت‌مدیره نظام‌پزشکی مشهد اظهار کرد: ایران در زمینه دانش پزشکی در سطح بین‌المللی رتبه خوبی دارد، بنابراین کیفیت آموزش ما بسیار مناسب است. از سویی دیگر ما برنامه سیستم‌های بازآموزی را داریم که براساس آن، پزشکان موظف به گذراندن دوره‌های بازآموزی هستند. هدف از اجرای این طرح، این است که متخصصان به‌صورت مرتب با دانش روز همراه شوند و از دانش‌های نوین در پزشکی عقب نمانند.

 به نارضایتی‌های بیماران رسیدگی می‌کنیم

وی در رابطه با نارضایتی برخی بیماران در راستای فرستادن آن‌ها به برخی از آزمایشگاه‌های خاص تشریح کرد: اگر پزشک گمان کند برای نمونه در آزمایشگاهی تجهیزات مناسبتر و به‌روزتری وجود دارد، می‌تواند بیمار خود را به آن آزمایشگاه یا سونوگرافی ارجاع دهد، اما گاهی ممکن است ارجاع بیمار به برخی از بخش‌های پزشکی، برای منفعت بیمار نباشد و پزشک در این میان از سودی بهره‌مند شود. بنابراین در مواردی که این ارتباط غیرمعمول رخ دهد، شکایت به انجمن‌های علمی و تخصصی فرستاده می‌شود تا بررسی‌های لازم در این زمینه انجام شود.

حجم زیاد بیماران و کیفیت آموزش به رزیدنت‌ها

بیرجندی‌نژاد با بیان اینکه «در هر جامعه‌‌ای نقاط ضعفی وجود دارد، بنابراین جامعه پزشکی نیز مستثنا از این موارد نیست» بیان کرد: ممکن است در ساختار پزشکی تعداد محدودی از پزشکان، مشکلات اخلاقی داشته باشند. این مشکلات اخلاقی می‌تواند در زمینه بخل‌ورزی در آموزش به رزیدنت‌ها با هدف انحصار دانش برای پزشک باشد که جزو موارد نادر است. نکته اینجاست که یکی از مشکلات اساسی ما در این زمینه، سیستم آموزشی است. درواقع به سبب افزایش حجم درمان، کیفیت آموزش تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مراجعه تعداد زیادی از بیماران برای درمان، سبب می‌شود بخش آموزشی و پژوهشی مغفول بماند. نکته مهم دیگر این است که آموزش بحثی جمعی است. در هر گروه آموزشی برای رزیدنت‌ها، چند متخصص وجود دارد، بنابراین اگر متخصصی در ارائه دانش به رزیدنت‌های خود خساست به خرج دهد، دیگر پزشکان گروه، این نقص را جبران می‌کنند.

اهدای عضو به خوبی جا افتاده

وی تشریح کرد: کم‌کاری پزشکان در حوزه تشریح که نه تنها در زمینه کالبدشکافی بلکه در بحث اهدای عضو نیز وجود دارد به دلیل فرهنگ اشتباه مردم در این مورد است. امروز در ایران در زمینه تشریح، گام‌های خوبی برداشته شده، درواقع باهماهنگی‌های مناسبی که صورت گرفته، این معضل تاحدودی رفع شده است. در این راستا اگر افرادی وصیت کنند که اعضای بدنشان برای تشریح مورد استفاده قرارگیرد، خدمت بزرگی به دانش و جامعه پزشکی کرده‌اند. از سویی دیگر فرهنگ‌سازی در حوزه اهدای عضو، می‌تواند انسان‌های زیادی را به زندگی بازگرداند.

تاخیر 14 ماهه بیمه به پزشکان

بیرجندی‌نژاد با اشاره به بدیهی شرکت‌های بیمه ادامه داد: یکی از نقاط ضعف جامعه پزشکی در پیگیری مطالبات خود از شرکت‌های بیمه است. معمولا فرهنگ جامعه و دیدگاه اخلاقی پزشکان اجازه نمی‌دهد که این قشر خدمات درمانی خود را موکول به بحث مالی کنند. بدهی شرکت‌های بیمه به برخی از همکاران ما  به ۱۳ یا ۱۴  ماه می‌رسد، این درحالیست که در ۹۹ درصد موارد خدمات درمانی با وجود بدهی‌های شرکت‌های بیمه به بیمار ارائه می‌شود.

عدم‌پرداخت معوقات منجر به تعطیلی مراکز درمانی

رئیس هیأت‌مدیره نظام‌پزشکی مشهد افزود: همه مراکز بهداشتی، درمانی، بیمارستان‌های خصوصی و خیریه باوجود شرایط دشوار اقتصادی، مشغول به ارائه خدمات درمانی با کمترین آسیب هستند. این در شرایطی است که بسیاری از مراکز ما به دلیل عدم‌پرداخت معوقات توسط برخی از سازمان‌های مربوط درحال تعطیلی هستند. در این روزها برخی مراکز بهداشتی و درمانی امکان خدمات‌رسانی خود را از دست داده‌اند.

طب اسلامی از لحاظ احادیث جایگاه ارزشمندی ندارد

وی در رابطه با طب سنتی و تفاوت آن با طب اسلامی تصریح کرد: طب سنتی به عنوان یک روش استاندارد مطرح شده و  دانشکده‌ای به نام همین  طب وجود دارد. پزشکان طب سنتی در این حوزه، پژوهش‌های بسیاری را انجام می‌دهند و برای درمان بیماران از منابع سنتی و ایرانی استفاده می‌کنند. پزشکانی که در این رشته تحصیل می‌کنند، از دانشکده طب سنتی فارغ‌التحصیل می‌شوند و دارای مدرک پزشکی هستند. در این حوزه افرادی هستند که این مسیر را طی نمی‌کنند و در این زمینه عنوان طب اسلامی را مطرح می‌کنند. طب اسلامی حتی از دیدگاه روایی و احادیث چندان جایگاهی ندارد. بنابراین خواهشمندیم کسانی که در حوزه‌ از اصول و مقررات طب ایرانی استفاده می‌کنند، وارد عمل شوند و در مقابل کسانی که از علاقه‌‌ دینی مردم استفاده می‌کنند، ایستادگی کنند. از سویی دیگر مطالب و تبلیغاتی که در زمینه طب‌های اسلامی و سنتی در فضای مجازی و غیرمجازی می‌آید نیاز به اصلاح و نظارت دارد.

مراکز پلمب‌شده طب سنتی نباید فک پلمب شوند

معاونت آموزشی و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌پزشکی خراسان‌رضوی گفت: ۸ مرکزی که کار غیرعلمی پزشکی و غیراصولی طب سنتی انجام می‌داده‌اند را پلمب کرده‌ایم، اما متاسفانه پس از پلمب فک پلمب شدند؛ چراکه دادگاه تنها به جریمه این افراد بسنده کرده بود، حال آنکه جریمه آن‌ها در حد و اندازه اقدامات زیان‌بار این افراد نبود. متأسفانه در حال حاضر این ۸ مرکز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

حاتمی در ادامه افزود: یکی از مشکلات اصلی ما در جامعه، فرهنگ مردم در مراجعه به پزشکان و عدم‎استفاده از درمان‌های تجویزی آن‌هاست. برای نمونه یکی از بیماران به من مراجعه کرد که زخم زیادی روی سینه داشت. این فرد روال پزشکی را طی نکرده و برای درمان به سراغ طب اسلامی رفته بود، پس از مدت زمانی که دوباره مراجعه کرد، بیماری وی بسیار پیشرفت کرده و به همان میزان، درمان این بیمار دشوارتر می‌شود.

وی افزود: در هر علمی که وارد می‌شویم بایستی آموزش‌های لازم را ببینیم و به آگاهی کامل دست یابیم.  اعتقاد بر این است کسی که وارد حوزه پزشکی می‌شود بایستی فیزیولوژی و آناتومی انسان را بداند. دانشگاه‌های طب سنتی و طب مدرن در این زمینه ورود می‌کنند. طب سنتی درواقع طب مکمل ما است. برخی از پزشکان عمومی دوره موقت چند ماهه می‌گذارنند تا با آگاهی کامل، در حوزه این طب فعالیت کنند.

درمان و فروش گیاهان دارویی دو موضوع جدا از هم

حاتمی ادامه داد: ‌برخی از عطارها که داروهای گیاهی می‌فروشند وارد این عرصه می‌شوند و گاهی اوقات درمان هم می‌کنند که به‌هیچ عنوان کار درستی نیست. از سویی دیگر تبلیغاتی در حوزه ارائه خدمات سلامت در رسانه‌های مشهور ما انجام می‌شود که از لحاظ علمی اقدام اشتباهی است. درواقع افرادی که آگاهی‌های پزشکی ندارند به نام طب اسلامی وارد این حوزه می‌شوند، که بیشتر هم با هدف مالی است. برای نمونه آقایی در رسانه‌ها اعلام می‌کند که واکسن‌زدن کار غیر علمی است و اقدامی اسرائیلی است و متأسفانه بسیاری از افراد این سخن‌ها را باور می‌کنند.

8 مرکز مجددا فک پلمپ شدند

معاونت آموزشی و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌پزشکی خراسان‌رضوی در رابطه با برخورد با مداخله‌گرایان در حوزه پزشکی توضیح داد: ما با مداخله‌گرایان برخورد کردیم و ۸ مرکزی که کار غیرعلمی پزشکی و غیراصولی طب سنتی انجام می‌داده‌اند را پلمپ کرده‌ایم، اما متاسفانه پس از پلمپ فک پلمپ شدند؛ چراکه دادگاه تنها به جریمه این افراد بسنده کرده بود، حال آنکه جریمه آن‌ها در حد و اندازه اقدامات زیان‌بار این افراد نبود. متأسفانه در حال حاضر این ۸ مرکز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. باید ببینیم که این مراکز از کجا حمایت می‌شوند؛ چراکه حضور این مراکز برای جان انسان ضرردارد.

معاونت آموزشی و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌پزشکی خراسان‌رضوی بیان کرد: در زمینه نظارت و بازرسی از مطب‌های خصوصی با دانشگاه علوم‌پزشکی هماهنگی و همکاری‌های لازم انجام می‌شود. این هماهنگی در حوزه نظارتی برای پرهیز از موازی‌کاری است. از سویی دیگر از انجمن‌ها در این زمینه یاری می‌گیریم. درواقع پزشکانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند اطلاعات لازم را در اختیار سازمان نظام‌پزشکی قرار می‌دهند. همچنین کمیسیون اخلاق پزشکی وجود دارد که وظیفه آن، بررسی ارتباطات ابهام‌دار پزشکان با برخی از حوزه‌های پزشکی است که اگر خطای پزشک مشخص شد، فرد متخلف فراخوانده می‌شود و از طریق سازمان و واحد انتظامی به جایگاه بالاتر ارجاع داده می‌شود.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *