اختلاف اعضا در نام گذاری خیابان ها

بیست و ششمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد روز گذشته با سخنان رئیس شورا آغاز شد.

محمدرضا حیدری در ابتدای جلسه گفت: متاسفانه این تقابل و شعارهای ضد دولتی در روز قدس دیده شده که پیامدهای خوبی برای کشور ندارد. نباید برخی اختلاف نظرها به واسطه این تیریبون‌ها تبدیل به تقابل در جامعه شود.

وی افزود:  باید این اقدام توسط مسولین ذی ربط پیگیری شود تا انسجام و اتحاد مردم از بین نرود. امیدواریم در آینده شاهد چنین فضاهایی نباشیم و تمام دستگاه‌ها و بخش‌ها در مسیری حرکت کنیم که این همبستگی و انسجام تقویت شود.

حیدری ادامه داد: در  روز قدس مردم این همبستگی را نشان دادند و پیام خود را به مسئولین رساندند. این تیریبون‌ها باید برای اتحاد استفاده شود و اگر برای تقبال برخی با دولت استفاده شود پیامدهای خوبی برای جمهوری اسلامی در مقابل دشمنان فرصت ‌طلب ندارد.

وی افزود: در بین رفتارهای قدرت‌گرایانه کشورهای غربی تنها راه نجات کشور، وحدت و انسجام اجتماعی است، که می‌تواند پیام خوبی برای کسانی باشد که در جریان تقابل با نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

حیدری ادامه داد: دولت برای این که بتواند در تقابل با چالش‌های داخلی و خارجی نیاز به حمایت همه بخش‌های جامعه و مردم دارد. بسیاری از مشکلات، تقابل‌ها، تحریم‌ها و گاهی سوء مدیریت‌ها ناشی از اقدامات دولت‌های قبلی است که باید حل شود و تنها با همبستگی اجتماعی قابل حل است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در روزهای پایانی ماه رمضان حضور پرشکوه مردم در مراسم احیا و روز قدس نشان از این  دارد که مردم با پاسداشت نام حضرت علی(ع) به ارزش‌های اسلامی و انقلابی پایبند هستند. به تمام کسانی که در ماه رمضان با جامعه محرومین ارتباط داشتند از جمله کوچه‌گردان عاشق تبریک می‌گویم و چقدر خوب است که این ارتباط در همه  سال نیز ادامه پیدا کند.

وی در مورد پیش رو داشتن عید فطر تصریح کرد: عید فطر را در پایان هفته پیش رو داریم که فطر به عنوان پایان بخش یک ماه مبارزه با نفس است که پیامدهای معنوی و اقتصادی زیادی دارد. فطریه به عنوان یک امر اقتصادی برای کمک به محرومین می‌تواند تاثیر بسیار خوبی داشته باشد و امیدواریم مورد توجه همگان قرار گیرد.

 

دشت مشهد تشنه است

پس از صحبت‌های حیدری، محمد حاجیان شهری، عضو شورای شهر مشهد در نطق پیش دستور خود به مشکلات کم‌آبی مشهد پرداخت و گفت: دشت مشهد در حوضه آبریز کشف‌ رود، در پهنه ای به‌ طول 100 کیلومتر، عرض 25 کیلومتر با وسعت 2500 کیلومترمربع قرار دارد.
حاجیان شهری افزود: خراسان رضوی هم اکنون بحرانی ترین منابع آبی زیرزمینی کشور را داراست،  میزان افت سطح آب‌های زیرزمینی در این استان به یک متر رسیده است.
وی ادامه داد: از مجموع 37 دشت استان، 34 دشت در وضعیت ممنوعه است و دشت مشهد نیز سال‌هاست با بحران خشکسالی و کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند. سالانه بطور متوسط 2.5 میلیارد مترمکعب بارش در دشت مشهد رخ می دهد که حدود 80 درصد آن تبخیر می شود و حدود 500 میلیون مترمکعب آب باقی می‌ماند که میزان آب تجدیدپذیر سالانه دشت مشهد است.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: میزان برداشت سالانه از دشت مشهد بیش از یک میلیارد مترمکعب است و اگر وضعیت اضافه برداشت آب از این دشت به همین نحو ادامه یابد متوسط شوری آب در 20 سال آینده به حدی می‌رسد که حتی به درد کشاورزی هم نخواهد خورد.
حاجیان تصریح کرد: بر اساس استانداردهای جهانی در شرایط مطلوب میزان برداشت از منابع آب تجدیدپذیر 40 درصد است اما این میزان در ایران 70 درصد و در خراسان رضوی 130 درصد است.
وی با بیان اینکه مشهد از جمله کلانشهرهای دچار تنش آبی است، افزود: فرصت کمی برای مدیریت این وضعیت در اختیار است.
وی ادامه داد: به طور معمول برای تامین سالانه آب مشهد نیاز به انتقال 150 میلیون مترمکعب آب از محل سد دوستی است اما به دلیل کاهش بارش‌ها و مشکلات ناشی از کاهش ورودی آب به این سد امسال حداکثر امکان انتقال 60 میلیون مترمکعب آب آن به مشهد وجود دارد که حدود 22 درصد نیاز آبی شهر مشهد را در سال جاری تامین می‌کند.
حاجیان گفت : بر اساس پیش بینی صورت گرفته میزان مصرف آب مشهد در سال جاری حدود 269 میلیون مترمکعب برآورد شده که 60 میلیون مترمکعب آن از سد دوستی، 9 میلیون متر مکعب از سد ارداک، 11 میلیون مترمکعب از سد طرق، 9 میلیون مترمکعب از سد کارده و مابقی از 458 حلقه چاه آب در حال بهره‌برداری تامین می‌شود.
وی افزود : در مجموع از محل این منابع 218 میلیون مترمکعب آب تامین می شود لذا برای تابستان امسال با 17 درصد کمبود آب مواجه هستیم.
100 درصد جمعیت 3.5  میلیون نفری مشهد زیر پوشش خدمات آبرسانی و 65 درصد زیر پوشش خدمات فاضلاب قرار دارند. این کلانشهر علاوه بر جمعیت ثابت همه ساله پذیرای 28 میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان است.

 

ماجرای دنباله دار تغییر نام خیابان ها

در ادامه جلسه به دستورکارهای جلسه قرائت شد که در اولین دستور کار موضوع تغییر نام پنج مکان در شهر مورد بررسی قرار گرفت که در این بین تغییر نام قسمتی از بلوار کوشش، حدفاصل میدان حافظ تا انتهای بلوار کوشش واقع در اراضی خلج به نام شهیدان سلطانی به شدت مورد بحث اعضای شورا قرار گرفت.

سید مسعود ریاضی به عنوان مخالف تغییر نام این خیابان گفت: باید به این موضوع رسیدگی شود که نام‌گذاری خیابان‌‌ها به نام شهدا، پایین آوردن شان آن‌ها است. باید نام خیابان تداعی کننده موضوع خاصی باشد ولی اگر از خیابان عبور کنیم نام این شهدا تداعی کننده خاطراتی از آن‌ها نخواهد شد. به نظر من واژه «کوشش» که چندسال پیاپی توسط مقام معظم رهبری مورد تایید بوده نامی است که تداعی مسائل بیشتری در ذهن مردم دارد.

در ادامه رمضانعلی فیضی به عنوان موافق این تغییر نام گفت: به اعتقاد من نام شهدا باید بر هر کوی و برزنی دیده شود. این سه شهید بدون هیچ یادگاری در جهان مادی رفته‌اند و تنها یادگار آن‌ها یک دست کتاب دبیرستانی است. اگر این نام‌گذاری نباشد چگونه می‌توان یاد این شهیدان را زنده نگه داشت؟ این موضوع تنها آرزوی مادر این شهیدان است که باید به آن توجه شود. ضمن این که تنها بخش کوچکی از خیابان کوشش این گونه نام‌گذاری می‌شود.

سید محسن حسینی پویا نیز به عنوان مخالف این بند گفت: نام‌گذاری خیابان‌هایی که مردم با نام آن‌ها خو گرفته‌اند کار درستی نیست، کما این که هنوز هم برای تغییر نام خیابان میثاق پاسخگوی افکار عمومی هستیم. بهتر است برای حفظ یاد این شهدا، نام آن‌ها را روی خیابان‌ها و معابر جدیدی که ساخته می‌شود بگذاریم.

در پایان احسان اصولی به عنوان ارائه دهنده و موافق این طرح گفت: ما نام خیابان کوشش را حفظ می‌کنیم و قسمت پرتردد آن کوشش باقی می‌ماند. بخشی از این خیابان تغییر نام پیدا می‌کند که بخاطر شمالی و جنوبی نداشتن این خیابان عموما موجب گمراهی مردم می‌شود. پس این فاصله کوچک و جدامانده از این خیابان تاثیری در هویت خیابان کوشش نخواهد داشت.

در پایان این بند برای تغییر نام خیابان کوشش در منطقه 7 شهرداری تصویب نشد اما نام‌گذاری فاز 1 و 2 بوستان‌های واقع در شهرک نوکاریز و نیک‌روز به نام‌های لاله و نرگس در منطقه 4، نام‌گذاری بلوار تازه تاسیس واقع در خیابان بهار بین بهار 48 و 50 به نام شهیدان عامل در منطقه 8 و نام‌گذاری خیابان شهید صارمی 22 با حفظ شماره به نام استاد محمدجعفر یاحقی در منطقه 9، به تصویب رسید.

 

افزایش بهای خدمات جمع، حمل و دفع زباله‌های شهری آری یا نه؟

در ادامه دستورکار دیگری در خصوص تعیین بهای خدمات جمع، حمل و دفع زباله‌های شهری  در چند ماده و تبصره مورد بررسی قرار گرفت.

احمد نوروزی به عنوان موافق این طرح گفت: اگر بخواهیم مبلغ دریافتی از مردم را کاهش دهیم روی شهرداری فشار وارد کرده‌ایم. در نتیجه شهرداری مجبور به فروش تراکم و دیگر تخلفات است تا بتواند درآمدزایی کند. در واقع ما بخاطر گرفتن مبلغ کمتر آینده شهر را می‌فروشیم.

در ادامه این جلسه بتول گندمی نیز به عنوان موافق این طرح گفت: اگر شهروند توان پرداخت را داشته باشد می‌توان این مبالغ را اخذ کرد اما درحال حاضر نمی‌توان چنین اقدامی کرد چرا که وضع درآمدی مردم اصلا خوب نیست. اکنون در بسیاری از موارد این چنین شاهد هستیم که شهرداری نمی‌تواند به طور کامل بدهی‌ها را اخذ کند. پس باید راهکاری در نظر گرفت که همین مبلغ کم را بتوانیم به طور کامل اخذ کنیم و از طرفی هزینه‌ها را کاهش دهیم.

درنهایت طرح اخذ مبلغ بیشتر برای جمع، حمل و دفع زباله ، از منازل مسکونی تصویب نشد اما  چند بند از این دستور کار تصویب شد که از جمله آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که مقرر شد در صورتی که کلیه صنوف به ویژه‌ واحدهای اقامتی و اصناف پرزباله اقدام به جمع آوری و حمل زباله‌های عادی با شهرداری نمایند، مشمول حداکثر 30 درصد تخفیف در بهای خدمات پسماند می‌شوند. در این صورت مبلغ بهای خدمات برای آن سال در قبض عوارض نوسازی و صنفی واحدها و صنوف مزبور منظور نخواهد شد.

همچنین در این جلسه دستور کاری مبنی بر احکام معوق و اجرا نشده قلع بنای کمیسیون ماده 100 نیز مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

انتهای خبر/رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *