نگرش مثبت به مواد خطرناک‌تر از اعتیاد

« از یک جایی به بعد انگار خوشی بزنه زیر دل آدم، از خودم دور شدم. وقتی به خودم اومدم دیدم یک معتاد پاک باخته و کارتن‌خوابم. تا جایی که چشم کار می‌کرد، معتاد و تزریقی دور و بر بود. همه بودند جز همسرم، بچه‌هام. به خودم که برگشتم دیدم یک روزهایی تو گذشته هست، ورزشکار بودم، ده ها مدال و لوح تقدیر داشتم، پدرم و مادرم بودند و زندگی در رفاه کامل سپری می‌شد، حالا گوشه یک خراب افتاده بودم و باورم نمی‌شد که این‌ها در گذشته واقعیت داشتند.

اولش خانواده‌ام باور نمی‌شد که لب به سیگار بزنم، چه برسه یه اینکه معتاد شده باشم! اما زیاد نگذشت که همه چیز لو رفت. مصطفی دیگه قهرمان و ورزشکار سابق نبود. یک معتاد بود که توی یک خانواده خوب جایی نداشت، باید می‌رفت بیرون چون نگاه‌ها، عوض شده بود.

هربار سعی می‌کردم ترک کنم و اعتیاد رو ببوسم و بذارم کنار، نمی‌شد. چون از درون خالی بودم، چون اعتقاد و انگیزه‌ای نداشتم و هیچ‌چیز نمی‌تونست به سادگی تکونی به این زندگی بدهد. کارتن‌خوابی را امتحان کردم، صبح تا شب آشغال‌ها رو می‌گشتم اولش برای یک لقمه نان، بعدش برای فروش ضایعات و تامین پول مواد. یک روز به خودم که اومدم دیدم جلوی در دانشگاهی هستم که یک روزی توی شب‌های شعرش شرکت می‌کردم، اون لحظه بود که حسرت روزهای اوج به دلم اومد. پام عفونت کرده بود و هیچ بیمارستانی پذیریش نمی‌شدم، همون موقع بود که فهمیدم همسرم در نبودم، گواهی فوت مصطفی را گرفته و حالا من یک مرده محسوب می‌شدم. غیابی واسه همیشه از من جدا شده بود و بچه‌هام بی‌پدر بزرگ می‌شدند.

از یک جایی به بعد دلم می‌خواست دست و پا بزنم و زنده بمونم، زنده بمونم و ترک کنم. رفتم کمپ ترک اعتیاد و توی این تصمیم مصمم بودم. موفق شدم ترک کنم، با انجمن الکلی‌های گمنام آشنا شدم، دلم می‌خواست برای همدردهای خودم کاری بکنم. یک خونه اجاره کردم، یک روزی پیرمرد معتادی رو کنار خیابان دیدم، بردمش تا کمپ؛ چند روز بعد هم این داستان تکرار شد، این بار دو تا پسر بچه معتاد بودند اما پول کمپ ترک اعتیاد زیاد بود. حالا خونه اجاره‌ای کوچکم تبدیل شده بود به کمپ ترک اعتیاد، به خانه امید! گشتم و کارتن‌خواب‌های نا امید را پیدا کردم، همه دوستانی که پای آتیش می‌نشستند و روی کارتن شب‌ها را صبح می‌کردند. حالا توی این خانه 150 تا کارتن‌خواب به زندگی برگشتند.»

این‌ها صرفا یک داستان نیست،تمام این نوشته‌ها خاطرات مصطفی آذری موسس و مدیر سرای نجات‌یافتگان امام علی ع(سنا) هم وطن ایرانی و ورزش‌کار کشورم است که روزای سختی را به تنهایی تجربه کرده و امروز 7سال و 4ماه و 20 روز هست که پاک زندگی می‌کند. هدف او این است که دست همدردهای خود را بگیرد و آنان را به زندگی پاک برگرداند.

روز گذشته نشست خبری به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر  و بررسی موانع و چالش‌های آن با حضور احسان اصولی؛ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، مجید میرجلالی؛ فعال اجتماعی در حوزه اعتیاد و مصطفی آذری؛ فعال اجتماعی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد برگزار شد.

مرگ روزانه 8 نفر بر اثر مصرف مواد

یکی از اعضای مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان در ابتدای این نشست گفت:روزانه 100نفر وارد عرصه جنگ مواد مخدر و اعتیاد می‌شوند و نیز 8نفر بر اثر اعتیاد به انواع مواد مخدر ان خود را از دست می‌دهند.

محمدجواد حسین‌زاده افزود: در جلسه امروز برآنیم که علل گرایش به مواد را در بین جوانان و مردم بررسی کنیم و نیز به ارایه راهکارهایی برای پیش‌گیری در این خصوص و بیماری بپردازیم زیرا که با توجه به هزینه‌های مادی و معنوی که ترک اعتیاد به خود می‌گیرد پیش‌گیری بهترین راه برای درمان است.

وی با بیان آمار 28درصدی از افراد مبتلا به اعتیاد که به مواد مخدر نگرش مثبت دارند ادامه داد:این سهم از افرادی که دچار بیماری اعتیاد می‌شوند به‌خاطر عدم آگاهی و شناخت وارد این باتلاق شده و مبتلا می‌شوند و نیز از آمار 21 درصدی معتادین کارگرانی که در واحدهای صنعتی بزرگ مشغول به کار هستند که به دلیل سنگین و سخت بودن کار برای بالا بردن تحمل خود به مواد روی می‌آورند که اگر این آگاهی به این افراد داده شود بدون شک کاهش چشم‌گیری در این خصوص خواهیم داشت.

حسین‌زاده بیان کرد: شخصیت‌های خاص که از کودکی از حساسیت‌های بیشتر و ویژه‌تری برخوردار بودند مستعد تر برای ابتلا به اعتیاد هستند و نیز شخصیت‌هایی که توان نه گفتن را نداشته و یا در خانواده‌ای بزرگ شده که به مدرک‌گرایی گرایش دارند و عدم قبولی در کنکور این جوان را به بیراهه اعتیاد می‌کشاند.

وی ادامه داد: دسترسی آسان و همه‌گانی و سریع افراد به مواد و نیز دوستان همسن و نااهلی که گاها افراد مستعد را به بیراهه اعتیاد میکشانند و به خاطر طرد نشدن از گروه های دوستی و برای بزرگ تر جلوه دادن خود در این‌گونه جمع‌ها افراد با دیگران همراه شده و شروع به مصرف مواد میکنند.

حسین‌زاده توضیح داد: طبق آخرین آمار منشر شده روزانه 100 نفر به اعتیاد مبتلا و نیز 8 نفر براثر اعتیاد به استبال مرگ می‌روند که البته شایان ذکر است این آمار آمار و ارقامی‌ است که منتشر شده و حتما ارقام واقعی بالاتر از این‌ها است و سنین ابتلا به اعتیاد بین سنین حساس17 تا 23 سال از میان جوانان است که این کاهش سن مبتلا شدن خود نیز جای تامل و چاره‌اندیشی دارد.

وی با بیان افزایش آمار اعتیاد در بین زنان مطرح کرد: در دهه 70 زنان آمار 4.5 درصدی از میان معتادین را به خود اختصاص داده‌اند که متاسفانه امروزه این آمار به حدود 9 درصد افزایش یافته و این نشان‌دهنده این موضوع است که قبح اعتیاد که در بین زنان بوده نیز ریخته و این امار رو به افزایش در جامعه بسیار نگران کننده است.

تولد 482نوزاد معتاد

حسین‌زاده گزارش داد:65 درصد از زندانیان ما در ارتباط با جرایم مواد مخدر در زندان و دربند هستند حالا ممکن است به صورت مستقیم مصرف کننده و یا توزیع‌کننده مواد باشند و یا مرتبط با مصرف مواد مرتکب جرمی از قبیل هتاکی و یا قتل شده‌اند و نیز در 6ماهه اول سال 96 طبق آمار اورژانس 482 نوزاد مبتلا به اعتیاد به این دنیا آمده‌اند.

 

3هزار بهبود یافته ایرانی حاصل 14 سال فعالیت درمانی

مجید میرجلالی فعال اجتماعی در حوزه اعتیاد گفت : 32 سال است که سرو کارم با مواد است 18 سال مصرف کننده بودم و 14 سال است که نیز در حوزه درمان اعتیاد فعالیت می‌کنم و با همکاری با بهزیستی و وزرای کشور حدود 3هزار نفر بهبود یافته در درون مرزهای ایران و 400 نفر اروپایی را رو به سمت درمان و بهبود کشانده‌ام.

وی افزود:امروزه در خصوص اعتیاد باید نگران باشیم زیرا که مواد مخدر مصرفی از سمت سنتی به سمت مواد صنعتی تغییر کرده و این موضوع به شدت حاد و نگران‌کننده است زیرا تا زمانی که با مصرف‌کننده مواد سنتی حتی به صورت تزریق نیز مواجه باشیم تنها با موضوع اعتیاد مواجه و درگیریم اما زمانی که پای مواد صنعتی به میان می‌آید دیگر تنها به مقوله‌ای به نام اعتیاد در جنگ و ستیز نیستیم با شخصی مواجه خواهیم شد که علاوه بر اعتیاد جسم یک اورژانس روان‌پزشکی در خود جای داده است.

مصرف مواد صنعتی؛اورژانس روان‌پزشکی

میرجلالی ادامه داد: این اورژانس روان‌پزشکی بدین معنا است که هر بیماری و مشکلات روانی که در یک کلینیک روان‌پزشکی مشاهده میشود در روان افراد مصرف کننده مواد صنعتی نیز مشاهده شده و با این موارد درگیر ودر خصوص درمان برمیاییم زیرا که مواد صنعتی عصب و روان مصرف کننده را مسموم می‌کنند و وی دچار توهم‌زایی می‌شود.

وی دومین علت نگرانی مقوله اعتیاد را این‌گونه تشریح کرد: امروز شاهد کاهش سن اعتیاد در بین جوانان هستیم و این به خودی خود نگران کننده است چه بسا وقتی به جای مواد سنتی مواد صنعتی توهم‌زا به میان بیاید و نیز اینکه دیگر امروزه شاهد روند مصرف نیستیم بدین معنا که مصرف کننده اول با تریاک شروع می‌‌کند و کم‌کم به سمت شیشه و دیگر مواد کشیده شود بلکه امروزه از همان ابتدا جوان ما سراغ مواد صنعتی شیشه و گل می‌رود.

 

میرجلالی افزایش اعتیاد در میان زنان را از دیگر عوامل نگرانی در رابطه با اعتیاد دانست و توضیح داد: امروزه افزایش اعتیاد در بین زنان خیلی خیلی رو به فزونی است و این موضوع به شدت باید نگران کننده است زیرا که زن پایه و اساس زندگی زمانی که به اعتیاد رو آورده باشد دیگر جانی برای زندگی و افراد خانواده ندارد و رکن اصلی خانواده از هم می‌پاشد که این خود نیز آسیب‌های دیگری را به همراه دارد.

وی افزایش مصرف کننده ها را دلیل دیگر نگران بودن بیان کرد و تاکید کرد: جوان 17 ساله امروزی ما که در کافی شاپ  و کافه‌ها گل مصرف می‌کند چند سال بعد قرار است در منصب‌های دولتی و فرهنگی و آزاد بنشیند و ایفای نقش کند و ارگانی را به دست بگیرد.

حذف مداخلات دارویی غیراصولی و دولتی از چرخه درمان

این فعال اجتماعی در حوزه اعتیاد گفت: بایدمداخلات دارویی وغیر اصولی را از میان برد زیرا که این کار درمان را سخت‌تر میکند و کسانی که در این حوزه تخصصی ندارند دخالت میکنند از جمله دخالت در درمان‌های دارویی که فردی قصد ترک اعتیاد را دارد قرص‌های ترامادول و متادون رو به وی تجویز می‌کنند و این کار نه تنها باعث ترک وی نمی‌شود بلکه موجب می‌شود علاوه بر مصرف مواد اولیه مصرف این مواد را به پرونده اعتیاد خود بیفزاید.

وی آخرین دلیل نگرانی را مداخلات دولتی در این زمینه برشمرد و تشریح کرد: تا زمانی که مداخله در درمان اعتیاد دولتی باشد هیچ‌گونه پیشرفتی نخواهیم داشت زیرا که بیماری اعتیاد یک بیماری اجتماعی است و مربوط به باور و فرهنگ است پس به دلیل این موضوع مداخلات نیز باید اجتماعی باشد و عقب بودن سیستم درمان از اعتیاد دلیل موجهی بر این موضوع است.

میرجلالی در آخر تاکید کرد: افزایش بهبود روابط عاطفی و احساسی  در بین خانواده و اعضای خانواده میتواند در خصوص پیش‌گیری اعتیاد به خوبی عمل کند و با شناخت مهارت‌های زندگی و شناخت مواد وآموزش مضرات استفاده از مواد به فرزندان خود از اعتیاد آنان تا حدودی میتوان پیشگیری کرد.

نمودار تقاضا بیانگر افزایش گرایش به مخدر

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد در ادامه گفت: مادامی که در جامعه تقاضا برای مواد مخدر وجود داشته باشد و با توجه به علل گرایش به اعتیاد می‌توان گفت متاسفانه جامعه در حال اتصال زنجیره‌هایی است که با هم منجر به ایجاد تقاضای بیشتر در جامعه می‌شود.

احسان اصولی افزود:جامعه ای که در خصوص مسایل فرهنگی و اجتماعی مدام با سرکوب و سرخوردگی و یاس و توقف‌ها و ممانعت‌ها روبرو میشود مستعد و آماده تر میشود برای اتصال زنجیره‌های موجود و تبدیل یک فرد به فرد معتاد و معضل اعتیاد به همین منوال در جامعه رو به فزونی و توسعه است.

مستعد سازی بستر جامعه برای روآوردن به اعتیاد

وی افزود: نمی‌توان در جامعه‌ای مدام برای جوانان خود مسایلی را  از قبیل بیکاری و عدم همکاری و ممانعت در تخلیه انرژی و هیجانات جوانی بوجود بیاوریم و پیش روی وی بزاریم و بعد از این فرد انتظار داشته باشیم که این جوان دچار مشکلاتی نشود و زمانی  که علت گرایش جوانان به موادی مانند گل را بررسی می‌کنیم متوجه این موضوع میشویم که آزادکردن انرژی و احساس سرخوشی که ما در فضاهای مختلف جامعه از وی سلب کرده ایم در این راه به دست می‌اورد.

اصولی با صحه گذاشتن برحرف مصطفی آذری و مجید میرجلالی در خصوص عدم جواب‌گویی مبارزه با مواد بیان کرد:دیگر این شیوه ضربتی عمل کردن و دستگیری افراد پاسخگو نیست و هنوز متاسفانه جایگزینی برای این‌گونه رفتارها پیدا نکردند.

5هزار معتاد متجاهر در سطح مشهد وجود دارد

وی گفت: ما در سطح مشهد چیزی نزدیک به 5 هزار فرد مبتلای به بیماری اعتیاد که در حال حاضر کارت خواب هستند وجود دارد و شناسایی شده اند و نیز 10 مرکز نگهداری برای این افراد در سطح شهر وجود دارد که این افراد از سطح شهر جمع‌آوری میشوند و به این مراکز برده و مراحل ترک نیز طی می‌شود اما متوسط حضور این افراد در بیرون از کمپ ودر جامعه تا مصرف مجدد حدود 3ماه است و پس از این مدت مجدد به کمپ برمیگردد.

اصولی در  خصوص شیوه‌های درمانی بیان کرد: در سرای نجات یافتگان امام علی به مدیریت مصطفی آذری خروجی حاصله به دست آمده اگرچه شاید شیوه درمانی این مرکز مورد تایید بهزیستی و یا دیگر مراکز نباشد اما مهم خروجی به دست آمده است و این به خاطر همون اصل هم‌دردی با افراد معتاد و فرایندهای اعتیاد و بعد از ان ترک اعتیاد را بهتر حل و فصل میکند.

مصطفی آذری در خصوص عملکرد خود و همراهانش در سرای نجات یافتگان گفت:ما هیچ اعتقاد و ادعایی به این موضوع مبنی بر اینکه ما دارای این توانایی هستیم که اطراف و افراد را تغییر دهیم و ما تنها به این باور معتقدیم که در صورت درخواست کمک به آن‌ها کمک کنیم و اگر نه بتوانیم این افراد را تحمل کنیم .

وی افزود: هنر و کار ما این است که تنها به این افراد کارتن خواب سربزنیم و با دادن یک وعده غذایی گرم به آن‌ها یادآور بشیم که نه تنها فراموش نشده اند بلکه ما نیز در کنار آن‌ها هستیم و خود این افراد وقتی من و امثال من رو می‌بینند به این باور می‌رسند که می‌توان بازهم بازگشت و راه درست را انتخاب کرد و درصدد جبران بربیاییم.

هیچ چیز جز عشق در اینجا اجباری نیست

آذری در آخر با صراحت اعلام کرد : جذب ما در این سرای با عشق است و نه تنها هیچ محدودیتی برای این افراد ایجاد نمیکنیم بلکه به آن‌ها انتخاب میدهیم و تنها با عشق از آن‌ها پذیرایی میکنیم نه مثل خیلی از مراکز که مثل یک موجود چندش‌آور با این افراد برخورد می‌کنند و کرامت انسانی این افراد را با تراشیدن سر افراد و یا روش های غیر معمول دیگر زیر سوال می‌برند و به این افراد آزادی عمل می‌دهیم برای انتخاب راه زندگی فقط توصیه می‌کنیم پاک باشند و پاک بمانندو کم کم خود این افراد درصدد تغییر رفتارهای نادرست وضعف‌های شخصیتی خود می‌پردازند.

انتهای خبر/عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *