رانت تولیدکننده‌ها موجب سوء استفاده از کمبود دارو شد

مدتی است که داروهای بیماران مبتلا به سرطان در بازار وجود ندارد و مشابه ایرانی این داروها نیز تأثیر لازم در روند درمان بیماران را ندارد. برای نبود این داروهای خارجی می‌توان دلایل گوناگونی مطرح کرد؛ از جمله عوامل به‌ صرفه نبودن واردات این نوع از داروها، احتکار دارو و غیره.

بایستی توجه داشت هنگامی که بیمه، دارویی را از حمایت خود خارج می‌کند، سازمان‌های خیریه‌ نیز دیگر تأمین هزینه این دارو را نمی‌پذیرند و خودبه‌خود مشکلاتی برای تأمین دارو ایجاد می‌شود. از سوی دیگر، براساس نظر برخی از کارشناسان داروساز و داروخانه‌دار، داروهای تحت پوشش بیمه به‌وسیله معاونت غذا و دارو شامل تخفیفات 20 تا 30 درصدی می‌شوند. بنابراین هنگامی که بیمه این داروها را نپذیرد، معاونت غذا و دارو نیز تخفیفی را برای آن درنظر نخواهد گرفت. نکته دیگر این است که اگر بیمار بخواهد این دارو را به‌صورت آزاد تهیه کند، دارو در بازار وجود ندارد؛ درنتیجه به سراغ داروهای هندی و ایرانی می‌رود که اثرگذاری اندکی بر روی بیماری دارد.

نبستن قرارداد با داروخانه‌ها

یکی از داروخانه‌داران استان تصریح کرد: سازمان بیمه در خراسان‌رضوی، پاسخگوی عدم حمایت خود از برخی داروهای سرطانی نیست. درواقع سازمان بیمه تنها به این سخن بسنده می‌کند که این موضوع، بخشنامه‌ای ارسال شده از تهران است. توضیحاتی که وزارت درمان داده، این است که براساس بررسی‌های انجام شده، مصرف این داروها در میان برخی از بیماران سرطانی جواب‌ده نیست. درحالی که مصرف داروی بیماران سرطانی، تنها برای افزایش طول عمر است. بنابراین از ابتدای سال جاری، بیمه تلاش می‌کند تا هزینه‌های خود را کاهش دهد. یکی از اقدامات برای کاهش هزینه، نبستن قرارداد با داروخانه‌های جدید است، حتی بیمه قراردادهای خود را با داروخانه‌هایی که از قبل قرارداد داشته، توسعه نمی‌بخشد. بنابراین این روال جدید به‌نوعی موجب انحصارطلبی در زمینه دارو می‌شود.

این داروخانه‌دار که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: سازمان بیمه از فروردین‌ماه با داروخانه‌های تازه‌تأسیس قرارداد نمی‌بندد. داروهای بیماری‌های خاص 10 درصدی است؛ یعنی 10 درصد هزینه دارو را بیمار پرداخت می‌کند و 90 درصد باقی‌مانده را بیمه می‌پردازد. بنابراین بیمه برای کاهش هزینه‌های خود، قرارداد مکمل را با داروخانه‌ها نمی‌بندد.

موجودی داروخانه‌ها برای تأمین دار تا چند ماه آینده

این داروساز خاطرنشانکرد: نکته دیگر این است که موجودی داروخانه‌ها تنها تا چند ماه آینده تأمین‌کننده داروهای بیماران است، اما زمانی که موجودی تمام شود خواهیم دید حتی قرص استامینوفن در بازار پیدا نخواهد شد؛ چراکه شرکت تولیدکننده تولید نمی‌کند.

وی توضیح داد: تعداد داروهایی که از پوشش بیمه خارج شده‌اند که معادل خارجی آن‌ نیز در بازار وجود ندارد، بسیار زیاد است. درواقع همگی اقلام داروهای خارجی بیماران سرطانی در بازار پیدا نمی‌شود یا به تعداد محدودی یافت می‌شود. از سویی دیگر در زمینه داروهای ایرانی نیز کمبود داریم، برای نمونه شیاف مزالازین، قرص تری‌اگزیفنیدین و… مدتی است که در بازار نیست. این شرایط تا زمانی که نرخ دلار حالت صعودی و غیرثابت را دارد، ادامه خواهد داشت.

رانت شرکت‌های تولیدکننده از عوامل کمبود دارو

وی با اشاره به تأثیرگذاری اندک داروهای ایرانی بر روند درمان سرطانی‌ها تصریح کرد: داروهای ایرانی تأثیری بر بهبود روند درمان بیمار ندارد. سازمان نظارتی در این زمینه سازمان غذا و دارو است، اما متأسفانه نمی‌تواند اقدامی انجام دهد؛ چراکه واردکننده دارو، سازمان غذا و دارو نیست، بلکه شرکت‌های واردکننده دارو هستند. این شرکت‌ها با کارخانجات داروسازی جهان قرارداد می‌بندند و با درصدی سود مشخص این داروها را وارد می‌کنند. از سویی دیگر شرکت‌های توزیع‌کننده، این داروها را از واردکنندگان می‌گیرند و میان داروخانه‌ها پخش می‌کنند. بنابراین هرکدام از این شرکت‌ها اگر کار خود را به‌درستی انجام ندهند یا به‌دنبال سود بیشتری باشند، توزیع دارو با مشکل روبه‌رو می‌شود. هنگامی که شرکت‌های واردکننده دارو آنقدر رانت داشته‌اند که توانسته‌اند واردات دارو را از دولت بگیرند، مطمئناً آنقدر هم رانت دارند تا مشخص شدن نرخ ثابت دلار، دارو را احتکار کنند.

دو برابر شدن قیمت اقلام آرایشی و بهداشتی با تغییر نرخ ارز

این داروخانه‌دار با اشاره به تغییر قیمت بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی توضیح داد: ما در تمامی اقلام داروخانه تغییر قیمت شدید داشته‌ایم، برای نمونه اقلام آرایشی و بهداشتی حدوداً دوبرابر شده‌ است. درواقع بسیاری از این اقلام احتکار شده، حتی اگر در بازار باشد، قیمت بسیاری دارد. برای نمونه این مشکل برای پوشک ایزی‌لایف وجود دارد. این پوشک در بازار پیدا نمی‌شود، اگر هم باشد قیمت 20 هزار تومان آن به 60 تا 70 هزار تومان رسیده است.
انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *