از کاروان تحصیل جا نمانید

ثبت نام مدارس برای مهاجرین و اتباع تنها با در دست داشتن کارت آمایش امکان پذیر است

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خراسان‌رضوی گفت: کودکان کاری که توسط بهزیستی از سرچهارراه‌ها جمع می‌شوند با اعلام مشخصات و دعوت والدین وی در اداره امور و اخذ تعهدی جهت عدم کار کردن مجدد کودک، فرزند تحویل والدین  خود هستند اما اگر وی پدر و مادر و یا سرپرستی در ایران نداشت با کنسولگری افغانستان هماهنگ کرده و اورا یا به به مراکز آن‌جا و یا به مرزبانان تحویل می‌دهند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین گفت: طرح تمدید روادید خانواری  اتباعی که در سال 89 که آخرین سرشماری ویژه اتباع انجام شده است سرشماری شده‌اند که در تاریخ یکم خردادماه سال95 منقضی شده است از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری میتوانند با حضور به دفاتر کفالت اتباع و ارایه موارد مذکور خواسته شده جهت تمدید روادید خانواری اقدام کنند که پس از گذراندان مراحل پاسپورت معتبر به این افراد بازگرداننده می‌شود.

محمد اعجمی افزود:طرح تمدید روادید خانواری افرادی که شخص جدیدی به جمع خانواده پیوسته یا فرد یا افرادی فوت ویا حتی مهاجرت نموده‌اند جهت تمدید و تصحیح روادید خانواری مراجعه کنند؛ تاکنون 36هزار نفر در طی طرح‌های تمدیدی سال‌های اخیر در خراسان رضوی با انجام مراحل قانونی موفق به دریافت12 هزار جلد پاسپورت جدید و معتبر به آن‌ها بازگرداننده شده است.

عجمی ادامه داد:از آغاز طرح تمدید روادید خانواری امسال در اول اردیبهشت حدود2هزارو305 جلد گذرنامه که شامل افرادخانواری تقریبی 20 هزار نفر میباشد با مراجعه به این دفاتر ثبت و تمدید شده‌است و جهت تسهیل و تسریع مراحل برای افراد متقاضی طی کنفرانسی که در محل اداره امور اتباع با کنسولگری و پلیس مهاجرین برگزار شد متقاضیان میتوانند به دفاتر کفالتی اتباع در سطح شهر مراجعه کرده و مراحل مذکور را طی کنند.

 

تسهیل و تسریع مراحل

مشاور استاندار خراسان رضوی با اعلام آمادگی همه دستگاه‌های مذکور جهت رسیدگی و در خصوص روادید گفت: در صورت عدم مراجعه این افراد غیرمجاز شناخته می‌شوند و دیگر از مدرک شناسایی معتبری برخوردار نخواهند بود و علاوه بر این مورد که از مزایای این طرح‌ها نیز محروم می‌شوند پلیس نیز نسبت به آن‌ها موظف به اعمال قانون می‌باشد.

وی دومین موضوع نشست خبری  را طرح آمایش 13 برشمرد و گفت:این طرح شامل افراد اتباع و مهاجرینی که دارای اقامت یکساله و آمایش و هویت(آمایش12و هویت11)دارای اعتبار تا تاریخ 31خرداد ماه سال جاری لازم است امور اداری مربوط به هرگونه تغییرات در اعضای خانواده‌ی خود شامل(فوت،ازدواج،طلاق،تولد،خروج از کشور،پرونده قضایی و …) را در اسرع وقت با مراجعه به این اداره کل پیگیری نمایند.

عجمی با تاکید بر مهلت زمانی این طرح افزود: لازم به ذکر است که اعمال این تغییرات فقط تا قبل از شروع طرح آمایش 13 امکان‌پذیر است و مسئولیت ناشی از عدم مراجعه بر عهده فرد متقاضی است؛و کلیه دارندگان مدارک آمایش11 و هویت 10 دارای اعتبار که در تاریخ 31 خرداد ماه سال 96 منقضی شده و دارندگان برگه‌های اصلاحات و تغییرات صادر شده در سال 96 که به دلایل موجه موفق به شرکت در طرح آمایش 12 نبوده‌اند لازم است حداکثر تا تاریخ 20 خرداد ماه سال 97 برای بررسی امکان بروزرسانی مدارک آمایش به این اداره کل مراجعه نمایند.

وی در خصوص مزایای طرح آمایش 13 توضیح داد: به صورت یک سال اقامت قانونی در جمهوری اسلامی ایران را دارند و با دارا بئدن این طرح میتوانند در صورت تقاضا کارت اشتغال برایشان صادر شود و گفت که تا کنون حدود 150 هزار نفر در طرح‌های آمایش پیشین ثبت‌نام کرده‌اند.

عجمی با یادآوری ثبت‌نام مدارس از اواسط خرداد ماه برای سال تحصیلی جدید ادامه داد:برای ثبت نام در مدارس داشتن کارت آمایش قطعی است که از شروع صدور کارت در مدت حداکثری 1ماه و نیم  اتباع و مهاجرین زمان دارند که به مراکز مربوطه مراجعه کنند و تاکید کرد که این تاریخ تمدید نخواهد شد زیرا که این طرح کشوری‌ است و در تاریخ ذکرشده سایت بسته می‌شود.

 

مزایای دفترچه بیمه سلامت

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان سومین موضوع نشست خبری را تحت عنوان صدور دفترچه بیمه سلامت برای اتباع دارای کارت آمایش دانست و افزود: این طرح از 5 سال پیش در ایران برای اتباع دارای کارت آمایش اجرایی شده‌است که برای تمدید و صدور دفترچه‌های بیمه سلامت خود از تاریخ 27 اردیبهشت سال 97  باید به این اداره کل مراجعه کنند و از این طرح و مزایای آن برخوردار شوند.

وی در خصوص قشر آسیب‌پذیر اتباع بیان کرد: افرادی که جزو قشر آسیب‌پذیر محسوب شده با مراجعه به دفاتر کفالتی ارائه مدارک دال بر اثبات این موضوع می‌توانند بدون پرداخت حقوق بیمه دارای دفترچه بیمه سلامت شده و از مزایای آن به طور کامل بهره‌مند نیز خواهندشد.

عجمی با تاکید بر این موضوع که چه افرادی که جزو قشر آسیب‌پذیر به حساب آمده و چه افراد عادی  بهتر است از این فرصت استفاده کنند و جهت صدور این دفترچه اقدام کنند گفت : زیرا که این دفترچه در کلیه بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و کلینیک‌های وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی معتبر هستند و افراد دارنده دفترچه می‌توانند برای کمک در هزینه‌های ویزیت و دریافت دارو و نیز بستری و عمل از مزایای این دفترچه استفاده کنند.

وی در آمار حدودی برای طرح دفترچه بیمه سلامت این گونه تشریح کرد : تا کنون 12 هزار نفر واجد شرایط برای دریافت دفترچه سلامت هستند که از این تعداد تا الان 4هزار و 412 دفترچه بیمه سلامت صادر شده و تعدادی نیز با مراجعه و تحویل مدارک لازمه در آستانه صدور دفترچه میباشند؛که حدود 30 درصد از هزینه‌های ویزیت و دریافت نسخه‌های دارویی برعهده بیمار بوده ودر عمل جراحی نیز تنها 10 درصد از هزینه‌هارا پرداخت میکنند و مابقی را بیمه میپردازد.

عجمی در خصوص هویت فرزندانی که حاصل ازدواج اتباع و مادران ایرانی هستند افزود: اگر فرزندی حاصل از ازدواج رسمی و قانونی باشد هویت او تا 18 سال تابع هویت پدرش است اما بعد از اتمام 18 سال اگر بخواهد می‌تواند از مدارک معتبر یک فرد ایرانی بعره‌مند شود و به عنوان تابعیت ایرانی در بیاید.

وی ادامه داد: اما اگر ازدواج شرعی ولی غیر قانونی باشد پدر ومادر با ارائه مدارکی که دال بر ازدواج و گواهی تولد کودک یا استشهاد ازدواج ثبت و قانونی می‌شود و فرزندان قابل شناسایی خواهند بود که نحوه تابعیت این افراد نیز به همان‌گونه است.

مشاور استاندار خراسان رضوی با خبر اطلاعات ثبت شده 70 هزار نفری افراد فاقد مدرک و شناسایی آنان در سال 96 گفت: تا به الان 6 هزار ازدواج رسمی بین زنان ایرانی و مردان خارجی ثبت شده است که حاصل این ازدواج‌ها حدود20 هزار فرزند دارای مدرک اقامتی معتبر تا 18 سال است.

عجمی درآخر سخنان خود با اشاره به کودکان کار مهاجر توضیح داد: کودکان کاری که توسط بهزیستی از سرچهارراه‌ها جمع می‌شوند با اعلام مشخصات و دعوت والدین وی در اداره امور و اخذ تعهدی جهت عدم کار کردن مجدد کودک، فرزند تحویل والدین  خود هستند اما اگر وی پدر و مادر و یا سرپرستی در ایران نداشت با کنسولگری افغانستان هماهنگ کرده و اورا یا به به مراکز آن‌جا و یا به مرزبانان تحویل می‌دهند.

انتهای خبر/عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *