بررسی لایحه ارائه بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده شهر مشهد مقدس

مدیر امور شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد مقدس از بررسی پیش‌نویس لایحه ارائه بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده شهر مشهد مقدس خبر داد.

مریم علیزاده گفت: گستره و وسعت جغرافیایی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در مرکز و حاشیه شهر مشهد مقدس تهدیدی جدی برای این کلانشهر محسوب شده و غفلت از آن ممکن است پیامدهای نامطلوب جدی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده، ضمن بهبود سیما و منظر شهری، موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی در این بافت‌ها و ارتقای سطح زندگی ساکنان خواهد ‌شد، افزود: بر همین اساس کمیته بررسی لوایح به منظور ایجاد انگیزه در صاحبان این املاک برای بازسازی و نوسازی بافت مذکور، با کلیات موضوع موافقت کرد اما مقرر شد مدیریت ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی، نسبت به اصلاح و تدقیق پیش‌نویس لایحه براساس نظرات و موارد مطرح شده در جلسه اقدام نماید.

رییس کمیته بررسی لوایح شهرداری مشهد در خصوص مصوبه دیگر این جلسه گفت: درجه‌بندی و توانمندسازی شرکت‌های حمل و نقل مسافر درون‌شهری موجب ایجاد انگیزه و رقابت سالم در میان آنها شده و ارتقاء کمی و کیفی خدمات حمل و نقل مسافر را به دنبال دارد که این موضوع در نهایت منجر به افزایش رضایتمندی شهروندان از خدمات دریافتی خواهد شد.

علیزاده گفت: بر همین اساس کمیته بررسی لوایح در اجرای تبصره 1 مصوبه شماره 958/97/5/ ش مورخ 28/1/9 شورای اسلامی شهر و با توجه به دستاوردها و پیامدهای مطلوب دستورالعمل در تحقق اهداف گفته شده، با ارسال آن در قالب لایحه به شورا موافقت کرد.

به گفته مدیر امور شورای اسلامی شهر و شهرداری، دو لایحه یاد شده پس از نهایی شدن به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارسال خواهد شد.

 

بافت فرسوده شهر مشهد نیازمند برنامه‌ریزی و مداخله هماهنگی برای سامان‌یابی است

براساس سرشماری سال 95 شهر مشهد دارای 3 میلیون و 57 هزار و 679 نفر جمعیت است که 519 هزار و 924 نفر از این تعداد در 27 پهنه بافت‌های فرسوده ساکن هستند.

بافت فرسوده شهر مشهد نیازمند برنامه‌ریزی و مداخله هماهنگی برای سامان‌یابی است

حسین عبدالله‌زاده با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده شهری به عنوان محدوده‌های آسیب‌پذیر در برابر مخاطرات طبیعی نیازمند برنامه‌ریزی و مداخله هماهنگی برای سامان‌یابی هستند، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین، مزایای بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری حفظ و صیانت از سرمایه و منابع انسانی و کاهش صدمات و تلفات از زلزله است که با هیچ معیاری قابل ارزش گذاری نیست.

وی افزود: در کنار این بهینه‌سازی، استفاده از زمین با ارتقاء شاخص نفر در هکتار و کاهش اراضی بایر و رها شده در درون شهرها به استفاده از ظرفیت بالای جمعیت پذیری مناطق یاد شده منجر خواهد شد.

مدیر آمار تحلیل و ارزیابی عملکرد شهرداری مشهد گفت: از این رو مدیریت آمار، تحلیل و ارزیابی عملکرد طی جلساتی که با همکاران مدیریت ساماندهی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی داشته و با انطباق نقشه‌های مصوب بافت‌های فرسوده دریافتی از مدیریت ساماندهی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی با نقشه‌های جمعیتی دریافتی از مرکز آمار ایران اقدام به استخراج اطلاعات پهنه‌های بافت‌های فرسوده شهر مشهد به تفکیک مناطق، نواحی و محلات کرد که گزارشی از آن طبق اطلاعات سرشماری سال 95 منتشر شده است.

عبدالله‌زاده در ادامه ضمن ارایه تعریفی از بافت فرسوده شهری به ذکر آمار و اطلاعاتی از بافت فرسوده شهر مشهد نیز پرداخت و بیان کرد: بافت فرسوده شهری به عرصه‌هایی از محدوده قانونی شهرها اطلاق می‌شود که به دلیل فرسودگی کالبدی، عدم برخورداری مناسب از دسترسی سواره، تاسیسات و خدمات و زیرساخت‌های شهری آسیب‌پذیر بوده و از ارزش مکانی، محیطی و اقتصادی نازلی برخوردارند.

وی گفت: این بافت‌ها به دلیل فقر ساکنان و مالکان آنها امکان نوسازی خود به خودی را نداشته و نیز سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای جهت سرمایه‌گذاری در آن را ندارند.

مدیر آمار تحلیل و ارزیابی عملکرد شهرداری مشهد ادامه داد: بافت‌های فرسوده به سبب فرسودگی در کلیت با یکدیگر وجوه مشترکی دارند که می‌توان در تقسیم‌بندی به سه نوع بافت‌های دارای میراث فرهنگی، بافت‌های شهری (فاقد میراث شهری) و بافت‌های حاشیه‌ای(سکونتگاه‌های غیررسمی) را نام برد.

وی در خصوص آمار مربوط به بافت‌های فرسوده شهر مشهد اظهار کرد: براساس سرشماری سال 95 شهر مشهد دارای 3 میلیون و 57 هزار و 679 نفر جمعیت است که 519 هزار و 924 نفر از این تعداد در 27 پهنه بافت‌های فرسوده ساکن هستند.

عبدالله‌زاده اضافه کرد: این پهنه‌ها در تعداد 12 منطقه، 21 ناحیه و 53 محله توزیع شده است.

مدیر آمار تحلیل و ارزیابی عملکرد شهرداری مشهد در پایان با تاکید بر لزوم تغییر نگاه در زمینه احیای بافت‌های فرسوده، اظهار کرد: همیشه نباید از تخریب و بازسازی صحبت کرد، بلکه باید نگاهی هم به بهسازی و نوسازی داشته باشیم و امید است که انجام اینگونه گزارش‌های آماری موردی بتواند در مطالعات پایلوت و انجام پروژه‌های بهسازی و ساماندهی بافت‌ها فرسوده شهری به اجرا درآید.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *